Poluarea vizuala se adauga celorlalti factori poluanti si incepe sa fie tot mai mult o problema.
Agresivitatea panourilor si imaginilor din jur poate fi adesea cu mult peste ce putem suporta,
asa ca reactia legala nu se putea lasa prea mult asteptata.
Unele state au incercat deja sa lupte impotriva poluarii vizuale prin
intermediul unei legislatii corespunzatoare, multe ajungand sa duca
adevarate razboaie juridice si administrative cu firmele care nu renunta
la reclamele care sufoca zidurile, fatadele magazinelor sau autobuzele,
ajungand sa fie agasante si obositoare.
Orasul Beijing este unul dintre pionierii acestui efort concertat de
eliminare a publicitatii stradale ilegale si de limitare a celei aprobate.
Noi reguli din metropola chineza cer ca orice firma sau organizatie sa isi
prezinte mai intai proiectul de reclama stradala unei comisii pentru
aprobare. Reclamele ilegale sunt distruse daca nu obtin aprobari.
Companiile sau persoanele publice care refuza sa se supuna noilor
reglementari pot primi amenda. In prezent mai multe panouri stradale au
fost deja demolate.
Mai mult, este interzisa expunerea de reclame in apropierea Pietei Tien
Anmen sau a cladirilor guvernamentale, precum si in zonele aglomerate, cu
circulatie intensa, pentru a nu distrage atentia soferilor.
In unele state ale Americii exista legi care limiteaza numarul de reclame
stradale si dimensiunile acestora in functie de spatiul si numarul de case
din zona. Sunt limitate drastic si dimensiunile maxime ale panourile de
reclama, cele gigantice din trecutul recent riscand sa fie in scurt timp
doar o amintire. Cand companiile mai mari sau mai mici s-au unit impotriva
acestei decizii argumentul legal si oficial a fost ca este suficient in
acest caz criteriul estetic, iar noua lege nu afecteaza in nici un fel
drepturile proprietarilor. Pana in prezent majoritatea companiilor s-a
adaptat deja noii legi, putinele exceptii trebuind sa urmeze aceeasi
directie sau sa renunte la acest tip de publicitate. In partile istorice
ale oraselor reclamele au fost alese si montate pentru a fi potrivite
caracteristicilor arhitecturale ale ansamblului. Semafoarele si semnele de
circulatie au fost construite si instalate pentru a fi in armonie cu
cadrul istoric. In anumite zone celebrii stalpi de electricitate au fost
desfiintati, intreaga retea fiind in prezent subterana.
In Marea Britanie - si in multe alte parti ale Europei - opinia publica
este de parere ca publicitatea poate fi facuta in mai multe feluri, iar
cresterea sau scaderea cifrei de afaceri nu depinde direct de dimensiunile
si numarul reclamelor, mai ales a celor stradale.
In Cehia, datorita cresterii rapide a numarului de reclame de neon si
firme luminoase de tot felul, a fost necesara adoptarea unei legi care sa
limiteze efectele unei alte forme de poluare vizuala, cea luminoasa.
Adversarii acestui tip de poluare sustin ca datorita cresterii numarului
spatiilor iluminate exterior din surse artificiale, este tot mai greu sa
se ajunga la un echilibru, starea de spirit a trecatorilor fiind profund
afectata.
Ce este de facut pentru a contracara efectul poluarii vizuale ? Dupa cum
s-a vazut deja din experienta altor tari, exista mai multe strategii care
pot fi puse in aplicare pentru a limita efectele acestei forme de poluare.
In primul rand viitoarele proiecte arhitecturale sau publicitare ar trebui
sa limiteze pe cat posibil sursele de poluare vizuala. Publicul nu trebuie
sa evite implicarea, chiar dimpotriva, trebuie sa protesteze atunci cand
publicitatea stradala il agreseaza, mai ales cand aceasta este montata in
apropierea locuintei. Nu il ultimul rand trebuie pus accentul pe o
arhitectura peisagistica ecologica, in care spatiile verzi sa fie
inteligent alese si puse in evidenta.