Masina Dacia si emigrantii chilieni la Casa Poporului
`Multumesc pentru ziua asta minunata/Thanks for a Wonderful, Ordinary Day" este cea cea mai ampla expozitie de pana acum a lui Atefan Constantinescu. Nascut in Bucuresti si stabilit in Suedia in 1993, unde a absolvit Academia regala de Arta din Stockholm, in 1997, Constantinescu este un artist preocupat in primul rand de istoria recenta. La expozitia care va fi deschisa la Muzeul National de Arta Contemporana (Casa Poporului, intrarea in 13 septembrie), pana pe 2 septembrie, sunt expuse cele mai reprezentative lucrari ale artistului.
A"Cantecul Agnethei FAltskog, Thanks for a Wonderful, Ordinary Day (1968), serveste drept coloana sonora a documentarului El Pasaje (2005), film a carui vizionare mi-a prilejuit prima intalnire si discutie cu artistul, ce au determinat mai apoi interesul fata de acest proiect curatorial`, spune Oana Tanase, cea care s-a ocupat de expozitia de la Bucuresti. Filmul este povestea a trei chilieni care au fost fortati sa-si paraseasca tara dupa lovitura de stat a lui Pinochet din 1973. Cei trei au ajuns sa traiasca in Romania condusa de Ceausescu, iar apoi doi dintre ei au plecat in Suedia. Un alt proiect celebru al lui Constantinescu, care poate fi vazut la MNAC, este filmul `Dacia`. Pornind de la simbolul masinii comuniste, filmul este o privire mai mult sau mai putin autobiografica asupra perioadei 1968-2000.
Constantinescu sta de vorba cu fostii sai vecini din cartierul Colentina, cu care si face un fel de descriere a regimului comunist si a consecintelor in viata de zi cu zi a romanilor de azi. In expozitia de la Bucuresti, vizitatorii sunt invitati sa isi construiasca propria Dacie. Macheta unei astfel de masini sta la dispozitia vizitatorilor, care isi pot decupa dintr-un carton un exponat pe care sa il ia acasa.A Precupat de istorie, Constantinescu a colaborat cu Cristi Puiu, cu scriitorul si curatorul suedez Tom Sandqvist si cu graficiana Arina Stoenescu pentru editarea unei carti despre detinutii politici ai Romaniei dintre 1945 si 1965.
AVolumul `Arhiva Durerii` si inregistrarile video ale fostilor detinuti sunt si ele prezente in expunerea de la MNAC.A Tot aici sunt expuse si cateva lucrari foto ale artistului, una dintre ele fiind de fapt o ilustrare a jurnalului tinut de artist in perioada in care locuia intr-o suburbie a capitalei Suediei.