Mircea Diaconu tine in mod paradoxal nu la interpretarile care l-au facut celebru, ci la cele pe care le considera intr-un fel nedreptatite. A'Fiu-meu, care are 16 ani si nu prea are rabdare sa vada filmele mele mai vechi, mi-a spus zilele trecute: degeaba te zbati. Rol mai bun decit in AFilantropicaA n-ai sa mai faci! Toata lumea ma stie din AFilantropicaA, ABuletin de BucurestiA si din AMere rosiiA. Habar n-am de ce publicului i-au placut tocmai astea. Pentru mine, un rol foarte important a fost cel din ASecventeA al lui Alexandru Tatos, un film extrem de inovator la vremea lui. Eu jucam acolo un rol de compozitie. Interpretam un sef de birt pe care-l parasise nevasta si din pricina asta umbla mereu beat.A"
Un alt film a carui cadere in uitare actorul o regreta este A'Nunta de piatraA", singurul film romanesc aflat la Muzeul Academiei Americane de Film.
In teatru, Mircea Diaconu a lucrat cu monstri sacri ai regiei romanesti, in perioada de glorie a Teatrului Bulandra: a jucat in A'Elisabeta IA", A'O scrisoare pierdutaA", A'A 12-a noapteA" si A'FurtunaA" in regia lui Liviu Ciulei si in legendarul spectacol A'RevizorulA" al lui Lucian Pintilie, montarea care a provocat cel mai mare scandal teatral in epoca fiind interzisa de cenzura comunista. A'Desi aveam doar 22 de ani, Lucian Pintilie mi-a incredintat un rol importantA", precizeaza actorul.
Mircea Diaconu si Dem Radulescu, A'O scrisoare pierdutaA", 1972, regia: LiviuCiulei (Foto: teatrul Bulandra)Victor Rebengiuc in A'Un tramvai numit dorintaA", 1965, regia: Liviu Ciulei (foto teatrul Bulandra)
Cariera lui Victor Rebengiuc este strins legata de Teatrul Bulandra si a stat sub semnul intilnirii cu doi mari regizori: Liviu Ciulei si Lucian Pintilie. A'Colaborarile mele cu Pintilie au fost nenumarate, dar eu nu ma satur niciodata de el. Nu as fi actorul si omul de astazi fara Pintilie si CiuleiA". Sub bagheta lui Ciulei a interpetat un rol devenit legenda in cinematografia romaneasca, Apostol Bologa din A'Padurea spinzuratilorA", film laureat cu Premiul pentru regie la Festivalul de la Cannes, iar in teatru, tot in regia lui Liviu Ciulei, a facut roluri importante, dintre care actorul a amintit: Stanley din A'Un tramvai numit dorintaA" de Tennessee Williams, Brutus din A'Julius CaesarA" de Shakespeare, Bubnov din A'Azilul de noapteA" si Fundulea din A'Visul unei nopti de varaA".
In film, cele mai mari realizari ale sale au fost legate de numele lui Lucian Pintilie: A'De ce trag clopotele, Mitica?A, A'BalantaA", A'Niki Ardelean colonel in rezervaA", A'Tertium non daturA" si multe altele. Marele actor nu a trecut cu vederea nici rolul din scurtmetrajul A'Un cartus de Kent si-un pachet de cafeaA" pentru care regizorul Cristi Puiu a primit Ursul de Aur la Berlinala.
Un alt rol la care se gindeste cu mindrie este cel al lui Ilie Moromete: A'Imi amintesc ca am filmat in satul Talpa din Teleorman. Am fost anul trecut acolo, ca intr-un pelerinaj dupa 20 de ani de la premiera filmului, si ulita principala poarta acum numele de AStrada MorometiiAA'.
In ultimii ani, in viata marelui actor a intrat un tinar regizor rus, Yuriy Kordonskiy alaturi de care a creat partituri excelente in spectacolele A'Unchiul VaneaA", A'CasatoriaA" si A'Inima de ciineA". A'La doar 40 de ani, Yura e un regizor exceptional. Ne-am descoperit cu bucurie unul pe celalalt si sper din tot sufletul sa mai colaboramA".
Mariana Mihut,Victor Rebengiuc, Fory Eterle, PetricaGheorghiu, A'O scrisoare PierdutaA" 1979,regia: Liviu Ciulei (Foto: teatrul Bulandra)Ion Caramitru: A'HamletA", 1985,regia Alexandru Tocilescu(foto: Teatrul Bulandra)
A'Un actor nu este un rol sau altul, ci media valorica a rolurilor sale. Asta am invatat-o de la regretatul Octavian CotescuA", ne-a spus Ion Caramitru. Desi are peste 60 de filme la activ si peste 100 de roluri in teatru, Caramitru considera A'HamletA" apogeul carierei sale teatrale si Luchian rolul sau cel mai important in film.
Ca dovada ca nu se insala si ca Hamletul sau a fost memorabil, anul trecut, o comisie de critici din Marea Britanie l-a ales pe Caramitru pe lista celor mai buni interpeti ai lui Hamlet din toate timpurile. Actorul roman e intr-o companie foarte selecta, alaturi de Lawrence Olivier si de Kenneth Branagh.
Dorel Visan, in ciuda faptului ca este unul dintre cei mai prolifici actori de film, la categoria roluri care l-au marcat are o lista foarte scurta: Iacob, Senatorul melcilor si Ion Creanga din A'Un bulgare de huma,A" iar in teatru, Falstaff si Woyzeck, A'toate personaje mari si etern valabile pentru ca sint profund umaneA". La capitolul mari intilniri artistice, Dorel Visan o pune in cap de lista pe cea cu regizorul Mircea Daneliuc, A'un regizor extrem de pretentios, dar un artist desavirsit si un mare prietenA".
Dorina Lazar in A'Arta conversatieiA" (foto: teatrul Odeon)Ion Caramitru, A'Elisabeta IA", 1974, regia: Liviu Ciulei (foto teatrul Bulandra)
Dorina Lazar se considera inca o tinara speranta a teatrului romanesc si crede ca cele mai mari roluri ale sale sint cele care vor veni. A'Lasind gluma la o parte, cred ca cele mai importante roluri ale mele au fost Ana din ANapastaA, regia Alexa Visarion, Angela din AAngela merge mai departeA, regia Lucian Bratu, unde am avut un rol de taximetrista, si Sinziana Hanganu in dramatizarea unui best-seller al anilor A80, AArta conversatieiA, romanul Ilenei Vulpescu.A" Toate rolurile sale au fost de femeie bataioasa si puternica ce reuseste sa se impuna intr-o lume a barbatilor. Cam asa cum este si in A'viata civilaA" directoarea Teatrului Odeon. Mai nou, Dorina Lazar e foarte incintata de colaborarea cu tinarul regizor Radu Afrim.Gabriela Lupu