Peste cinci ore a durat entuziasmantul maraton liric care a incheiat, la Braila, editia 2013 a Cursurilor de Maiestrie Artistica oferite de soprana Mariana Nicolesco.
Publicul i-a aplaudat cu incantare, individual, sau in duetele, cvartetele si concertatele in care Maestra, pe tot parcursul serii alaturi de ei, ii prezenta, ii sustinea, le cerea sa reia cate un pasaj pentru a se apropia si mai mult de perfectiune.
Amintind cuvintele rostite recent la Reuniunea de la Paris in calitate de Ambasador Onorific UNESCO, Mariana Nicolesco a spus: «Daca cel mai frumos lucru, cel mai nobil, e acela de a transmite mai departe secretele si misterele artei pe care am avut sansa de a le descifra si de a ni le apropria, dati-mi voie sa pronunt un verb care, in limba romana, exprima ceea ce doresc sa spun mai deplin decat orice echivalent in limbile pe care se intampla sa le vorbesc, a preda, predare, definitie perfecta a procesului de transfer al cunostintelor dobandite si, prin urmare, al traditiilor».
In numele acestui ideal au venit la Braila zecile de tinere talente din tara, ca si de peste mari si tari, si publicul a putut observa ca toti erau pur si simplu fericiti, sentimentul de implinire fiind subliniat de entuziaste aplauze generale.
Dupa cuvantul de apreciere rostit de Radu Boroianu, Ministru Secretar de Stat in Ministerul Culturii, Mariana Nicolesco a oferit Diploma de Onoare si Medalia Darclée unor artisti romani care s-au distins prin arta lor, tenorul Corneliu Fanateanu (contactat prin telefon si deosebit de emotionat) si tenorul Vasile Moldoveanu, prezent pe scena, emotionat si el ca toti artistii care au primit in anii trecuti aceste distinctii, “exemple stralucite pentru cei care fac primii pasi pe scena lirica”, pentru a relua cuvintele ilustrei amfitrioane.
Acompaniati la pian de Peter Kolcsar si de Alexandru Petrovici tinerii interpreti au stralucit intr-un vast repertoriu, cea mai mica eroare vocala, ori de tempo fiind pe loc “sanctionata”, cu naturalete si caldura, de Mariana Nicolesco, spre deliciul publicului.
Dincolo de marele repertoriu de opera, Mariana Nicolesco i-a pus in valoare pe tinerii artisti in cele mai variate domenii ale muzicii: cantece si un dans specific interpretate de artistele venite din Armenia, in frunte cu Armine Vardanyan; o celebra canzoneta italiana Funiculi, Funicula, de toti cunoscuta, cantata de mezzosoprana Giuseppina D’Arienzo venita de la Salerno, langa Napoli; muzica de jazz, interpretata magistral de soprana Silvia Micu, insotita de baritonul Alexandru Constantin si, surpriza, cu un remarcabil pianist de jazz: noul director al teatrului brailean, Lucian Sabados.
De un mare succes s-au bucurat toti interpretii muzicii de opera, Marcelina Krolicka din Polonia si sotul ei, David Beucher, din Franta, Shuang Fang din China, Melanie Campbell din Statele Unite si compatriotii nostri Alida Barbu, care a stralucit intr-o arie din Telefonul de Menotti pe care a descoperit-o si studiat-o in aceste zile la Braila, Emanuela Pascu, Adrian Dumitru si, desigur, Adela Zaharia si Bogdan Talos, acestia din urma plecati anul trecut de la Braila direct la Deutsche Oper Berlin.
Pe acest fond de incantare generala s-au desfasurat in zilele precedente nu numai Cursurile de Maiestrie Artistica, ci si toate celelalte manifestari, printre care Celebrarea Verdi - Wagner marcata de conferinta sustinuta de dr. Stephan Poen, ilustrata de interpretarile wagneriene ale Mariei Slatinaru, ale Eugeniei Moldoveanu, ale lui Cornel Stavru si ale Magdalenei Cononovici, contactati telefonic in direct de pe scena braileana si aplaudati de cei prezenti. Dupa care au urmat patru arii din capodopere verdiene interpretate de Mariana Nicolesco. Seara s-a incheiat cu un minunat Recital al tinerilor artisti.
Cu o zi inainte, in cadrul acestui formidabil for cultural, unic in lume in felul sau, si in prezenta doamnei Vice-Primar Doinita Ciocan, tinerii artisti au luat parte la o splendida ceremonie omagiala Petre Stefanescu-Goanga in casa in care acesta s-a nascut, azi casa-muzeu, restaurata cu fonduri europene, ce poarta numele marelui bariton, in care a rasunat o selectie de arii de opera interpretate de acesta, ilustrand cuvantul lui Stephan Poen din care cei prezenti au putut afla ca cel care l-a indrumat spre cariera lirica pe “Bebe” Goanga a fost nimeni altul decat George Enescu.
Mariana Nicolesco a amintit de “marea traditie din care vine Petre Stefanescu-Goanga, familiei sale datorandu-i-se chiar teatrul Rally in care, la 1881, debuta Hariclea Darclée si pe scena caruia din 1995 incoace au venit peste 2100 de talente din 47 de tari si 5 continente, in cautarea implinirilor pe altarul artei sacre a cantului”.
6 august 2013
Comunicat de presa
I. C.
editor artline.ro