Sala arhiplina, spectatori care au aplaudat frenetic si care au insistat sa cunoasca toti actorii. Aceasta era atmosfera de simbata seara la Stadt Theater din Viena, unde Marcel Iures a jucat in spectacolul care, de sase ani, umple salile Teatrului Act din Bucuresti: 'Creatorul de teatru'. Piesa a fost gazduita de celebrul teatru vienez cu ocazia 'Zilelor Bucurestiului la Viena'.
Ioana Moldovan, manager cultural al Teatrului Act, povesteste ca, initial, organizatorii solicitasera 'doar un spectacol cu Marcel Iures'. Teatrul Act a ales sa prezinte insa 'Creatorul de teatru' si datorita creatorului piesei, Thomas Bernhard, unul dintre cei mai controversati dramaturgi austrieci. Piesele, la fel ca romanele lui, au fost adeseori taxate pentru privirea extrem de critica pe care o proiecteaza asupra institutiilor respectabilitatii austriece. Criticat la inceput de austrieci, aclamat in afara granitelor Austriei, Bernhard si-a impregnat fiecare text cu scepticismul crud al celui care poate sa afirme ca 'Totul devine ridicol cind te gindesti la moarte'.
'Eram curiosi sa vedem cum un public austriac, specialist in Bernhard, va reactiona', a marturisit Moldovan. Criticul de teatru Magdalena Boiangiu considera ca la succesul piesei a contribuit si faptul ca publicul austriac e mult mai familiar cu conventiile dramaturgiei lui Bernhardt decit cel din Romania: 'Spectatorul austriac se duce la teatru in cunostinta de cauza. Intelege nu doar textul, ci si subtextul'.
'Vina Austriei in problema nazista, refuzul de a-si asuma aceasta vina, deruta societatii postbelice care incearca sa-si recupereze o demnitate nationala', acestea sint doar citeva din punctele nevralgice pe care criticul Iulia Popovici le detecteaza in subtextul piesei. Cu o astfel de problematica, desi colaterala subiectului piesei, publicul austriac empatizeaza intr-o mult mai mare masura decit cel roman, apreciaza criticul. 'Bernhardt e unul dintre intiii renegati si apoi recuperatii autori austrieci postbelici', aminteste Popovici. Asa ca succesul pe care piesa l-a avut la Viena poate fi asociat si cu notorietatea pe care dramaturgul o are printre austriecii impatimiti de teatru, desi nu poate fi redusa la acest unic aspect.
'E un spectacol foarte bine construit', apreciaza Iulia Popovici, 'iar Iures face unul dintre cele mai bune roluri. E , apoi, un spectacol foarte modern, unul dintre primele spectacole in care Dabija a exersat minimalismul'. Succesul acestei piese nu ar trebui sa fie un prilej de mirare, crede criticul, pentru care montarea lui Dabija e 'genul de spectacol care nu are virsta, epoca sau tara. Vorbeste despre limitele omului si ale teatrului in orice dimensiune din care ar fi privite'.
'Sintem oameni fara memorie', avertizeaza Boiangiu, care aminteste ca piesa regizata de Alexandru Dabija a avut un succes urias chiar de la premiera de la Act. 'Succesul de la Viena', precizeaza criticul, 'nu face decit sa confirme succesul de la Bucuresti. E un spectacol foarte bun pe care Marcel Iures il joaca la inaltime'. 'Creatorul de teatru' se joaca de sase ani, aducindu-i pe scena, alaturi de Marcel Iures, pe Valeria Seciu si Constantin Draganescu.
Alina Purcaru