Este vorba despre prima forma, bruta, a romanului care a stat pana acum departe de ochii publicului. Despre existenta valorosului document nu stiau decat cateva persoane.
Manuscrisul este necunoscut chiar si specialistilor in opera blagiana, deoarece a trecut direct din mana fiicei lui Lucian Blaga in mana muzeografilor, care l-au restaurat si l-au depozitat in conditii de siguranta.
Doina Dreghiciu, bibliotecar in cadrul Muzeului National al Unirii din Alba-Iulia, unul dintre putinii oameni care mai stiau despre existenta acestui manuscris, a povestit ca, in urma cu foarte multi ani, cu prilejul Festivalului "Lucian Blaga", a realizat un material legat de opera scriitorului, mentionand cu aceasta ocazie si prezenta acestui document in fondurile depozitului de istorie al muzeului.
Varianta de lucru
"Am gasit apoi si textul ofertei spre achizitie facuta de fiica poetului, Bugnariu Ana Dorica (Dorly Blaga - n.r.), in 22 martie 1990", a declarat Doina Dreghiciu. In document, Dorly Blaga spune ca aceasta varianta pe care o ofera muzeului din Alba Iulia este "prima redactare a unei lucrari in proza - roman - cu caracter partial autobiografic, constituita din trei volume (dosare) (...) cu multe interventii ale autorului".
Fiica poetului si filosofului mai mentioneaza ca: "Nu a fost in intentia autorului ca aceasta prima varianta sa fie publicata". La acea data, Dorly Blaga pastra cea de-a doua varianta a lucrarii, considerata la randu-i de catre poet ca fiind nedefinitiva. Aceasta a doua varianta a fost publicata in 1990 de Editura Humanitas sub numele de "Luntrea lui Caron".
Manuscrisul aflat la muzeul din Alba-Iulia este unul de lucru, plin de adnotari, taieturi si adaugiri, din acest motiv fiind foarte greu de parcurs.
Reprezentantii muzeului au reusit pana acum sa identifice cateva pasaje care se regasesc si in varianta publicata a lucrarii, dar sunt de parere ca multe texte pot fi considerate inedite. Este insa vorba despre o munca titanica pentru a parcurge si transcrie cele 580 de pagini.