Ce e cu isteria asta internationala despre 'Jurnalul pierdut al lui Don Juan', dna Denisa Comanescu, si cit v-a costat sa va bagati in ea?
Inca din martie trecut se stia printre agentii literari internationali ca o mare editura americana a achizitionat un manuscris-bomba cu titlul 'Jurnalul pierdut al lui Don Juan'. Inainte de Tirgul international de carte de la Frankfurt din octombrie 2006, peste douazeci de edituri din lume contractasera acest titlu pe baza unui sinopsis. La Frankfurt, am vrut sa-l contractez pe loc, dar agentul literar care-l reprezinta in Europa de Sud-Est a decis sa faca o licitatie pentru Romania. Am cistigat licitatia si inainte de sfirsitul anului semnasem contractul de copyright. Acum, deja peste treizeci de edituri (si numarul lor creste in continuare) au cumparat romanul, multe prin licitatii in care s-au avansat sume cu destule zerouri (nu e cazul nostru!), si toate il vor publica aproape simultan in 2007.
Iar un manuscris gasit?
Personajul a stirnit controverse aprinse vreo cinci secole: daca a existat cu adevarat sau apartine fictiunii. Spania si-a cistigat de mult dreptul de paternitate asupra acestuia. 'Jurnalul pierdut al lui Don Juan', semnat de Douglas Carlton Abrams, incepe cu o nota a autorului care pretinde ca a redactat si ingrijit un manuscris primit ca editor la University of California Press, in urma unui articol in care demonstra ca Don Juan a fost o persoana in carne si oase, un nobil care a trait la Sevilla, in secolul al saisprezecelea, pe vremea regelui Filip al II-lea. Trimitatorul manuscrisului, ramas anonim, in buna traditie romantica, clama ca acesta este o traducere a unui jurnal scris de acelasi Don Juan la 1593, la Sevilla, si pastrat ascuns 'de douasprezece generatii'.
De ce l-ar interesa pe cititorul roman acest 'Jurnal pierdut'? Noi n-avem cultul lui Don Juan, iar romanii care-si contabilizeaza cuceririle amoroase nu cred ca fac parte dintre cititorii Editurii Humanitas.
Tema seducatorului, libertinului, a tehnicilor seductiei, a puterii ei, avindu-l ca prototip pe Don Juan, au inspirat nu numai o intreaga Europa Occidentala, dar si pe rusi si pe ucraineni. O ipostaziere a mitului lui Don Juan (secundata de una a mitului faustic) ocupa un loc central in opera unui important scriitor roman, Nicolae Breban, care are un roman cu titlul 'Don Juan' din 1981. Acum le-a venit rindul americanilor sa dea un roman despre Don Juan. Specialist in istoria si cultura spaniola, in catolicism si scrima, Douglas Carlton Abrams, multi ani editor la University of California Press si Harper San Francisco, a scris dintr-o perspectiva inedita despre secretele aces-tei figuri mitice, despre orasul Sevilla in care isi desfasoara pasiunea si despre gloria si decadenta din Spania Secolului de Aur. Romanul, asemenea eroului lui, te seduce de la primele pagini.
Fiecare carte editata in Romania e un pariu in orb. Care e marea dvs. reusita in aceasta colectie?
Chiar colectia in sine. Zilele trecute, cautind niste date despre mine, am apelat la 'google me', ca s-o parafrazez pe poeta Saviana Stanescu, si am citit ce pronosticuri rauvoitoare faceau citiva bloggeri, unii lucrind prin alte edituri, cind am pornit colectia 'Raftul Denisei'. Ii deranja mai ales ca-i o colectie personalizata. Cred ca am avut curaj, nu stiu daca l-as mai avea. In mai trecut am inceput cu sapte titluri, iar acum am ajuns la patruzeci. Intre timp, la sapte titluri s-a epuizat primul tiraj si am facut reprinturi. Printre ele, 'Intreaba praful' de John Fante, 'Incest' de Anais Nin si 'Akhenaton' de Naghib Mahfuz.
Doi dintre autorii mei preferati, aparuti in noiembrie, au vinzari foarte bune: Leo Perutz, cu romanul 'Calaretul suedez' si Jeanette Winterson, cu 'Pasiunea'. Inseamna ca 'Raftul Denisei' are deja cititorii lui fideli si asta ma bucura. Daca ar fi sa aleg o anume carte publicata, nu as sti pe care, pentru ca ma indragostesc de o carte inainte de a-i cumpara copyrightul si ma reindragostesc de ea cind apare pe piata. Asa, acum, in clipa aceasta, va pot spune ce roman nemaipomenit a scris in 2006 Pascal Quignard, 'Vila Amalia', abia iesit in traducerea rafinata a lui Emanoil Marcu: o tinara parizianca tradata de toti cei iubiti isi regaseste ritmul interior in singuratate pe o insula din Mediterana.
Ce pariu de pe raft nu v-a iesit, dna Comanescu?
Acela de a gasi un roman romanesc pe masura. Dar il astept.
Ati lansat o colectie de thrillere?
In departamentul Humanitas Fiction, pe care-l coordonez, am lansat la Tirgul Gaudeamus noua colectie 'Thriller&Mystery', ingrijita de colegul meu, Emil Barbulescu, cu patru titluri: 'Capcana Margrave' de Lee Child, 'Clubul Dante' de Matthew Pearl, 'Ring 1 Cercul' de Koji Suzuki si 'Nefertiti. Cartea Mortilor' de Nick Drake. Va invitam sa cititi in ea o selectie de best-selleruri internationale in premiera pe romaneste care sa va convinga atit de calitatea de 'page turner' a cartilor, cit si de calitatea lor literara. Surpriza noastra de sfirsit de ianuarie: 'Azazel', primul thriller istoric al lui Boris Akunin, celebrul autor rus numit 'un talent criminal' de 'Frankfurter Allgemeine Zeitung'. Akunin este tradus in peste patruzeci de tari, iar cartile lui s-au vindut in peste optsprezece milioane de exemplare. Eu, una, l-am citit in engleza, cu delicii, de peste cinci ani.
Aud ca vreti sa publicati cea mai recenta carte a lui John Updike, 'Teroristul'. Gusta americanii, dupa 9/11, o carte in care cineva, fie el si Updike, incearca sa explice cu simpatie cum poate deveni terorist un arab american?
In primul rind, si noi, nu numai americanii, ne intrebam cum poate deveni o persoana instruita terorist. Romanul lui John Updike din 2006, al douazeci si treilea lui roman, e un tur de forta: autorul isi propune sa demonteze mecanismul psihologic care-l determina pe un tinar american arab, provenit dintr-o familie mixta destramata, sa ia calea terorismului.
Personajul de optsprezece ani Ahmad Ashmawy din New Prospekt, New Jersey, naiv, obsedat de puritate, nu se regaseste in nici un set de valori propuse de o societate pragmatica si superficiala de care incearca sa se distanteze, de aceea devine usor de manipulat de imamul din comunitate. E un mare curaj din partea lui Updike sa atace un astfel de subiect, nu o face nici o clipa cu simpatie, ci determinat de acea curiozitate mereu vie, proprie marelui romancier. De altfel, dincolo de micul scandal mediatic inerent, dincolo de eticheta 'roman post-9/11', cartea a fost numita de critica serioasa americana 'o capodopera'. Scriitorul englez Ian McEwan declara, in 'New Yorker'-ul din 25 decembrie 2006, ca 'Teroristul' este una dintre cele trei carti preferate de el din toata productia literara a anului.
Cristian Teodorescu