Peste 50 de scriitori din zece centre culturale sunt prezenti, azi si maine, la un Colocviu al Tinerilor Scriitori, organizat la Bucuresti de Uniunea Scriitorilor (USR). Acest colocviu a fost boicotat in urma cu o luna, pe site-ul Clubliterar.com, printr-un manifest dur, scris intr-un limbaj suburban, de cativa contestatari ai Uniunii. Presedintele USR, Nicolae Manolescu, comenteaza aceasta atitudine si spune ca asteapta de la tinerii scriitori mai multe carti decat declaratii belicoase.EVZ: Care a fost rostul organizarii acestui Colocviu?Nicolae Manolescu: A fost una dintre ideile mele sa inlocuim vechile manifestari anuale, printre care colocviul dramaturgiei, al romanului sau poeziei, cu ceva util. Am dorit sa adunam tineri care sa discute cu privire la Uniune, la carti, la literatura. Sa discute despre ei insisi si problemele lor.Cum ati privit incercarea de boicot a intalnirii de pe site-ul Clubliterar?Nu inteleg reactia de pe internet din punctul de vedere al limbajului suburban. E corect ca tinerii sa aiba un punct de vedere, dar nu e corect sa foloseasca un asemenea limbaj. Daca acesti tineri nu gasesc vreun rost in aceasta intalnire, de ce nu vin sa-si spuna punctul de vedere? M-a suparat la ei refuzul dialogului. De ce a trebuit sa se boicoteze intalnirea pe internet si in presa? Nu vrem sa-i convingem ca USR e necesara, nici sa devina membri. Le-am propus numai o discutie, fara nicio concluzie. Am atras atentia organizatorilor ca lipsesc cateva nume de pe listele invitatilor, iar acestia au fost invitati. Listele au fost deschise, singura problema a fost cu cei din tara care nu pot fi intr-un numar nelimitat.In manifestul de pe Clubliterar.com, Uniunea e considerata o anomalie. Cum comentati acuzele drastice ce i se aduc?Am mostenit mai mult de o mie de oameni saraci si batrani. Daca desfiintam Uniunea, ce facem cu ei? E nevoie de asistenta in materie de cultura. Acesti oameni batrani au nevoie de pensii mai mari, nu pot trai cu un milion si jumatate pe luna. Suntem totusi o organizatie de breasla, nu o uniune de valori. Avem genii, scriitori de valoare mai mica, dar si veleitari. Acesti tineri nu inteleg asta si folosesc in manifest informatii la mana a doua, spunand ca Uniunea e condusa din umbra de Uricaru si Breban. Nu e adevarat. Tin sa reafirm ca nici Uricaru, nici Breban nu conduc USR-ul.Ce credeti despre literatura ultimilor ani?Am citit o buna parte din literatura tinerei generatii. Am o parere despre aceasta literatura in calitate de critic. Am inteles ca a fost nevoie de suprimarea cenzurii si de aceasta libertate de dupa ‘89, ca oamenii sa poata spune orice. Foarte multi au folosit insa aceasta libertate doar pentru a se defula, nu pentru ca ar fi avut cu adevarat ceva de spus. Mare parte din literatura noua nu are substanta. Ma intriga ca toata tanara generatie a descoperit literatura confesiva, la persoana I, o marturisire reala sau fictiva, prilej de a-si nara toate experientele erotice si sexuale de la 20 de ani. Prima carte poate fi interesanta. In a doua sau a treia carte, tinerii scriitori nu prea mai au ce spune. Asta e marea problema.Se poate vorbi despre o generatie 2000, in ciuda diferentelor de program ale unor grupuri? E clar ca acum exista o alta generatie. Ar fi bine ca, dupa optzecisti, sa avem o generatie 2000. Am vazut manifestele lor. Nu mai are importanta cum se numesc. Pot sa fie si postmoderni, doar ca, in ciuda diferentelor de program, se aseamana prin tonul foarte personal, experimental, si prin faptul ca nu au critici. Omologarea unei generatii trebuie facuta de criticii ei. Generatia mea a avut sansa ca, pe langa cei cativa scriitori, sa aiba si cativa critici: Mircea Martin, Eugen Simion, Valeriu Cristea, Gabriel Dimisianu, oameni care au mers in pas cu generatia de scriitori. Acum nu exista deloc critici. E vorba de un fenomen postmodern, recunoscut si de Mircea Cartarescu. Totul e mai la gramada, postmodernii nu sunt interesati de selectie. Asta e mortal pentru literatura. Forumul de pe internet a luat locul cenaclului literar? Nu mai exista cenacluri. Ele au avut momentul lor de glorie in anii ‘80 cand cenzura nu mai permitea publicarea cartilor. Acest Clubliterar.com nu e interesant. Nu vreau sa jignesc pe nimeni. Sunt niste copii, cu un spirit negativist si de fronda. Acesti tineri nu stiu ce vor si se joaca cu teribilismele. Ce s-a ales de fronda generatiei interbelice? S-a ales o carte a lui Eugen Ionescu: "Nu". A fost insa vorba de un "Nu" extrem de inteligent si cu afirmatii valabile. Eu caut de multa vreme pentru "Romania Literara" un tanar critic, pentru generatia lor, care sa spuna un "Nu" argumentat.Exista diferite amicitii intre scriitori si jurnalisti, iar pe baza acestora apar cronici favorabile indiferent de valoarea reala a cartii. Cum mai recunoastem literatura de calitate?Da, 99% din cronici sunt favorabile sau laudative. Se lauda unii pe altii, intre ei, in functie de gasti. Daca ar exista critici adevarati nu s-ar intampla asa. Nichita Stanescu avea si el prietenii lui de pahar, iar uneori era suparat pe critici, dar cand voia sa stie o parere despre poezia lui, venea la mine, la Eugen Simion sau la Valeriu Cristea. Daca ai bun-simt, nu te poti baza numai pe parerile prietenilor, spuse la o bere. Intrebarea e cati cititori aduna acesti tineri. Calinescu spunea ca o literatura mare si citita trebuie sa aiba o buna doza de banalitate. Tot ce e socant, foarte nou si neasezat nu are cititori. Lipsa de banalitate trebuie sa fie inteligenta. Din aceasta experienta de grup, cu prieteni, cu doua-trei fete - oameni care se combina in toate felurile posibile - se pot scrie numai 3-4 carti. Dupa aceea s-a ispravit. Nu poti sa-ti povestesti prima experienta sexuala la nesfasit chiar daca aceasta este grozava sau socanta. Nu e vorba aici ca se scrie despre sex. Lovinescu spunea ca numai lipsa de talent este pornografie. E vorba sa depaseasca descrierea propriilor experiente.Ati declarat la premiile "Romaniei Literare" ca in prezent nu prea mai avem romancieri.Ce se intampla azi in literatura e ca o oala in care fierbe ceva. Inca nu vad ce va iesi de acolo. Nu poti sa faci literatura numai din ebulitie. Am premiat anul acesta la "Romania Literara" proza scurta si un eseu. Nu am avut roman. Desi vin 30-40 de romane, de-abia poti alege cinci. Am facut concurs de debut la Cartea Romaneasca. Nu am avut aproape deloc fictiune. Nu ne-a venit nimic la critica, numai teze de doctorat.Care este ultimul roman al unui tanar care v-a placut?Romanul "Cruciada copiilor", al Florinei Ilis. E o fata modesta, cu mult bun-simt. O apreciez pentru ca scrie bine. Pe mine ma intereseaza cartile. Am acest fix: vreau sa vad operele tinerilor scriitori.Burse de 10.000 de lei noiDan Mircea Cipariu, unul dintre organizatori, a obtinut pentru Colocviul Tinerilor scriitori 38.000 lei noi de la Administratia Fondului Cultural Roman, in cadrul programului "Literatura tanara". Tema colocviului este "Constiinta de sine a noii literaturi". Patru tineri scriitori (pana in 35 de ani) vor primi, in urma unui concurs de proiecte, Burse de Creatie in valoare de 10.000 de lei noi. Juriul "Burselor de Proiecte Editoriale" este format din Horia Garbea, presedintele Asociatiei Scriitorilor Bucuresti, criticul Daniel Cristea-Enache si Constantin Stan, presedintele sectiei de proza a Asociatiei Scriitorilor Bucuresti. Va fi lansat si volumul Colocviului Tinerilor Scriitori (foto), aparut la Editura Brumar, condusa de Robert Serban. Volumul contine eseurile a 31 dintre participanti, printre care: Ioana Cistelecan (Arad), Robert Serban si Alexandru Potcoava (Timisoara), Claudiu Komartin, Razvan Tupa (Bucuresti), Claudiu Groza (Cluj), Bogdan Cretu (Iasi). Maratonul de lecturi publice ale invitatilor la Colocviu se va desfasura maine-noapte. Daniel Cristea-Enache si Constantin Stan sunt moderatorii dezbaterilor.Program astazi:ora 10.00-12.00 - primire participantiora 13.00 - dezbatere moderata de Daniel Cristea-Enacheora 17.00 - dezbatere moderata de Constantin Stanora 19.00 - Decernarea Burselor si lansarea volumului de antologiiora 21.00 - 5.00 - maratonul lecturilor publiceManifest pe Clubliterar.comIn "manifestul" aparut pe site-ul Clubliterar.com, prozatorii Ionut Chiva si Adrian Schiop acuza chiar din titlu "ca e de c...t" sa participi la colocviu. Ei vorbesc de "sistemul fanariot" dupa care se organizeaza evenimentele USR. "Membrii sustin conducerea, conducerea le mai da niste bani, se mai face un colocviu unde se bea si se mananca. Dupa ‘90 au intrat sute de nulitati, alese in afara unor criterii de valoare estetica", sustin semnatarii. "In toata Europa, inclusiv cea estica, astfel de organizatii au disparut. In locul lor, exista ONG-uri care, prin proiecte, se bat pe fonduri. Ni se pare o atitudine civica de bun-simt sa grabim desfiintarea USR-ului", sustin tinerii. Schiop si Chiva considera ca lista invitatilor este neconcludenta. Din aceasta au lipsit multi scriitori reprezentativi, fie pentru ca nu au fost invitati (cum este, de exemplu, cazul Ioanei Bradea, distinsa anul trecut cu premiul USR pentru romanul "Bagau"), fie pentru ca nu au acceptat sa vina la o intalnire organizata de Uniune (cazul poetului Marius Ianus).