Pe 20 februarie 1909 ziarul francez Le Figaro publica in paginile sale un manifest artistic suprinzator pentru acea epoca, Manifestul Futurist, care avea sa devina textul de baza pentru definirea unui nou curent artistic. Opera scriitorului si artistului Filippo Tommaso Marinetti, care incepuse sa fie cunoscut in Italia pentru stilul si ideile sale avangardiste, manifestul anunta aparitia in forta a unui nou stil artistic.
In textul sau amplu, marcat de o stranie cadenta poetica si de fascinatia pentru distrugere si violenta, Marinetti povesteste cum futurismul s-a nascut ca o reactie la paralizia artei desuete, ca o expresie a masinismului si noului secol, ce aducea schimbari altadata de neconceput si care va aduce in forta domnia masinii, idolatrizata de avangardisti. Nu mai era nevoie de arta care adusese faima Italiei, venise momentul ca totul sa fie distrus, ca toate operele de arta "vechi" sa nu mai existe, sa fie creata o arta noua, potrivita noilor vremuri. Intr-o Italie tributara trecutului, muribunda, mizera, hranindu-se din gloria trecutului, tinerii artisti se simt sufocati si striviti, simt nevoia sa provoace o revolutie cu accente anarhiste, sa distruga, sa schimbe, sa zdrobeasca, fiind fascinati de forta masinii, a mecanismelor si motoarelor.
In locul frumusetii clasice, Marinetti este fascinat de frumusetea masinii, de aeroplane si trenuri, de goana autovehiculelor. Sunt preferate praful si mizeria din fabrici, metalul, miscarea automatizata. Iar gruparea, prin vocea lui Marinetii, anunta intreaga lume : "Iata ca in Italia lansam acest manifest de o violenta incendiara si ruinatoare, prin care astazi fondam Futurismul, pentru ca vrem sa salvam Italia de cangrena sa de profesori, arheologi, ghizi turistici si anticari. Italia a fost pentru prea multa vreme o piata pentru arta de mana a doua. Vrem sa scapam de nenumaratele muzee care o acopera cu nenumarate cimitire".
Textul este violent si a socat atunci enorm, starnind furia celor care iubeau arta clasica, iar acuzele de anarhism, inconstienta, fals, au venit din nenumarate surse. Dar autorul anticipase totul si nu ezita sa isi provoace criticii.
"Priviti-ne ! Nu ne-am pierdut suflul, inimile noastre nu au obosit deloc ! Pentru ca se hranesc cu foc, ura si viteza ! Va surprinde ? oare pentru ca nu mai tineti minte ca sunteti vii ? Aflati pe cea mai inalta culme a lumii, lansam provocarea noastra stelelor !"
Iar pentru ca totul sa fie cat mai clar, autorul sintetiza in zece puncte si ideile esentiale ale Futurismului, un decalog masinist, anarhic si dur, in care se punea accentul pe distrugerea trecutului, exacerbarea violentei si agresivitatii in arta, domnia vitezei si masinii, frumusetea altui ritm de a gandi, crea si simti.
Manifestul Futurist - puncte esentiale
1. Vrem sa cantam iubirea pentru primejdie, obisnuita energiei si indrazneala.
2. Elementele esentiale ale poeziei noastre vor fi curajul, indrazneala si revolta.
3. Literatura de pana acum a pus accentul pe nemiscarea ganditoare, extaz si somn, noi vrem sa punem in evidenta miscarea agresiva, insomnia cuprinsa de febra, pasul masurilor, saltul periculos, palma si lovitura de pumn.
4. Noi declaram ca splendoarea lumii s-a imbogatit cu o noua frumusete : frumusetea vitezei. Un automobil de curse cu frumosul sau motor, impodobit cu tuburi groase ca niste serpi cu incarcatura exploziva, un automobil care se napusteste, care are aerul ca alearga, este mult mai frumos decat Victoria de la Samotrace.
5. Vrem sa cantam omul care tine volanul a carui tija ideala traverseaza pamantul, lansata ea insasi pe circuitul orbitei sale.
6. Poetul trebuie sa se consume cu stralucire, caldura si talent pentru a creste fervoarea entuziasta a elementelor primordiale.
7. Frumusetea exista doar in lupta. Nu exista nici o capodopera care sa nu aiba un caracter agresiv. Poezia trebuie sa fie un atac violent impotriva fortelor necunoscutului, pentru a le obliga sa se incline in fata omului.
8. Suntem ultima culme a secolelor ! Ce rost are sa privim in urma cand trebuie sa deschidem portile misterioase ale imposibilului ? Timpul si Spatiul au murit ieri. Noi deja traim in absolut, pentru ca am creat deja viteza eterna si omniprezenta.
9. Vrem sa glorificam razboiul - singurul leac al lumii - militarismul, patriotismul, gesturile distructive ale anarhistilor, ideile frumoase care ucid si dispretul pentru femeie.Vrem sa demolam muzeele si bibliotecile, sa luptam impotriva moralitatii, feminismului si impotriva tuturor lasitatilor oportuniste si utilitariste.
10. Vrem sa cantam multimile agitate de munca, placeri si revolta ; freamatul multicolor si polifonic al revolutiilor in capitalele moderne ; vibratia nocturna a arsenalelor si atelierele din spatele lunilor violent electrice ; caile ferate care devora serpii invaluiti in fum ; fabricile atarnate de nori prin firul fumului lor ; podurile care sar ca niste gimnasti deasupra coturilor diabolice ale raurilor insorite ; vasele cu aburi care adulmeca orizontul ; locomotivele care pufaie pe sine, ca niste cai uriasi din otel, cu lungi tuburi in loc de haturi, si alunecarea in zbor a aeroplanelor ale caror motoare au sunetul unui steag ce flutura si aplauzele multimilor entuziaste.
Filippo Tommaso Emilio Marinetti s-a nascut pe 22 decembrie 1876 in Alexandria, Egipt, important ideolog, poet si editor italian, fondatorul miscarii futuriste la inceputul secolului XX si autor al Manifestului Futurist, publicat in 1909. Din grupul futurist au mai facut parte artisti precum Carlo Carra, Giacomo Balla sau Luigi Russolo.
Pasionat inca din adolescenta de arta si literatura, dar si de politica, a lansat in 1909 manifestul gruparii, al carei principal animator avea sa fie si care i-a adus notorietate. Isi va continua ascensiunea politica, fondand la inceputul lui 1918 Partidul Politic Futurist, care peste un an se va uni cu fascistii lui Mussolini, Marinetti devenind astfel oficial unul dintre primii membrii si sustinatori ai Partidului Fascist Italian. In ciuda unor mici conflicte ideologice, avea sa ramana un sustinator entuziast al fascismului italian, iar futurismul avea sa influenteze ideologia fascista.
In 1938, cand nazistii au organizat expozitia de "arta degenerata", in care au inclus si creatii ale futuristilor, Marinetti l-a convins pe Mussolini sa interzica prezentarea expozitiei in Italia. Talentat scriitor, Marinetti a publicat numeroase articole si cateva volume, in italiana si franceza, precum Le Roi Bombance (1905) si Mafarka il futurista (1910).
Marinetti a murit pe 2 decembrie 1944 la Bellagia, Italia.
Februarie 2007