Romanii se uita la comedii si telenovele, asculta muzica populara si manele, citesc romane de dragoste si de aventuri. Consumul cultural este mai intens decat in anii trecuti, dar ramane plasat intr-o zona superficiala, dominata de produse mediocre.
Rezultatele celui mai recent studiu, Barometrul de Consum Cultural 2006, pun in lumina obiceiurile culturale ale romanilor.
Unul dintre punctele surprinzatoare ale sondajului arata ca 15% din romani nu stiu sa numeasca nici macar un singur autor roman de literatura, iar 54,1% nu cunosc niciun nume de autor strain. Primele nume de scriitori romani pe care le-au amintit repondentii sunt, in ordine, Mihai Eminescu, Mihail Sadoveanu, Ion Creanga, Liviu Rebreanu si I.L. Caragiale, mai ales datorita prezentei lor in programa scolara. Numele de autori de literatura straina mentionate cel mai frecvent au fost William Shakespeare, Alexandre Dumas, Lev Tolstoi, Sandra Brown si Fiodor Dostoievski.
51% nu au putut numi un regizor roman
Pusi sa aminteasca primele nume de regizori care le vin in minte, repondentii l-au indicat cel mai frecvent pe Sergiu Nicolaescu (41% din raspunsuri), urmat, cu sub 7%, in ordine descrescatoare, de Dan Pita, Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Nae Caranfil, Andrei Şerban, Corneliu Porumboiu, Mircea Daneliuc si Cristi Puiu. 51% din repondenti nu au putut numi niciun regizor roman. De mentionat ca sondajul a fost facut in lunile noiembrie si decembrie ale anului trecut.
Enescu si Grigorescu, primii in domeniile lor
Compozitorul roman de opera sau muzica contemporana cel mai mentionat a fost George Enescu, urmat de Ciprian Porumbescu. 48% din repondenti nu au mentionat niciun nume, iar unii i-au numit pe Marius Moga, Vivaldi sau Beethoven. 54% din romani nu au putut mentiona niciun compozitor strain, 12% l-au numit pe Mozart, 11%, pe Beethoven, 5%, pe Bach. La categoria pictori, cele mai amintite personalitati au fost, in ordine, Nicolae Grigorescu, Ştefan Luchian, Nicolae Tonitza, Theodor Aman si Sabin Balasa.
Televizorul, preferat pentru consum
Potrivit barometrului, consumul privat de bunuri culturale este in continuare dominat de televizor si radio, constatandu-se un acces ridicat la o informatie TV diversa, datorita accesului crescut la cablu TV.
Tendinte de crestere fata de anul trecut s-au remarcat in ceea ce priveste numarul celor care merg la teatru, opera si la muzee. Barometrul de Consum Cultural 2006 facut de Centrul de studii si cercetari in domeniul culturii arata ca cei mai multi dintre repondenti, 11%, nu cheltuie niciun leu pe activitati culturale, iar suma medie alocata de familii pentru consumul cultural este 45 de lei.
Cele mai vizionate la TV:
- Ştirile (77% din repondenti se uita zilnic)
- Filmele (38% se uita zilnic)
- Serialele si telenovelele (27% se uita zilnic)
- Dezbaterile politice (21% se uita zilnic)
- Transmisiunile sau emisiunile sportive (14% se uita zilnic)
- Emisiunile de divertisment (12% se uita zilnic)
- Talk-show-urile (8% se uita zilnic)
- Documentarele (7% se uita zilnic)
- Emisiunile culturale (6% se uita zilnic)