Shopping-ul pare sa castige tot mai mult adepti in Europa si in lumea intreaga, iar numarul si diversitatea magazinelor de tot felul, de la colosi cu mii de produse si numeroase departamente, centre comerciale cu arhitectura indrazneata la mici buticuri specializate, adesea oferind marfuri imposibil de gasit in alta parte, arata ca pasiunea tinde sa devina o ocupatie zilnica. Sau, cel putin, in limita bugetului.
tablou Gheorghe Parascan
Micile magazine si cafenele de altadata, aflate pe vechile stradute comerciale, isi pastreaza farmecul, dar marile marile centre comerciale par a fi cele mai castigate. Construite uneori chiar in mijlocul oraselor, dar si in suburbii, cu mai multe magazine, parcari, cinematografe, reprezentante ale firmelor foarte cunoscute si cautate, atrag tot mai multi vizitatori, dispusi sa petreaca aici chiar si o zi intreaga. Fiecare oras important are cel putin un astfel de magazin, cel mai adesea celebru in intreaga zona si foarte aglomerat, plin de cumparatori si curiosi, unde s-ar putea sa aveti numeroase surprize placute, iar oferta este uluitor de variata. Iar marile mall-uri au devenit adevarate institutii in sine, devenind atractii turistice de prim rang, multi turisti ajungand sa viziteze mai intai mall-ul si abia mai apoi muzeele sau monumentele.
In general, un centru comercial de top are mai multe avantaje:
- se gaseste de multe ori in centrul orasului (sau in apropiere), iar shoppingul poate fi "combinat" cu vizitarea altor obiective turistice importante
- unii arhitecti au avut inspiratia de a folosi pentru astfel de magazine cladiri vechi, magnific renovate si readuse la viata, iar clientii se simt cu adevarat special, privilegiati care isi fac cumparaturile intr-un loc aparte
- un centru comercial reuneste in acelasi loc firme celebre, haine si incaltaminte de calitate, accesorii, bijuterii, cosmetice, parfumuri, jucarii, specialitati culinare exotice, fiind un ansamblu de diversitate, lux, eleganta si disponibilitate; magazinele cele mai cunoscute si apreciate, cmarci care au devenit in sine simboluri, sunt mereu pline de cumparatoare si uneori de cumparatori; este chiar "chic" se te afisezi cu o sacosa purtand sigla unui anumit magazin
- dincolo de toate acestea, este un loc perfect atat pentru descoperirea noilor aparitii, produse si tendinte, cat si pentru socializare intr-o maniera moderna.
Exista doua perioade in "viata" oricarui magazin de gen pe care este bine sa nu le ratati. Prima este perioada Craciunului, cand mallurile importante devin un spectacol de lumini, decoratiuni si mai ales promotii, dar si numarul vizitatorilor creste rapid. Vitrinele sunt aranjate cu mai multa grija ca oricand, iar vanzarile depasesc estimarile. Dar pentru cei interesati de reduceri, ianuarie si iulie sunt lunile perfecte in marile centre comerciale europene, pentru ca atunci multe magazine isi fac lichidarile de stoc. Pregatiti-va insa pentru o adevarata lupta cu ceilalti pasionati de shopping, multi ajungand sa stea in fata magazinului cu mult timp inainte ca acesta sa se deschida.
imagine: Claudia Marica
Londra : in capitala britanica si in tot Regatul Unit veti gasi numeroase magazine de toate felurile, chiar daca multi turisti sunt putin dezamagiti de preturile cam mari. La Londra este bine sa aveti un buget impresionant, pentru ca optiunile sunt numeroase. Puteti incepe cu Harrods si Harvey Nichols, in Knightsbridge, pentru a merge apoi la modernul Selfridge's sau la Marks & Spencer pe Oxford Street. Pentru cei care vor o oferta mai bogata un alt magazin interesant este Fortnum & Mason, in Piccadilly. Toate acestea se gasesc in chiar centrul orasului si puteti ajunge cel mai usor cu metroul, trecand de la unul la altul.
Paris : capitala europeana a modei si artei, va asteapta in primul rand cu celebrele Galeries Lafayette, locul unde gasiti cele mai "chic" produse (in perioada interbelica si in Bucuresti puteati gasi Galeriile Lafayette, un loc ramas legendar in mitologia afectiva a locuitorilor capitalei Romaniei). La mica distanta de Galeries Lafayette se gaseste Printemps, poate mai putin moda, dar un magazin bine plasat in topul preferintelor cumparatorilor. Langa Hotel de Ville veti gasi si BHV, un magazin foarte mare, impunator, pentru vizitarea caruia veti avea nevoie de timp. Iar pentru cumparaturi, de un buget impresionant, pentru ca oferta este cel putin generoasa. Pentru cei nostalgici sau in cautarea unor chilipiruri, o solutie este Bon Marche, unul dintre cele mai vechi magazine pariziene, prezent adesea in arta si mai ales in literatura secolelor trecute.
Viena : cei care ajung aici, dupa ce s-au plictisit poate de obiectivele culturale si de fascinanta istorie a orasului, pot sa inceapa o cura serioasa de shopping. Primul obiectiv este Steffl, "regina" vieneza a magazinelor, chiar in centrul orasului, unde veti gasi cele mai bune produse, dar la preturi pe masura. Sunt insa investitii care merita facute, iar produsele Steffl se numara printre acestea. Dupa ce v-ati plictisit de cumparaturi, este momentul sa va oferiti niste clipe de relaxare la Skybar, restaurantul magazinului. Cu meniul plin de specialitati traditionale si ambianta distinsa, Skybar va fi mereu o amintire placuta.
Bruxelles : Belgia, desi trecuta cu vederea de pasionatii la acest capitol, ofera prin magazinele din acest oras suficiente posibilitati pentru shopping. Un exemplu extraordinar, prin superba arhitectura si oferta bogata, ar putea fi Galeries St Hubert, magazin construit in 1847, unde veti gasi mai ales bijuterii, buticuri cu dulciuri fine (in special ciocolata), cafenele si altele. Cupola din sticla si ferestrele inteligent decorate fac din Galeries St Hubert unul dintre cele mai atragatoare si elegante locuri din Bruxelles.
Suedia : in Stockholm, magazinul Nordiska Kompagniet rivalizeaza cu usurinta cu magazinele similare din Londra si Paris, chiar daca acestea sunt nume mult mai cunoscute. Situat chiar in centrul orasului, Nordiska Kompagniet este usor de recunoscut datorita arhitecturii.
Helsinki : cel mai important centru comercial din Helsinki si chiar din intreaga tara este Stockmann, pe care il puteti gasi in centrul orasului. Intrarea principala este "strajuita" de un ceas enorm, iar oferta este in egala masura variata si nu tocmai ieftina.
Copenhaga : in Danemarca, in chiar centrul capitalei, veti putea gasi tot ce va trece prin cap si chiar mai mult decat atat la Magasin du Nord, un mall nu doar foarte mare, ci si foarte bine aprovizionat.
Berlin : la "Kaufhaus des Westens", cel mai mare magazin de gen din Europa, se spune ca poti gasi absolut orice iti imaginezi. Glumetii spun chiar: daca daca nu gasesti ceva la KaDeWe, atunci acel ceva nu exista.
Amsterdam : Olanda se poate lauda cu Bijenkorf, un mall de cinci stele, aflat in Damsquare, comparabil cu magazinele din Londra sau Paris.
Atena : odata ajunsi in Grecia, sa nu credeti nici macar pentru o clipa ca ati scapat de tentatiile shoppingului si ca veti putea uita de cheltuieli. Attica, unul dintre cele mai mari centre comerciale din regiune, a fost recent complet renovat si redecorat in maniera Art Deco, si va va lasa cu siguranta fara cuvinte. Combinatia dintre marfurile moderne, de firma si farmecul arhaic al Greciei este irezistibila. Mai mult, Attica se gaseste chiar in centrul Atenei, pe Strada Ermou, care poarta inspirat numele lui Hermes, intre altele si Zeul Comertului.
Milano : in afara de Roma, puteti gasi magazine pentru toate gusturile si la Milano. Un exemplu este Rinascente, in Piazza del Duomo, sau Coin si Standa, dar trebuie sa va asteptati la ceva aglomeratie si mai ales la o rapida subtiere a bugetului de vacanta.
Spania : aici, cel mai important lant de centre comerciale este El Corte Ingles, iar aproximativ fiecare oras important al tarii are cate un mall purtand acest nume, cu o oferta bogata, de la delicatese pentru gurmanzi la ultimele creatii vestimentare, cele mai bune marci reunite in acelasi loc.