Cele 50 de tablouri sunt reproduceri dupa capodopere ale maestrilor renascentisti, impresionisti, expresionisti ori art nouveau, ca Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, Claude Monet, Edgar Degas, Pierre-Auguste Renoir, Paul Gauguin, Amedeo Modigliani sau Gustav Klimt. Tablourile lui Donde imita pana la identificare originalurile, artistul folo-sindu-se de aceleasi materiale si tehnici de pictura ca si autorii lor.
Diferenta o face pretul: daca un original e achizitionat in licitatii cu milioane de dolari, o copie fidela nu cere mai mult de 10.000 de euro. „Falsul legal” e insotit de un certificat care atesta faptul ca reproducerea e executata de mana lui Daniele Donde. Printesa Diana, client fidelDe „faux art” - noul trend pe piata de arta - s-au lasat sedusi manageri de corporatii, colectionari, celebritati si producatori de Hollywood. Si-au decorat locuintele luxoase cu „falsuri” perfecte Sophia Loren, Liz Taylor, Frank Sinatra, Michael Jackson, Madonna sau Arnold Schwarzenegger.
Dupa spusele lui Donde, Printesa Diana avea nu mai putin de 12 copii dupa Renoir, Degas si Toulouse-Lautrec, iar Gianni Versace, peste 40. Ideea unei afaceri cu reproduceri i-a venit artistului in 1980, cand a descoperit ca 11 dintre lucrarile din colectia de arta a familiei erau falsuri. Nu numai ca i-a descoperit pe falsificatori, dar i-a si reunit intr-o asociatie, „Le Musee Imaginaire”, in 1986. Ulterior, si-a pus la punct propriul lant de galerii, „La Banca dell’Arte”, axat numai pe reproduceri dupa capodopere. Cei aproape 30 de artisti angajati in prezent la „Donde & Partner” s-au specializat pe anumiti autori, in asa fel incat copiile sa nu aiba cusur. Finetea executiilor i-a furnizat si respectul directorilor marilor muzee ale lumii si colectionarilor, care i-au ingaduit lui Donde accesul la operele originale, pentru a le studia in detaliu. Arta fara riscuri, pentru comert Desi apreciaza ca e un gen de cultura „stereotipa, de manual”, destinata exclusiv comertului, criticul de arta Pavel Susara gaseste onesta munca pictorului italian: „Tablourile sunt copiate in detaliu pana la identificare si se vand la cateva mii de euro, cam cum vinde la noi un artist de prima mana. Insa, spre deosebire de alti falsificatori, aici e un anumit tip de onestitate, pentru ca lucrarea e copiata aidoma, e imitata perfect chiar si semnatura originala a pictorului, dar e asumata la final drept o copie”.
Fenomenul reproducerilor are o lunga „traditie”: marii maestri insisi si-au dus la capat ucenicia copiind lucrarile altora. Meritul lui Donde este insa acela de a le fi dat o forma legala pe piata. „Fenomenul a existat in mod spontan dintotdeauna, insa nu a fost asezat foarte clar in spatiul comercial. Foarte multi artisti au copiat, de-a lungul timpului, „Cina cea de taina” a lui da Vinci, cei mai multi dupa alte reproduceri si au semnat „d’apres” - formula cu o lunga traditie in arta imaginii”, subliniaza Pavel Susara.
FAUX ART
Un Van Gogh pentru orice buzunar„Originalurile nepretuite stau, de obicei, in spatele unor geamuri securizate, in muzee, ori incuiate in seifuri, acolo unde publicul obisnuit nu va ajunge niciodata sa le admire”, e unul dintre argumentele pe care Daniele Donde si-a construit conceptul de „faux art”. In 1990, acesta a primit titlul de profesor doctor in arta moderna si contemporana din partea Universitatii din New York.Mergand pe principiul „un Van Gogh pentru buzunarul oricui”, artistul in varsta de 51 de ani si-a castigat o notorietate de invidiat. Pretul reproducerilor sale ajung la 3.000-5.000 de dolari (in cazul unor copii foarte dificile, la 10.000). Un catalog va fi disponibil la Hotelul Marriott, in Sala Brasov, pe tot parcursul expozitiei, pana pe 4 noiembrie, iar pictorul va oferi personal asistenta posibililor clienti.