Brooklyn, 1936, Berenice Abbott
Seventh Avenue, Berenice Abbott, 1935
Pike and Henry Street, 1936
Berenice Abbott (17 iulie 1898 - 9 decembrie 1991), fotograf american, cunoscuta mai ales pentru imaginile alb-negru infatisand viata de zi cu zi si arhitectura orasului New York in anii '30.
S-a nascut in Springfield, Ohio. Abbot a inceput sa faca fotografii din 1923, iar pana in 1925 a fost asistenta lui Man Ray la Paris, unde a realizat o serie de portrete ale unor personalitati artistice si literare ai anilor 20.
In 1925 descopera creatiile fotografice semnate de Eugene Atget si il ajuta sa dobandeasca recunoasterea internationala pe care o merita. Chiar daca pentru a-l promova pe acesta Abbot a lasat deoparte creatiile proprii - va fi apreciata mult mai tarziu ca fotograf - artista nu a incetat sa lucreze.
Din 1929 descopera universul orasului New York si in fotografiaza avid, publicand o parte din lucrarile sale in 1939 in albumul "Changing New York", sponsorizat de un programul federal pentru arta.
Creatia sa a fost o cronica istorica a vechiului oras, in special a zonei Manhattan, multe dintre cladirile si cartierele imortalizate pe pelicula de Abbot fiind astazi demolate sau complet schimbate. Cu un aparat profesionist, Abbot a fotografiat New York-ul cu aceeasi atentie la detalii si rabdare pe care le observase la Eugene Atget.
Era pasionata de instantanee, sustinand mereu ca fotografiile trebuie sa surprinda cotidianul si persoanele asa cum sunt acestea, fara trucuri, nici macar efecte de developare. A respins ideea de pictorial, promovata intre altii de Alfred Stieglitz, care si-a dobandit popularitatea chiar prin acest tip de fotografii.
Stilul ei a ajutat-o sa isi aduca o importanta contributie in domeniul fotografiei stiintifice. In 1958 a realizat o serie de fotografii pentru un manual de fizica destinat cursului liceal, o idee care a surprins publicul si a incantat-o pe artista.
Abbot a infiintat si House of Photography in 1947 pentru a-si promova si vinde unele dintre inventiile tehnice, intre care un si o sursa de iluminat, in care sursele de lumina puteau fi atasate la orice nivel. Din pacate pentru Abbot, din cauza unei campanii de marketing neinspirate, intreaga afacere s-a dovedit neprofitabila.
In februarie 1940 un reporter al revistei Popular Photography a intrebat-o pe Berenice Abbot care era fotografia sa favorita. Aceasta i-a raspuns : "Sa presupunem ca luam o mie de negative si facem din ele un montaj gigantic : o imagine cu mii de fatete, continand eleganta, luxul, curiozitatile, monumentele, tristetea, triumful, puterea, ironia, forta, moartea, trecutul, prezentul, viitorul unui oras - aceasta ar fi fotografia mea preferata".
Iunie 2006