Intai, scenariul, a carui premisa este o continua sursa de confruntari tensionate. Colin Sullivan (Matt Damon) este sprijinit de leaderul mafiot Frank Costello (Jack Nicholson) sa termine academia de politie, pentru a deveni informatorul lui in randurile autoritatilor. Pe de alta parte, legaturile pe care familia lui Billy Costigan (Leonardo DiCaprio) le are cu mafia il desemneaza ca un candidat perfect pentru o misiune sub acoperire.
Tinta: acelasi Costello. Lucrurile se precipita cand si politia, si mafiotii realizeaza ca au intre ei un tradator si totul devine o cursa pe viata si pe moarte, in care conteaza fiecare secunda si fiecare pas. Scenariul respecta aproape in totalitate elementele succesului hongkonghez `Infernal Affairs`, al carui remake este, sarcina lui William Monahan (`Kingdom in Heaven`) fiind sa planteze povestea in Boston, pigmentand-o cu gangsteri irlandezi.
Apoi, alinierea unei distributii masculine de exceptie, cu miniaturi interpretative remarcabile chiar si in rolurile de mai mica intindere. Pe langa DiCaprio, Damon si Nicholson, regizorul i-a mai chemat la arme pe Martin Sheen, Mark Wahlberg si Alec Baldwin.
Si, ce e mai important, regia lui Scorsese care a reusit un rasunator succes de box-office. Este cel mai bine primit dintre filmele lui, cu incasari de 27 de milioane in weekendul de lansare american, performanta de trei ori mai buna decat antecedenta, care a fost `Promontoriul groazei`, in 1991.
Ce-i lipseste sa fie o capodopera, desi e la un pas? Fata de modelul original, scenariul american ridica miza, topind cele doua femei de care protagonistii sunt indragostiti in una singura - Madolyn, psihiatrul care nu reuseste sa-l trateze pe Billy. Desi a cochetat cu numele lui Kate Winslet si Hillary Swank, Scorsese a riscat cu o cvasinecunoscuta, Vera Farmigo.
Si a pierdut. In al doilea rand, lui Nicholson i s-a permis sa se rasfete cu tonurile histrionice personale pana la punctul in care a si intervenit in scenariu, pentru a face din Costello un personaj care sa-i semene mai mult. Ramane savuros, dar...
Marie-Louise Semen