Monstri si miniaturi pe cinci niveluri. Un adevarat paradis pentru cei care vor sa descopere fascinati lumea minuscula imaginata de pasionati sau diverse costume, arme, monstri sau personaje celebre din filme de succes. Doua muzee nascute din pasiunea pentru machete si filme a miniaturistului Dan Ohlmann, gazduite intr-o veche cladire de secol XVI din Lyon, celebra “Maison des Avocats”, inclusa in Patrimoniul Mondial UNESCO.
Povestea acestui original muzeu dublu incepe in 1985, cand Dan Ohlmann creeaza prima sa colectie de mobilier miniaturial, puternic influentat de pasiunea sa pentru Art Nouveau, urmat de prima sa macheta , o reproducere la scala de 1/12 a cunoscutului Restaurant Maxim din Paris, surprinzator de bine primita de public si mai tarziu de massmedia si de alti pasionati de miniaturi. O lume minuscula, hiper-realista, plina de farmec si nostalgie, ceea ce il face pe talentatul artist sa capete si mai multa incredere in talentul sau. Si, de ce nu, sa devina primul miniaturist contemporan al Frantei, facand din pasiunea sa un fenomen. Organizator artistic si co-fondator al primului Festival International al Miniaturii – un remarcabil succes – isi va prezenta colectia de lucrat in Franta, Europa si Japonia, iar lucrarile ajung pana in SUA, de fiecare data fiind primite cu acelasi entuziasm. Asa ca Ohlmann ia o decizie riscanta, dupa ce in 1989 isi prezentase expozitia la Lyon. Va parasi Parisul si va fonda primul sau muzeu in partea veche a orasului, si la fel ca vechii mestesugari este in fiecare zi in atelierul sau, imaginand si reproducand noi si noi scene. Iar pentru urmatorul deceniu Palatul Miniaturii va gazdui nu doar lucrarile sale, ci si creatiile altor pasionati. Un muzeu mic, privat, poate nu foarte ambitios si fara sa aiba la dispozitie fonduri impresionante, dar castigand in popularitate prin farmecul delicat al minutioaselor sale exponate. Va functiona ani de zile astfel pana in 2003, cand cu sprijinul unui partener elvetian miniaturistul face urmatorul pas si muta muzeul in spatiul actual. Si nu doar ca muta intreaga sa colectie de miniaturi, dar pana in 2005 pregateste noul si generosul spatiu pentru cat mai multe dintre creatiile sale, si incepe o noua colectie inspirata de pasiunea sa pentru cinema si mai ales cea pentru efectele speciale. Monstri, costume, arme si creaturi futuriste, decoruri si memorabilia din filmele si serialele preferate, unele donate, altele cumparate de la alti pasionati sau la licitatii, doua colectii ce fascineaza si atrag vizitatori de toate varstele.
Ocupand doua etaje, cele peste 100 de miniaturi hiper-realiste realizate de Ohlmann si alti miniaturisti, sunt delicate si incredibil de detaliate calatorii intr-o lume minuscula, neasteptat de autentica in ciuda dimensiunilor liliputane. Mese de restaurant cat o cutie de chibrituri, interioare mai mici decat vechi case de papusi, sali de teatru pe masura potentialilor miniaturiali actori, mansarde melancolice, totul pictat, luminat ingenios, chiar potentiala patina a timpului este minutios reprodusa, un amestec de frumusete si joaca, ludic si artistic. Alaturi de interioare se gaseste aici si o sectiune dedicata meseriilor artistice in miniatura, cu instrumente muzicale, accesorii vestimentare si decoratiuni la scala universal valabil in acest univers micut, chibrituri sculptate, coji de oua ce sustin o scena intreaga, origami si altele.
Cel putin la fel de reusita este si sectiunea, fireste mult mai generoasa ca dimensiuni, dedicata prezentarii celor peste 300 de obiecte originale (fara copii sau imitatii) din pelicule, in principal science-fiction si fantasy. Decoruri si costume, machete, masti, figurine si creaturi animatronice, roboti si monstri, piese reprezentative in special pentru fenomenul efectelor speciale, convietuiesc in buna intelegere si reusesc de fiecare data sa ii incante mai ales pe fanii filmelor. Un univers in care Stuart Little sta alaturi de un costum din Ultimul imparat, un gremlin asteapta langa Robocop si nu lipseste din Capitoliul cu scurta existenta din Independance Day. O colectie unica in Europa, trasand o succinta istorie a efectelor speciale si iluziilor create de maestrii acestora in cinematografie, din 1960 pana in zilele noastre. Si cea mai buna dovada ca o pasiune poate deveni, cu multa munca si un strop de noroc, un reper si o lume.
A.L.
Ianuarie 2016