De ce organizezi festivalul acesta?Timisoara nu avea un festival care sa poarte numele orasului si sa-i dea consistenta culturala. Eu, ca timisorean, care fac de atatia ani Festivalul de la Garana, am considerat ca e normal sa fac si in orasul meu un festival de anvergura.
Este o voce care spune ca e redundant festivalul tau!Nu fac concurenta nimanui. Concurenta ar fi daca in aceeasi zi cand e un spectacol la Filarmonica as face eu unul la Club 30, sau in alta parte.
De ce s-a suparat Kamocsa?Poate e deranjat de faptul ca e un festival valoros, care stirbeste ceva din prestigiul galei pe care o realizeaza el. Bela este un tip conflictual. Discutiile acestea au fost si anul trecut si probabil ca vor mai fi si in anii urmatori.
De ce un singur festival foarte bun?Poate ca si daca ar aparea un al treilea organizator, care sa mai faca un festival, ar mai fi loc. Au fost mari muzicieni de jazz la Timisoara si s-a ajuns la momentul de fata sa se manifeste valoric doar Liviu Butoi. Restul sunt majoritatea plecati in Germania, Austria, America. Festivalul acesta este necesar pentru Timisoara.
Se poate trai din jazz?In Romania, nu!
Se poate trai doar din manele?Nici macar trupele valoroase de rock nu pot spune ca traiesc din muzica. Timisoara are niste formatii de rock foarte valoroase, dar nu cred ca sunt multumiti cu banii pe care ii castiga in concerte. In afara de Cargo, cred ca nu poate trai nicio formatie doar din muzica. Prima varianta este sa plece afara si sa traiasca din muzica. Sau sa ramana aici si sa traiasca cu muzica, dar muncind pe rupte in alte parti. Sau sa mearga pe vapor, cum fac cativa deja, chiar fara sa fi terminat facultatea. Cel mai valoros dintre ei, Sebastian Spanache, este pe un vapor de croaziera unde canta.
Revenind la festival, care dintre seri va fi cea mai interesanta?Toate trei in egala masura. Primul recital va fi sustinut de grupul lui Horia Crisovan, care se se numeste de data aceasta Horia Crisovan & Mega Plus Band. Apoi va fi recitalul unui mare muzician roman stabilit in Germania, Decebal Badila, un foarte valoros basist care va canta in trio cu Petrica Andrei si Vlad Petrescu. Seara va fi incheiata de un recital al unui muzician german stabilit in Spania, Sthefan Micus. Este un muzician arondat la casa de discuri cu care lucreaza Garbarek si toti marii muzicieni din jazz-ul european. Aduce foarte multi spectatori din toata tara.
Asta e tot pentru prima zi?Da. Ziua a doua va fi deschisa de trioul bucurestean Cristian Soleanu trio. Soleanu este printre cei mai importanti saxofonisti romani la ora actuala. Va mai fi spectacolul unui grup englez, un spectacol multimedia care a mai fost o singura data in Romania acum trei ani. Seara se va incheia cu unul dintre cei mai mari trompetisti ai lumii, Nils Petter Molvaer.
Ultima zi din festival?Va fi deschisa de Aura Urziceanu si grupul ei, in care va aparea si Andrei Tudor la pian. Urmeaza un trio european interesant. Seara va fi incheiata de recitalul chitaristului suedez Ulf Wakenius, cel mai bun muzician de jazz al Suediei. Printre altele, a fost ales de Bill Clinton sa sustina un recital la victoria alegerilor.
ORGANIZAREBilet de avion pentru contrabas
Intrerupe discutia pentru a raspunde la telefon. Vorbeste cu Nicu Alifantis vreo doua minute, dupa care revine:Sunt in meciuri cu televiziunea. Faci un contract cu ei si apoi iti dau difuzarile cand vor ei. Iti taie sponsorii de acolo, te cantoneaza in miez de noapte. De fiecare data asa se intampla.
Cat de usor este sa aduci nume mari in Romania?In principiu, dupa ce ai adus o data un nume foarte mare poti sa aduci pe oricine. Trebuie sa sti cum sa ii abordezi. Sa ii iei din timp, cu un an sau doi inainte, ca sa te asiguri ca vin. Problema este sa ai bani sa-i platesti.
Cat costa editia din acest an a festivalului?In jur de 75 de mii de euro.
Onorariile artistilor cat sunt din acest buget?Sunt in jur de 40 de mii.
Restul?Avioanele costa foarte mult, transportul artistilor. Spre exemplu, este o noua directiva europeana care spune ca nu mai poate fi considerat bagaj contrabasul. Pentru el trebuie sa platesti un bilet in plus. Cum in jazz majoritatea grupurilor au contrabas, e o cheltuiala in plus.
Pentru fiecare cetatean care canta la contrabas trebuie sa luati doua bilete de avion?Pentru el un loc si un loc pentru contrabasul lui.
Toate companiile fac asta?Da. Si nu se poate trimite la bagaje pentru ca e riscant pentru instrument. Pe de alta parte, la Timisoara opereaza doar avioane foarte mici, iar contrabasul e voluminos. Plateste bilet si pune contrabasul pe scaunul de langa el.
Restul cum fac?Un claviaturist iti spune exact ce vrea, ce specificatii tehnice sa aiba instrumentul. Tu ii pui la dispozitie.
Nu e mai ieftin sa inchiriati toate instrumentele de aici?Contrabasul e instrument acustic si muzicienii tin sa cante pe instrumentele lor.
EXPERIENTAGarana
Faptul ca organizezi de foarte mult timp festivalul de la Garana te-a ajutat pentru acest festival?Festivalul de la Garana are deja o asemenea notorietate incat acum trei ani, cand am fost invitat in Olanda la un congres mondial de jazz, am intalnit impresari care stiau de Garana.
Multa lume spune ca jazz-ul e muzica negrilor, aduceti muzicieni de culoare?Mi-as dori foarte tare un grup american cu o vocalista de 50-60 de ani care sa cante jazz traditional.
Dar?Pana acum nu a fost sa fie. Garana este amplasata intr-o perioada a anului in care in America muzicienii isi iau concediu.