Ianuarie 2006. Piata de arta rusa a fost recent zguduita de un imens scandal, dupa ce colectionarii si casele de licitatie au aflat ca mai multe tablouri atribuite unor artisti rusi importanti sunt de fapt simple falsuri.
Acestea erau realizate foarte simplu: sute de lucrari executate de artisti europeni putin importanti, majoritatea aproape uitati, au fost prelucrate si semnate cu numele unor artisti rusi consacrati.
Tablourile rezultate au fost ulterior vandute pentru sume imense fata de valoarea reala. Singura limita a falsificatorilor a fost imaginatia. Spre exemplu, un tablou al pictorului german Ludwig von Langenmantel, intitulat “Femeie cu rochie albastra” a fost prelucrat, “semnat” de pictorul rus Boris Kustodiev si a primit chiar un nou titlu: “La oglinda”.
Falsul s-a bucurat de un real succes, colectionarii bucurandu-se de descoperirea unei noi lucrari, pana atunci "necunoscute". Iar afacerea a luat proportii si s-a dezvoltat nestingherita pentru mult timp. Primele suspiciuni privind autenticitatea unor lucrari au aparut in urma unei licitatii organizate de Sotheby's la Londra in mai 2004. Atunci casa de licitatie a pus in vanzare o lucrare a pictorului peisagist rus Ivan Shishkin, descrisa in catalog ca un exemplu pretios al talentului pictorului. Tabloul era cea mai importanta piesa a licitatiei, avand un pret de pornire de 1,28 milioane de dolari.
Nu existau prea multe informatii despre panza mult asteptata, expertii afirmand ca lucrarea fusese realizata in perioada petrecuta de artist in Elvetia. Din pacate pentru colectionari, tabloul nu era realizat de Shishkin si nici de vreun alt pictor rus. Cu doar un an mai devreme panza fusese vanduta de o casa de licitatie din Stockholm pentru 56.000 de dolari. Un pret corect, pentru ca tabloul era semnat de pictorul olandez Marinus Koekkeok, asa cum era prezentat si in catalogul licitatiei. O tranzactie corecta din toate punctele de vedere. Numai ca ulterior tabloul a ajuns la Moscova, unde a fost “prelucrat”. Din scena initiala au fost scoase patru personaje si un miel, fiind in schimb adaugata semnatura lui Shishkin. Lucrarea a fost dusa la o galerie din Moscova pentru autentificare, fiind prezentata ca una dintre primele lucrari ale artistului.
Ulterior, falsul a fost revandut, adus clandestin la Londra de catre noul proprietar si in final oferit spre vanzare prin intermediul Sotheby's. Tabloul a fost retras cu doar o zi inaintea licitatiei. Incidentul a surprins atat colectionarii, cat si dealerii din Rusia, desi initial acestia nu si-au dat seama de dimensiunile intregii afaceri, crezand si sperand ca era vorba doar de un caz izolat. Adevarul a inceput sa fie cunoscut abia in luna octombrie a anului trecut, cand doi proprietari de galerii au fost arestati, fiind acuzati ca au vandut lucrari falsificate.
In aceeasi perioada un istoric de arta din Moscova, Vladimir Petrov, a aratat presei cat de extinsa era reteaua de falsificatori. Expertul a relatat ca banuia de mai mult timp ca lucrari putin cunoscute sunt modificate si atribuite unor artisti rusi celebri, identificand pana in acel moment peste 100 astfel de tablouri. Aceste lucrari erau semnate de artisti putini importanti ai secolului XIX si cumparate pentru sume modeste. Dupa ce erau modificate tablourile erau revandute pentru preturi de cateva ori (chiar zeci de ori) mai mari.
Falsificatorii au realizat in acest fel profituri imense, lucrarile cumparate de ei cu doar cateva sute de euro fiind revandute pentru sute de mii. Primii retinuti in acest caz au fost Tatiana si Igor Preobrazhensky, proprietari ai galeriei Colectia Rusa din St. Petersburg, arestati la Moscova. Tatiana s-a opus vehement arestarii, incercand chiar sa ia arma unui politist, dar a fost imediat imobilizata. Au fost acuzati de frauda, infractiune pentru care pot primi pana la zece ani de inchisoare. Cuplul a negat orice acuzatie, afirmand ca este victima unui complot de tip mafiot, orchestrat din Occident. Ei au pus totul la cale mai mult printr-un noroc nesperat.
In urma cu cativa ani cuplul l-a cunoscut pe Valery Uzzhin, un bogat om de afaceri moscovit, colectionar pasionat al operelor semnate de Alexander Kiselev (1838–1911), pictor rus ce a realizat mai ales peisaje. Cei doi pareau sa aiba nenumarate lucrari semnate de artistul preferat al milionarului si timp de trei ani i-au oferit acestuia piese tot mai greu de gasit si in consecinta tot mai scumpe. Cand unii dintre prietenii lui Uzzhin au incercat sa-i atraga atentia asupra autenticitatii discutabile a lucrarilor, proaspatul proprietar le-a prezentat certificate de autentificare emise de expertii unui important centru de restaurari din Moscova.
In final unul dintre prieteni i-a adus catalogul unei case de licitatie marunte din Europa. Aici erau prezentate si doua dintre lucrarile lui Kiselev din colectia milionarului, doar ca erau in mod corect atribuite unor artisti putin importanti, aproape uitati de colectionari. Si bineinteles ca si preturile erau pe masura. Socat, Uzzhin a apelat la expertii Centrului de Consultanta Artistica din Moscova, de unde a primit un verdict care l-a ingrozit: intreaga sa colectie, care il costase peste trei milioane de dolari, era alcatuita in intregime din falsuri, care la origine fusesera lucrari de mica importanta din secolul XIX. Asa ca milionarul s-a dus direct la politie. Dupa arestarea celor doi, autoritatile au perchezitionat si centrul care emisese certificatele de autenticitate si au interogat-o pe Tatiana Goryacheva, expertul care semnase documentele.
Ancheta este in curs, dar pana in prezent nu a fost retinut nici unul dintre cei care realizau falsurile. Potrivit informatiilor din presa rusa artistii specializati in "rusificarea" tablourilor sunt deja identificati, urmand a fi arestati cat de curand. Scandalul a dat nastere nu doar controverselor privind autenticitatea mai multor lucrari din colectii prestigioase, ci si celor mai ciudate zvonuri. Unul dintre acestea, care s-ar putea sa nu fie prea departe de adevar, este ca unul dintre falsuri a fost oferit in dar presedintelui Vladimir Putin. Cand si-a dat seama de inselatorie, dupa ce un prieten l-a anuntat ca vazuse tabloul intr-o colectie europeana, Putin a ordonat ca vinovatii sa fie imediat gasiti.