Orasul Londra a fost clasat in 2009 ca fiind liderul oraselor europene la capitolul afaceri. Paris a ocupat cel de-al doilea loc, iar Frankfurt ramane al treilea oras preferat de oamenii de afaceri, arata un studiul anual al liderilor de afaceri, condus de Cushman Wakefield.
"Accesul usor catre piete si clienti" este cel mai important factor ce trebuie luat in considerare inainte de a alege locul unei noi afaceri. Acest factor a inlocuit un altul ce presupunea acordarea unei atentii sporite catre "disponibilitatea personalului calificat".
Toate aceste orase dispun de un cadru ideal pentru turismul de afaceri, sali de conferinte dotate, o diversitate larga de hoteluri cu conexiuni bune la sistemul public de transport.
Calitatea telecomunicatiilor si legaturilor cu alte orase raman pe locul de-al treilea si respectiv al patrulea in planul locului unei afaceri. In general acesti patru factori raman cei mai importanti. Mai mult de jumatate din cei care au participat la studiul condus de Cushman Wakefield au catalogat acesti factori esentiali in luarea deciziei de amplasare a unei noi afaceri.
Sondajul a aratat ca impactul recesiunii a fost foarte dureros pentru orasele din intreaga lume care astazi, inca in timp de recesiune si criza, trebuie sa gaseasca noi metode si strategii de a se promova si de a depasi situatia de criza. Aceste actiuni ar putea in cele din urma sa ofere o sansa intreprinderilor, iar deciziile de relocare nu ar mai fi atat de dureroase pentru unii si motiv de bucurie pentru altii.
In timp ce Londra, Paris si Frankfurt se mentin pe primele pozitii, chiar si pe timp de criza, depasind toate celelalte 34 de orase ce au fost incluse in studiu, schimbarile vizibile au avut loc la mijlocul clasamentului.
Birmingham a fost orasul la sfarsitul anului 2009 care a facut cele mai mari progrese. A urcat sapte pozitii, pana pe locul 14. Alte orase care au urcat in clasament sunt Milano, Munchen si Leeds.
Autorii studiului au declarat ca "in 2009 majoritatea celor care au promovat in clasament au avut un punctaj foarte bun aproape la toate categoriile. Spre exemplu, Birmingham a fost foarte pro-activ in ultimele 18 luni si ofertele de retail si spatii de birouri s-au imbunatatit in ultimii ani."
Acestia au tinut sa faca si precizarea ca "o companie poate sa isi schimbe perceptia generala in legatura cu un oras chiar si in 10 sau 15 ani. Acest proces este unul de durata, iar oamenii de afaceri probabil nu observa schimbarile prea rapid caci petrec foarte mult timp in birou sau hotel".
Londra si-a intarit pzitia de lider inca din 2008, in ciuda faptului ca a fost vizibil afectata de criza din sectorul bancar. Londra a avut pe primul loc sase din 12 categorii specifice chestionate anual.
Urcarea in top a Barcelonei a inceput inca din 1992, de la organizarea Jocurilor Olimpice, iar aceasta urcare a fost sustinuta de investitii si o buna promovare.
"Barcelona, Madrid si Berlin sunt orase ce se promoveaza foarte bine la nivel global", au declarat autorii studiului. Din aceasta perspectiva devin foarte familiari in sectorul corporate, avand succes in afaceri.
Succesul oraselor Barcelona si Madrid continua sa impresioneze. Ambele au inregistrat valori in crestere in 2009, marcand o crestere activa inca din 1990. Participantii la studiu nu s-au asteptat ca si rezultatele inregistrate la nivelul anului trecut sa fie pozitive in contextul crizei economice care a afectat Spania la fel de mult ca alte tari.
Barcelona s-a clasat pe locul al al patrulea, iar pe locul al saselea Madrid.
Orasele din Europa de Est si Europa Centrala au inregistrat scaderi semnificative in topul tarilor unde merita sa incepi sau sa relochezi o afacere, toata lumea este pestimista si estimeaza ca in urmatorii cinci ani pozitia tarilor europene se va imbunatati considerabil.
Moscova si Bucurestiul au inregistrat punctaje bune in cadrul sondajului. Capitala Romaniei este clasata pe locul 30, iar Moscova pe locul 32.
Aprilie 2010