Cunoscutul producator de jeans, Levi Strauss & Co Levi va incerca sa foloseasca arta legendarului artist pop Andy Warhol pentru a lansa o noua colectie de jeans, cu preturi care incep de la 250 de dolari, intr-o incercare de a relansa legendara marca.
La patru decenii dupa ce Andy Warhol a transformat conservele de supa Campbell in obiecte de arta, compania cu sediul in San Francisco este sigura ca numele artistului ii va convinge pe cumparatori sa plateasca peste 190 de dolari pentru un tricou din noua colectie.
Artistul a ramas in memoria contemporanilor mai ales datorita eforturilor depuse de fundatia nonprofit "Andy Warhol Foundation fot the Visual Arts" din New York, fundatie care a promovat creatiile artistului in cele mai ciudate moduri, intre care si reproduceri pe haine, ceramica, valize sau covoare.
Prin cel mai important parteneriat incheiat de fundatie, Levi's spera ca prin linia vestimentara numita "Warhol Factory X Levi", care prezentata in premiera la Las Vegas, sa relanseze legendara marca de jeans. Vor fi folosite inclusiv imagini celebre create de Warhol, intre care si portretele unor celebritati ca Elvis Presley sau Marilyn Monroe. Relatia companiei Levi's cu artistul a inceput in 1984, cand Warhol a fost angajat pentru a realiza partea artistica a campaniei publicitare pentru modelul "501 Blues", fiind ales pentru preferinta sa cunoscuta pentru hainele facute de Levi's.
Noul contract semnat de cele doua parti intervine intr-un moment in care compania Levi's, cu o istorie de 152 de ani, incearca sa recupereze din terenul pierdut in ultimii zece ani in fata competitorilor.
Compania a incercat in ultimii ani sa-si creasca profitul prin masuri drastice: a concediat mii de angajati, a inchis o parte din fabricile din SUA si a lansat o linie de jeans semnata Levi Strauss la preturi reduse, destinata magazinelor precum Wal-Mart. Desi compania nu obisnuieste sa-si faca publica cifra vanzarilor, analistii afirma ca Levi's este foarte bine plasata pe piata de jeans scumpi, cu preturi de la 70 la 300 de dolari.
Levi si alti producatori de top - majoritatea din Los Angeles - se confrunta cu o crestere a cererii pentru hainele confectionate din denim de calitate. Desi jeansii sunt "obligatorii" pentru multe categorii de cumparatori si practic nu se demodeaza niciodata, o productie prea mare ar reduce preturile si in consecinta profiturile, ceea ce deja se intampla, din cauza reducerile masive de pret practicate de unele magazine.
Reprezentantii companiei considera ca alaturarea Levi-Warhol nu poate fi decat benefica, ambele nume reprezentand adevarate mituri americane si simboluri ale civilizatiei SUA.
Warhol, care a inceput ca artist comercial in New York in anii '50 a facut senzatie in 1962, cand a expus pentru prima data picturi pe matase care infatisau sticle de Coca Cola, cutii de supa Campbell, precum si statuete din lemn care reprezentau cutii de sapun Brillo.
A devenit foarte repede prin ideile sale inedite un adevarat creator de stiluri, influenta sa fiind detectabila atat in lucrarile artistilor contemporani cat si in domeniul modei. Initiativa Levi's vine in continuarea abordarii alese de Warhol, care si-a transpus desenele pe tricouri si genti inca din timpul vietii, fiind si co-realizatorul unei linii vestimentare bazate pe o serie de tablouri realizate de el.
31-08-2005
Foto : Andy Warhol, "Campbell's Tomato Soup", 1962, ulei pe panza