"Cevengur", spectacolul inclus de selectionerul unic Marina Constantinescu in programul celei de a 16-a editii a Festivalului National de Teatru, este unul dintre acestea, fiind jucat in multe tari europene, dupa premiera din 1999. Sursa de inspiratie a regizorului pentru acest spectacol, in afara de motivele din opera lui Andrei Platonov, a fost vizitarea monumentului pentru victimele cutremurului care a distrus un mic oras provincial, Gibelina, din Sicilia, in 1968. A fost unul dintre primele locuri unde spectacolul s-a jucat dupa premiera.
"Cevengur" este un ultim moment de intalnire pentru zecile de tineri care s-au luptat seara de seara pentru a intra pe gratis la un spectacol din programul Festivalului National de Teatru. La spectacolul "Purificare" a lui Andrei Serban au stat in balconul salii mari, desi spectacolul se juca cu spectatorii pe scena. La "Opera de trei parale" semnata de Victor Ioan Frunza s-au pus mai multe randuri de scaune in plus, astfel incat in sala de la Odeon nu mai putea nimeni nici sa intre, nici sa iasa. Pasionatii de teatru au asteptat "la noroc", dar organizatorii au vandut de data aceasta mare parte a biletelor, dupa ce anul trecut marele public nu a avut aproape deloc acces la spectacolele din festival. Una dintre reusitele acestei editii a fost, asadar, impactul de public si transformarea festivalului intr-un eveniment dedicat cu adevarat orasului si nu criticilor de teatru si elitelor invitate. Daca adaugam la aceasta si prezenta unor mari trupe din afara granitelor, precum Teatrul "Katona Jozsef" din Budapesta, cu o rafinata montare cu "Ivanov" de Cehov, in regia lui Tamas Ascher, apoi trupa de la Malii Teatr cu "Cevengur", dar si invitati din Franta (Patrice Chereau), Irlanda, Polonia, Macedonia, se poate spune ca festivalul, care isi inchide asta-seara portile, a pasit, cu adevarat, intr-o alta etapa de dezvoltare a sa, devenind comparabil cu alte mari evenimente de gen din tarile europene. cristina.modreanu@gandul.info
Cristina MODREANU