Les Nabis a fost un grup post-impresionist de tineri artisti francezi - pictori si sculptori - format oficial spre sfarsitul lui 1888, care avea sa influenteze surprinzator de mult arta franceza si pe cea europeana, ca un precursor al abstractionismului. Desi gruparea avea sa se destrame in scurt timp, succesul inregistrat si prezenta unor nume ca Bonnard, Vuillard sau Maurice Denis a facut ca prezenta lor sa fie remarcata de critici, galeristi si chiar de public. Influentele de la care se revendicau cei din les Nabis era diverse, de la Paul Gauguin si primitivism la simbolismul literar, arta japoneza traditionala, tinzand spre o abstractizare surprinzatoare si chiar socanta pentru sfarsitul secolului XIX.
Initial, viitorii membri ai gruparii Les Nabis s-au cunoscut la Academia Julian, o institutie prin definitie avangardista si adesea scandaloasa prin toleranta pentru experiment si schimbare. Tineri, rebeli, pasionati de arta si literatura noua, simtind ca este momentul sa se rupa de forta impresionismului - care schimbase radical arta franceza si apoi arta lumii - artistii s-au reunit in jurul lui Paul Serusier. Potrivit marturiilor ulterioare, numele - insemnand intr-o traducere libera Profetii - a fost ales de un anume Henri Cazalis, poet important atunci, uitat astazi, iar totul avea ceva conspirativ, un aer secret. Les Nablis era, cel putin in aparenta, mai mult decat o simpla societate artistica, avand caracteristicile unei organizatii secrete : parole, saluturi, reguli, simboluri.
Atrasi de abstractizare si arta sintetica, respingand naturalismul, vazandu-se ca niste continuatori legitimi ai impresionismului, artistii nu ezitau sa foloseasca teme, motive si medii diverse, realizand in afara de pictura si sculptura numeroase ilustratii de carte, afise, textile, piese de mobilier, decoruri de teatru, gravuri. Cei mai cunoscuti reprezentanti ai grupului au fost Maurice Denis, Pierre Bonnard, Edouard Vuillard, Ker-Xavier Roussel, Paul Ranson, Felix Vallotton, Aristide Maillol. Unii au fost de la bun inceput membri ai grupului, altii au venit mai tarziu.
Succesul grupului a fost surprinzator pentru multi critici si galeristi. Incepand din 1890 artistii si-au prezentat lucrarile in cadrul unor expozitii oficiale, iar reactia publicului a fost mai mult decat incurajatoare. Din pacate insa rivalitatile, orgoliile si nevoia fiecaruia de a lucra independent au dus la disolutia rapida a grupului, iar in 1896 Les Nabis isi incheia existenta. Majoritatea membrilor sai si-au continuat cariera, cei mai cunoscuti si apreciati fiin Bonnard si Vuillard.
Surprinzator sau nu, in ciuda existentei efemere, ideile si teoriile grupului aveau sa se dovedeasca influente si au fost preluate sau reinterpretate de noile generatii de artisti.
Septembrie 2008