Optimismul nu mai este acelasi. Ce-i drept, cu cifrele globale stam mult mai bine. Pentru anul viitor au primit finantare cu 72 la suta mai multe proiecte decat in 2006, suma totala alocata fiind cu 182 la suta mai mare, ceea ce a permis, potrivit declaratiei directorului CNC, Eugen Serbanescu, accesul cineastilor din toate generatiile cu propuneri din mai toate genurile.
Cat va fi de productiva perspectiva unui "Sa infloreasca toate florile" ramane de constatat. Bineinteles, juriul isi va trece in contul sau asumarea proiectelor semnate de cei cativa tineri cineasti mentionati la inceput, precum si voturile date unor debutanti in lungmetrajul de fictiune, printre care: Constantin Popescu, Gianina Grigoras, oamenilor de teatru Silviu Purcarete, Alexandru Darie, Horatiu Malaele. Nu stiu, insa, cum ar putea anula multele semne de intrebare.
Dar cine au fost membrii acestei comisii sau juriu, cum dorim sa-i zicem, numite - ni se spune - direct de catre MCC, printr-o brusca schimbare a criteriilor? Dinu Tanase, Constantin Chelba, Marin Vladimir, George Balaita, Radu Nicolae. Daca primii trei vin din diferite zone ale cinematografiei, despre intensitatea legaturilor scriitorului George Balaita cu filmul nu avem stiinta; in ceea ce priveste numirea tanarului Radu Nicolae, "actor si scenarist", cum ne-a fost prezentat, membru al unei Asociatii a Oamenilor de Teatru si Film (!) - despre care nimeni nu a auzit, totul ramane o enigma.
Daca "ministerul" dorea "un actor care sa fie si scenarist" de ce nu s-a orientat, ma intreb, catre un Mimi Branescu, al carui CV il recomanda pe deplin? Avem toate motivele sa ne indoim ca acest cunoscut actor si dramaturg ar fi acordat cea mai mica nota, 5,60, proiectului Principii de viata al lui Radu Jude, dupa scenariul lui Razvan Radulescu si Alex Baciu, asa cum a catadicsit necunoscutul Radu Nicolae. Cel trimis in zona neagra (un tanar cineast laureat al unor festivaluri internationale pentru scurtmetrajul Lampa cu caciula) a obtinut, nu mai departe decat in aceasta toamna, sustinerea Fondului Balcanic la Festivalul de la Salonic, impreuna cu Catalin Mitulescu, cei doi fiind castigatori intr-o serie restransa, de numai 4 premianti din 12 candidati. Imi este greu sa cred ca juriul Balkan Fund, cel care in 2003 a selectionat Grbavica, cu care Jasmila Zbanici avea sa castige, in acest an, Ursul de Aur la Berlin, s-a inselat atat de mult in privinta Principiilor de viata. Explicatia potrivit careia Razvan Radulescu si Alex Baciu ar fi fost propria lor concurenta, avand mai multe proiecte in concurs, asemanatoare ca stil, este fragila. Nu ei au fost cumularzii, ci Casa de productie Artis Film pe care o regasim in compartimentele "Lungmetraj fictiune", "Dezvoltare pentru filmele de lungmetraj fictiune, documentar si animatie" (de doua ori), "Documentar si animatie".
Cristi Puiu, care a inaintat comisiei doua sinopsisuri pentru obtinerea Primei de dezvoltare (mai exact, pentru scrierea scenariilor), nu a fost luat in seama. In mod cu totul intamplator, Artis Film este societatea din care a facut parte, pana mai ieri, Cornelia Palos, consilier in MCC. Fostul partener, Adrian Popovici, autorul ororii numite Vlad nemuritorul si, in calitate de producator, al Azucenei, ne va ferici acum cu Liceenii mileniului trei, dupa scenariul lui Gheorghe Sovu. Acesta, ca si Ioan Ionescu, cunoscut ca patron al salii Glendale, dar nu si ca cineast, desi se pare ca nu ar fi la debut, au obtinut note de trecere din partea aceluiasi juriu.
Pe scara de valori a acestuia, ei sunt plasati inaintea lui Napoleon Helmis si Alexandru Maftei, tineri deja afirmati in scurtmetraj care, aruncati in coada listei proiectelor de lungmetraj, risca sa se aleaga cu praful de pe toba, in virtutea sistemului aplicat, al ritmului descresterii automate, plecand de la cap la coada. Este onorabil sa ai tineri castigatori pe lista, dar daca Helmis si Maftei primesc un credit de 550.000 (roni), respectiv 350.000, in comparatie cu 1.800.000 cat revin primului clasat, Sergiu Nicolaescu, fara sa se tina seama de necesitatile reclamate de fiecare film in parte, inseamna ca ne aflam in fata unei erori de sistem, pe care un juriu, daca ar fi fost alcatuit numai din profesionisti, ar fi putut sa o semnaleze. Observatie valabila si pentru celalalt juriu (Gabriela Albu, Radu Igaszag, Mircea Sinpetru) destinat proiectelor de documentar si animatie, sectiune unde conducator la puncte este din nou Sergiu Nicolaescu, dar unde un documentarist mie in suta precum Dumitru Budrala, cel care a infiintat festivalul Astra, de la Sibiu, nu exista. Mult laudata activitate de jurizare secreta, pe baza "plicurilor inchise", se dovedeste a avea efectele ei perverse. De sub borurile ocrotitoare ale acestei palarii se pot justifica toate optiunile, se poate juca partitura fatalitatii sau a naivitatii, ca si cum sub anonimat ar fi greu de ghicit unele marci demult inregistrate. "Candizii" nu ar trebui sa-si aibe locul in astfel de jurii, dupa cum nici cei care pun pret mai ales pe "calitatile literare" ale unui scenariu, invocate de George Balaita. Un profesionist autentic stie sa vada viitorul film. magda.mihailescu@gandul.info
Magda MIHAILESCU