Cum ne situam acum in raport cu Ungaria? Daca la inceputul anilor '90 eram mult sub unguri in ceea ce priveste productiile de filme straine, la sfarsitul anilor '90 ii bateam clar, cu o diferenta mult mai mare. Atunci au intrat intr-o oarecare panica si au adoptat legea cu subventionarea cu 20% din costurile de productie pentru producatorii straini. La care s-a adaugat si crearea studioului Korda. Acum, avand si infrastructura, nu mai exista diferenta. Mai mult decat atat, la noi costurile de productie cresc din ce in ce mai rapid. Or, in scurt timp (1-2 ani), tara noastra se va gasi in aceeasi pozitie pe care a avut-o Ungaria prin anii '90: foarte proasta din punct de vedere competitiv raportat la tarile din jur. Ce beneficii are o tara de pe urma unei coproductii? Un film nu-ti aduce numai investitia respectiva. Va dau un exemplu, cel mai mare, dar, sigur, foarte important. Cand s-a filmat "Cold Mountain" la noi, echipa venita in Romania era formata din 200 si ceva de persoane care au stat timp de sase luni la Hotel Marriott in Bucuresti; in Poiana Brasov au fost trei hoteluri complet inchiriate tot pentru jumatate de an, si asta in extrasezon... Sa ai hotelul plin, cand gradul de ocupare in mod normal este la cote foarte joase, e un lucru extraordinar pentru hotelieri. Au fost nenumarate alte firme care au lucrat complementar. De asemenea, au fost angajati, in fiecare zi de filmare, intre 300-500 de oameni. Cei 200 ieseau la masa, cheltuiau bani in tara. Probabil, cel mai mare beneficiu l-am avut dupa terminarea filmului, cand protagonista, Nicole Kidman, in America fiind, a fost intrebata pe un canal public national de televiziune cum s-a simtit in Romania, iar ea a raspuns: "Romania, o tara extraordinara, frumoasa. M-am simtit foarte bine". In anul respectiv, am avut zeci si zeci de cereri din partea unor agentii, organizatii non-guvernamentale sau alte institutii care s-au oferit sa organizeze pentru americani grupuri care sa vina sa vada unde s-a filmat "Cold Mountain". Plus imaginea. Orice american stie de Ilie Nastase, de Nadia Comaneci, de Ceausescu si de "Cold Mountain". Astea sunt evenimentele care puncteaza tara noastra in mintea lor. Cum sa nu atragi un astfel de fenomen catre tara ta?! Cum a valorificat statul aceste atuuri? Aproape deloc. Va povestesc insa altceva. Un mare film turnat in Noua Zeelanda a fost "Lord of the Rings". Inainte de acest film, Noua Zeelanda nu exista nici din punct de vedere cinematografic, nici turistic. Dupa ce a iesit pe ecrane, veniturile tarii din urmatorii patru ani au fost mai mari de pana la zece ori decat a adus filmul. In Romania nu s-a intamplat lucrul asta. In comparatie cu exemplul de mai sus, probabil n-a adus aproape nimic. Dar asta pentru ca noi am fost fraieri. Pe astfel de lucruri, in alte tari se castiga milioane in fiecare an. Se poate vorbi despre un recul in materie de filmari in Romania? Problema cea mai mare este inexistenta unei legi care sa incurajeze coproductiile. Bulgarii, in materie de legislatie, ne-au luat-o inainte. Cu infrastructura stau ceva mai prost, dar in vreo doi-trei ani, cel mult, ne-au ajuns si la acest capitol si ne vor intrece. Exista in momentul de fata competitie acerba intre tari ca sa atraga investitiile. SUA au facut pasi importanti, Canada are si ea taxe si facilitati generoase. Germania are o lege a cinematografiei teoretic asemanatoare cu a noastra - oricine poate sa investeasca in film. La Castel am avut niste producatori stomatologi care au produs o serie de trei filme. Daca ar lua cineva de la noi legea maghiara, ar citi-o si ar spune "facem si noi la fel", ar fi deja un foarte mare pas inainte. Atat. La noi nu cred ca exista in momentul de fata o strategie. In prezent, nu mai exista faza de crestere. Cred ca e momentul unui nou impuls. Tarile vecine au gasit solutia. Producatorul roman nu cere de pomana, pentru ca infrastructura este dezvoltata. El solicita un sprijin consecvent din partea autoritatilor, similar cu cel al altor guverne, pentru a ramane competitiv.