In 1908 Morris Cooper era abia la inceputurile carierei sale, care avea sa se dovedeasca un succes, impunand Lee Cooper ca unul dintre cele mai cunoscute brand-uri din istorie. In acelasi an in care Ford lansa primul automobil in productie de masa, iar Londra gazduia Jocurile Olimpice, Morris Cooper risca si infiinta compania M. Cooper Overalls LTD., specializata in producerea de haine de lucru.
Curajosul nu era tocmai un amator, fiind experimentat, lucrand in ateliere de croitorie din East End, Londra, unde invatase toate trucurile si tehnicile de care avea nevoie, dar si principiile de baza pentru a-si conduce propria afacere.
In scurt timp, compania a cunoscut primele succese, iar in doar cativa ani numarul angajatilor a crescut la 600. In 1914 Cooper decide sa produca uniforme pentru armata, iar Primul Razboi Mondial ii va creste enorm popularitatea si incasarile. Cu toate acestea, pentru ani buni hainele din denim si in special popularii jeans vor ramane "haine de lucru", purtate mai ales de muncitori si respinse de marele public. Cei de la Lee Cooper vor fi prima companie care a vindut haine din denim in Marea Britanie, un mare succes intr-o societate conservatoare.
Compania se extinde din nou in 1937, cand deschide o noua fabrica in Stratford, Londra, dar la scurt timp dupa aceea - in mare masura datorita rezistentei materialelor - incepe sa produca exclusiv uniforme pentru armata britanica. Dupa incheierea celui de al Doilea Razboi Mondial, Harold Cooper, succesorul lui Morris, decide sa revina la ideea initiala a tatalui sau. Doar ca denimul nu va mai fi materialul pentru haine de lucru, ci pentru haine comode, potrivite pentru fiecare zi, dar suficient de elegante pentru a fi acceptate peste tot. Sau aproape peste tot, asa cum isi dorea Harold. Dar marea calitate a jeansilor era pretul scazut, in conditiile in care economia postbelica se refacea cu mare greutate. Dar cum o pereche de jeans costa de peste 20 de ori mai putin decat un costum, succesul a venit rapid, iar in doar doi ani Lee Cooper era cel mai important producator de denim pe piata britanica.
Trecerea de la "hainele de lucru" la cele de "fiecare zi" s-a facut surprinzator de usor, si mai ales tinerii au apreciat enorm jeansii si hainele din denim, ieftine si comode, iar dupa Marea Britanie, Olanda si Franta au fost urmatoarele "victime" Lee Cooper. Ulterior compania britanica isi va exporta produsele in intreaga lume, reusind mereu sa se mentina in top datorita calitatii materialelor, modelelor moderne si pretului accesibil.
Incepand cu anii '50, cand modelele erau "clasice", compania a trecut cu usurinta prin exuberanta cromatica a anilor '60, a oferit modele in ton cu vremurile, pentru barbati si femei, in anii '70, iar in anii '80 nu a ezitat sa ofere atat jeansi foarte stramti, foarte populari atunci, cat si modele clasice, pentru toate gusturile. Adaptandu-se - asa cum era firesc - in principal diverselor sub-culturi ale tinerilor, Lee Cooper a scos pe piata jeansi de culori diferite, rupti, stramti, prespalati, largi, pastrand aceeasi calitate a materialului si a croielii care ii adusesera faima.
In 2008 la implinirea unui secol de la infiintare, Lee Cooper este cea mai veche companie producatoare de jeans din Europa, si una dintre cele mai importante din lume, datorita combinatiei intre experiment, calitate si linia clasica. Practic, modelele propuse de companie s-au bucurat la vremea lor de un deosebit succes, fiind adesea copiate sau inspirand chiar creatii ale marilor designeri de haute-couture.
Ianuarie 2008
artline.ro