Miercuri, 25 aprilie 2012, in cadrul celei de-a VIII-a editii a Festivalului International Shakespeare desfasurat la Craiova si Bucuresti sub motto-ul: "Lumea-i un teatru, noi suntem actorii”, Fundatia „Camil Petrescu” – Revista Teatrul azi lanseaza volumul SHAKESPEARE – textul ca partitura de joc de Ana Maria Narti cu un cuvant inainte de Andrei Serban.
Lansarea va avea loc la ora 18, in foaierul Teatrului National "Marin Sorescu” din Craiova. Prezinta: Florica Ichim, Andreea Dumitru.
Lucrand in anii ’60 la secretariatul literar al Teatrului „Bulandra”, la invitatia directorului si regizorului Liviu Ciulei, Ana Maria Narti a avut sansa sa colaboreze la inceputul carierei sale cu la fel de tanarul pe atunci Andrei Serban, care urma sa monteze pe celebra scena Iuliu Cezar de Shakespeare. A invatat astfel sa descifreze textul teatral dincolo de analize literare, studii sociologice, consideratii filosofice ori speculatii intelectuale, punand pe primul plan prezenta actorului viu. Textul clasic a devenit pentru Ana Maria Narti si colaboratorul sau partitura de joc. Ce i se poate oferi actorului ca impuls de joc? Unde poate actorul sa gaseasca gandul viu, greu de emotii, si experienta fizica in stare sa dea energie personajului? Iata intrebarile care ii preocupa pe profesionistii scenei si nu pe cei ai scrisului.
Pornind de la aceasta experienta, dezvoltata apoi pret de o viata implinita in slujba teatrului, Ana Maria Narti nu prezinta o culegere de retete pentru spectacole pe texte shakespeariene. Dimpotriva, crede ca fiecare text shakespearian este un univers viu, care creste de la lectura la lectura si se modifica de la cititor la cititor. Ceea ce propune ca demers activ este analiza orientata spre scena, cea care cauta cuvantul rostit, vocea vie, miscarea reala, comunicarea de la trup la trup; ea este menita sa redescopere concretul in text. Pe deplin constienta de bogatia si intinderea teatrului dramaturgului elisabetan si de limitele cercetarii indeplinite, autoarea propune cititorului sa ia parte la o cautare de fapt fara sfarsit: cea a cheilor jocului shakespearian. Sunt citate, in aceasta pasionanta analiza, piesele cele mai cunoscute ale marelui dramaturg si cateva pe nedrept cazute intr-un con de umbra, dar si celebre montari, intepretari scenice, de la Stanislavski, Brecht, Grotowski si Peter Brook la Ingmar Bergman si Andrei Serban.
In aceasta abordare a operei shakespeariene – dinspre practica artei teatrale si nu dinspre studiul filologic – consta nu doar originalitatea cartii in peisajul editorial romanesc, ci si pariul castigat de autoare. Daca e adevarat ca, in ultimii ani, gratie unei noi generatii de cercetatori, Shakespeare a fost retradus si aprofundat in limba romana, Shakespeare – textul ca partitura de joc de Ana Maria Narti este, cu siguranta, o aparitie inedita, cu atat mai oportuna, in seria contributiilor autohtone dedicate dramaturgului.
***
Ana Maria Narti a semnat, in anii ’60, cronica de teatru si de film pentru Contemporanul si pentru revista Teatrul ("cea mai mare parte din timp, pe post de colaboratoare externa, intrucat eram privita ca o disidenta primejdioasa”, asa cum marturiseste ea insasi in Biografia lui Andrei Serban aparuta la Polirom, in 2006). S-a numarat printre primii jurnalisti care au consemnat aparitia promitatoare pe scena teatrala bucuresteana a studentului debutant Andrei Serban. A colaborat cu acesta, pregatind analizele de text in vederea spectacolelor. Din Romania pana in Finlanda si din Franta pana in SUA, colaborarea lor a dat nastere unor experimente teatrale diverse. In 1970, a cerut azil politic in Suedia, specializandu-se treptat in comentariul politic. A semnat, timp de peste douazeci de ani, o rubrica in pagina editoriala a celui mai mare cotidian suedez, Dagens Nyheter. A publicat sase carti in suedeza. Incepand cu anul 1999, a fost membra a Parlamentului suedez, din partea Partidului Liberal.
Ana Maria Narti este autoarea volumelor Medeea lui Andrei Serban (2007) si Fiare, ingeri si martiri. Insemnari despre seductia totalitara (2010), ambele publicate de Fundatia Culturala "Camil Petrescu”.
Noul sau volum apare in seria "Eseuri, cronici, insemnari teatrale”, care, incepand din anul 2005, pune in pagina contributii teoretice si publicistica celor mai reprezentativi creatori de teatru romani, eseurile, cronicile si analizele criticilor nostri, aparute in reviste de specialitate si cotidiene, oferind, astfel, o imagine panoramica asupra miscarii teatrale romanesti si straine din diferite perioade.