(1860-1945)
Bijutier francez, a realizat si lucrari in sticla si a creat modele de sticlute de parfum.
Dupa o perioada petrecuta la Paris, in care Lalique a studiat si a exersat, artistul si-a inceput cariera ca designer de bijuterii, realizand primele piese cu adevarat reprezentative pentru Art Nouveau.
Lalique a transformat bijuteriile in adevarate obiecte de arta, a experimentat si inventat noi tehnici si a utilizat materiale prestigioase si inedite : sticla si email, fildes, perle si pietre semi-pretioase, combinandu-le cu metale pretioase pentru a crea efecte subtile. A fost insa acuzat de multi ca este un "artist comercial", care face compromisuri inacceptabile pentru o opera de arta. Dar chiar daca Lalique si-a adaptat creatiile pentru productia de masa, nimeni nu putea nega calitatea si talentul lucrarilor sale.
In 1886 si-a deschis propriul atelier la Paris, incepand o perioada de maxima creativitate. In 1890 creeaza un set de bijuterii unice pentru marea actrita Sarah Bernardt. Ulterior isi va prezenta bijuteriile la Targul International de la Paris, din 1900, deschizand mai tarziu numeroase expozitii internationale in Europa si America.
Din 1908 renunta la bijuterii si se ocupa exclusiv de lucrari in sticla, realizand primele modele de sticlute de parfumuri. Deja sticla era unul dintre materialele preferate de artistii si designerii Art Nouveau, precum Galle sau Tiffany, care foloseau sticla luminoasa, opalescenta sau cu irizatii, colorata. Initial si-a deschis un magazin in apropierea celui condus de celebrul fabricant de parfumuri Francois Coty, pentru care din 1907 a inceput sa realizeze sticlute. Nu peste mult timp a inceput sa lucreze si pentru alte nume celebre ale industriei de parfumuri : Worth, Forvil, D'Orsay, Guerlain, Rogeret, Gallet. In total a realizat peste 250 de modele de sticlute. |
A readus in atentie si o tehnica aproape uitata, folosind mulaje din ceara pentru lucrarile sale, cu ajutorul carora a realizat sticlute de lux, cu figuri romantice sau simbolice, plante, flori si animale, in sticla transparenta, cu culori pale. Pana in 1914 Lalique realizase si numeroase vaze, accesorii pentru birou sau toaleta, pentru productie industriala.
In perioada anilor 20, indragostit de noua inventie si moda a zilei - automobilul - Lalique a inceput sa realizeze decoratiuni pentru capotele masinilor. In conformitate cu pasiunea sa pentru gratia formei umane si animale, Lalique a creat 29 de "mascote pentru masini" in forma de peste, cap de cal, broasca, insecte, stea cazatoare sau simboluri religioase. Unul dintre modele preferate de artist erau nudurile feminine. Toate modelele erau iluminate din interior, pentru a adauga un plus de farmec. Se folosea un bec de 6 sau 12 volti, alimentat de bateria masinii. Existau si filtre care putea schimba culoarea luminii in rosu, albastru, verde, etc. Mascotele lui Lalique au decorat capotele unor marci celebre in epoca - Bentley, Hispano Suiza, Isotta Fraschini, Bugatti - fiind astazi foarte cautate de colectionari.
In nici un alt domeniu Lalique nu s-a remarcat ca in producerea de vaze spectaculoase. In culori si tente diverse, pe care le-a obtinut prin adaugarea meticuloasa de pigmenti atent alesi si dozati, Lalique a reusit sa creeze adevarate capodopere. Imaginatia sa a dat nastere unor vaze cu forme animale sau de creaturi mitice ori pur si simplu forme geometrice. Modele geometrice, linii continue si dense, culori puternice, toate au marcat stilul artistului. Preturile pentru aceste creatii variaza enorm, mai ales pentru ca sunt cautate atat de colectionari, cat si de curatorii muzeelor importante. |
O vaza de serie, in stare relativ buna va costa cateva sute de dolari, in timp ce o lucrare rara poate costa de la 2000 de dolari la un sfert de milion. Pentru cei aflati la inceputul unei asemenea colectii, trebuie sa ia in considerare doua detalii foarte importante. In primul rand conteaza starea in care se afla vaza - sparturi, defecte, reparatii - precum si autenticitatea. Chiar daca nu se cunosc cazuri de falsuri, exista o mare problema. Lucrarile in sticla realizate in Cehia in prezent, sub marca Lalique, care nu sunt decat produse sub licenta. Lalique adoptase productia de masa pentru a oferi oricui sansa de a cumpara lucrarile sale, asa ca la inceputul secolului trecut au fost create milioane de bucati, iar fabricile continua sa lucreze si astazi.
In 1925 a inceput sa lucreze in stil Art Deco si si-a prezentat noile opere la Expozitia internationala de arte decorative de la Paris.
In anii 40 razboiul l-a fortat pe Lalique sa isi inchida fabrica. Artistul a murit in 1945, fara sa mai apuce sa o vada redeschisa. Dupa moartea sa traditia familiei a fost continuata de fiul sau, Marc, care in 1948 a adus si o prima schimbare majora, incepand sa foloseasca cristalul. Nepoata lui Lalique, Marie-Claude, avea sa conduca mai tarziu compania, lansand si noul stil, cu lucrari in cristal, scoase in evidenta de decoratiuni colorate.
Cele mai cautate de colectionari astazi sunt lucrarile realizate de Lalique in perioada interbelica, ce pot atinge preturi impresionante. Lalique obisnuia sa isi "semneze" lucrarile, chiar si pe cele produse in serie, cu marca "R. Lalique", dar aceasta este doar varianta cea mai intalnita. Semnatura are numeroase variatiuni, atat a corpului de litera, cat si a formei alese. Mai mult, litera L in primele semnaturi are o infloritura in partea superioara, facand litera sa semene mai curand cu un S. Lalique a folosit prea multe semnaturi in prea multe moduri pentru a exista o clasificare exacta.
Piesele realizate de Marc Lalique sunt semnate "Lalique France", iar cele realizate de Marie-Claude sunt semnate "Lalique h France".
In 1990, una dintre sticlutele de parfum create de Lalique s-a vandut la licitatie pentru 80.000 dolari. Cativa ani mai devreme, Lalique stabilise postum un nou record, o alta sticluta fiind vanduta pentru 58.350 dolari la Geneva. Astfel de preturi ar fi de inteles daca ar fi exista pe piata doar cateva piese realizate de Lalique, dar in perioada de maxima popularitate in fabrica acestuia lucrau peste 600 de angajati, fiind produse milioane de lucrari diverse in sticla. Pentru a le adauga o nota personala, Lalique adauga ultimele retusuri anumitor piese.
Rene Lalique a fost poate cel mai talentat bijutier si sticlar al curentului Art Nouveau. Cu o incredibila maiestrie, gust pentru inovare si experimente, a realizat capodopere in stilul sau profund original. Inspirate de natura, creatiile sale erau decorate cu siluete feminine senzuale, cupluri care se imbratisau sau motive recurente, precum pasari, fluturi, cai si lei sau animale mitologice.