Curentul caruia Petre Rado ii dedica aceasta cu totul si cu totul remarcabila carte - Ed. Scrisul Romanesc - ne-a lasat mostenire un cuvant des folosit ca termen de referinta. Chiar si de cei niciodata avantati printr-un capitol al istoriei cinematografului identificat cu un "labirint al umbrelor": expresionismul. Este de ajuns sa vedem o umbra lunga tremurand pe pereti si trimiterea isi face locul, de multe ori nu fara indreptatire. Criticul de origine romana, de mai multi ani stabilit in strainatate, a mers pas cu pas pe urmele acestei miscari care a fascinat, dar a si provocat filmul inca din adolescenta sa, am putea spune, gata sa ajunga din urma celelalte arte.
Participand la cea dintai dintre bataliile estetice ale secolului, cinematograful si-a dovedit uluitoarea capacitate de asimilare. Autorul analizeaza, in contextul epocii, marile filme expresioniste, Cabinetul doctorului Caligari, Nosferatu, Nibelungii, Metropolis, Ultimul dintre oameni si, alaturi de ele, pe cele ale romanului Lupu Pick, Cioburi, Noaptea Sfantului Silvestru. Un remarcabil Mic dictionar de personalitati ale filmului expresionist, semnat de Cristina Corciovescu, incheie acest volum larg deschis interesului adevaratului iubitor al filmului. magda.mihailescu@gandul.info
Magda MIHAILESCU