Saptamana trecuta s-a declansat un atac deosebit de dur impotriva directorului Teatrului Bulandra, Alexandru Darie. Cu atat mai de luat in seama, cu cat el vine din partea unor oameni care, in zona artisticului, nu pot fi contestati: Victor Rebengiuc si Virgil Ogasanu. L-am intrebat pe "acuzat" ce este si ce nu este adevarat si cum stau lucrurile la Bulandra, in realitate. Un trio deloc compatibil - Aceste atacuri sunt sustinute, de fapt, de un trio deloc compatibil, Victor Rebengiuc, Virgil Ogasanu si Romeo Pop. Eu nu mi-am pierdut respectul pentru ei nici acum. Rebengiuc si Ogasanu sunt, fara indoiala, doi actori enormi, uriasi, ai acestui teatru. Din pacate, sunt trei oameni carora eu nu le-am facut decat bine. In Romania, nici o fapta buna nu ramane nepedepsita. Dl Rebengiuc are cinci titluri in repertoriu, este colaborator al teatrului, din care trei s-au facut sub directoratul meu. In stagiunea trecuta, dl Rebengiuc a avut 60 de reprezentatii, ceea ce reprezinta un record chiar si pentru angajatii teatrului. Pe dl Ogasanu l-am vazut la Sinaia intr-un spectacol de Catalina Buzoianu, cu studenti, "Tatal", unde mie mi s-a parut ca este formidabil. Am adus acest spectacol la Bulandra, am facut o noua distributie, alte decoruri, si l-am jucat aici. - De cand esti director al Teatrului Bulandra? - De patru ani, ceea ce reprezinta cea mai longeviva directie din istoria de dupa 1989 a acestui teatru, unde media de supravietuire a fost sub trei ani. - Ei spun ca te ocupi mai ales de spectacolele pe care le regizezi. - In patru ani de cand sunt director, eu am facut "Titus, anatomie, caderea Romei", inceputa sub directoratul lui Stefan Iordanescu, si acum, "Triumful dragostei". Care sunt spectacolele alea de care ma ocup eu? In schimb, este adevarat ca ele au plecat cu precadere in turnee, pentru ca sunt bune. 60.000 de spectatori pe an la Bulandra - Cine face selectia pentru toate turneele acestea? - Evident ca selectia se face de catre cel care ne invita. Inainte de a fi eu director - se poate verifica in statistici -, foarte multe spectacole invitate in turnee sunt semnate Alexandru Darie. Cand eram angajat regizor la Teatrul de Comedie, singurul spectacol care a vazut toata lumea a fost "Visul unei nopti de vara". Am eu vreo vina pe tema asta? - Nu ti-au spus niciodata de ce sunt nemultumiti? Ca sunt nemultumiti? - Niciodata. O singura data a venit dl Rebengiuc si mi-a spus ca nu i se pun spectacolele destul, anul trecut, cand a avut 60 de reprezentatii pana la urma, rugandu-ma sa-i pun in contract un numar de spectacole obligatoriu. I-am spus ca exista si alti colaboratori, Horatiu Malaele, Ion Caramitru, Doru Ana si altii. I-am spus: daca dvs. veniti cu hartii de la toti ca ei se angajeaza sa joace un numar minim de spectacole la Bulandra, va punem la toti in contract. Eu cred ca aici se urmareste un scop. Este foarte grav faptul ca noi nu suntem un teatru oarecare si nu suntem un teatru mort, am avut foarte multe spectacole premiate in ultimul timp si iubite de public, jucam cu casa inchisa si cu salile arhipline aproape la toate spectacolele, am avut un numar de aproape 60.000 de spectatori pe an, avem peste doua sute si ceva de spectacole pe an, avem incasari-record, niciodata n-au fost asemenea incasari, am incasat si 60 de milioane pe zi, si ei incearca sa transforme o poveste de succes intr-un esec. Noi ne-am castigat o pozitie internationala extraordinara sub aceasta, "gresita", directie a lui Darie. Avem in repertoriu 21 de titluri, cand am venit eu erau patru titluri. Inainte de venirea mea, teatrul acesta isi pierduse 50% din public si se traia in teatru intr-o mizerie crunta. "Bulandra per musica" - Ce premiere urmeaza? - Vreau sa lansam programul Bulandra muzical, "Bulandra per musica" se va numi, care inseamna spectacole, foarte la moda astazi, de musical, opera, teatru-dans, toate facute cu actori si cu cantareti. Primul spectacol va fi in intregime cu actori, in regia lui Alexandru Tocilescu, scenografia Dragos Buhagiar, o opera bufa scrisa de Irinel Anghel, pe textul lui Daniil Harms. Un alt proiect este "Richard al III-lea se interzice", de Matei Visniec, regia Catalina Buzoianu, muzica Mircea Florian. Aici rolul principal este jucat de Virgil Ogasanu. - Cat de important e Festivalul de la Bogota? Cei care te contesta spun ca e fara relevanta. - Dl Rebengiuc spune ca Festivalul de la Bogota nu are importanta, iar pe de alta parte spune ca am carotat "Unchiul Vanea" sa mearga la Bogota. De fapt, Festivalul de la Bogota este cel mai mare festival de teatru din lume in acest moment. Ca sa-ti dai seama despre ce este vorba, iti spun doua nume cu care noi am jucat in deschidere: Peter Brook si Declan Donellan. Dupa aceea au fost spectacole de Lev Dodin, Fromenko, Rusia a fost invitat de onoare. "Triumful dragostei", aplaudat 14 minute in picioare - Spectacolul "Triumful dragostei" a fost invitat si la Piccolo Teatro din Milano, teatrul lui Strehler. Acolo erai recomandat ca "il geniale regista rumeno", negru pe alb. Ati avut succes? - Piccolo Teatro ma invita a patra oara sa joc pe scena lor un spectacol de-al meu, "Triumful dragostei", care a avut 14 minute de aplauze in picioare. - Este Teatrul Bulandra subventionat preferential de Primaria Municipiului Bucuresti? - Primaria Bucurestiului este singura institutie din Romania care sustine direct Uniunea Teatrelor din Europa, fapt care se reflecta in bugetul Teatrului Bulandra. Totusi, nu avem un buget de milioane de euro, iar ceea ce primim nu este numai pentru spectacole, ci si pentru proiecte culturale, salarii, cheltuieli de regie, taxe si impozite catre stat. - Un repros care ti se face este si acela ca, din cauza unor montari, salile sunt blocate zile intregi. - Sunt cateva spectacole a caror montare necesita mai mult de o zi: "Oblomov", "Sase personaje in cautarea unui autor", "Henric al IV-lea" si "Triumful dragostei". Am ramas cu 5 masinisti pe o sala, cu 2 electricieni pe o sala, oamenii au tot plecat, pentru ca au niste salarii de mizerie, iar de 2 ani nu se pot face angajari. Pe vremea dlui Ciulei erau 24 de masinisti pe o sala. Acum avem 5 masinisti, 2 tamplari, un tapiter. - Si daca toate sunt cum mi le-ai descris, atunci de unde si de ce tot acest scandal? - Toata aceasta constructie este bazata pe fals si pe umori personale. La Bulandra jucam piesa "Evanghelia dupa Iuda".Un articol de N. Prelipceanu