Este al doilea Premiu Camera d'Or al cinematografiei romane, la exact 40 de ani dupa ce Mircea Muresan il castiga cu "Rascoala". Cineasti romani pe covorul rosu Fratii Dardenne, care au prezidat juriul Camera d'Or, au marturisit pe covorul rosu ca decizia de a premia acest film n-a fost deloc dificila, desi filmele au fost foarte bune si foarte diferite. Pronosticurile mele s-au confirmat. "A fost sau n-a fost?" n-a primit numai Camera d'Or, ci si un premiu al sectiunii sale, "Quinzaine des Realisateurs", Premiul Label Europa Cinemas, care il va ajuta sa fie distribuit in Europa. Celalalt film romanesc castigator este "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", de Catalin Mitulescu, premiat prin protagonista lui, Dorotheea Petre - Premiul de interpretare feminina al sectiunii "Un Certain Regard". Filmul a fost distins sambata seara, in cadrul unei ceremonii separate de cea de la Grand Theatre Lumiere.
Duminica a venit randul lui Corneliu Porumboiu sa urce alaturi de viitoarea lui sotie, de producatorul Daniel Burlac si de toate starurile festivalului cele 20 de trepte acoperite de covorul rosu de la Grand Theatre Lumiere, la fel cum facea Catalin Mitulescu in urma cu doi ani, cand primea Palme d'Or-ul pentru scurtmetraj. Porumboiu a primit trofeul din mainile fratilor Dardenne si actritei Sandrine Bonnaire, multumind sotiei, familiei, echipei si, nu in ultimul rand, in amuzamentul intregii sali, lui insusi. Palme d'Or-ul, o palma pe obrazul imperialismului britanic Palme d'Or-ul - o mare surpriza! -, decis in unanimitate de juriul prezidat de Wong Kar-wai, a fost acordat filmului "The Wind That Shakes the Barley" de Ken Loach, un film care, asa cum a spus veteranul cineast pe scena, e un mic pas spre dezvaluirea adevarului privind imperialismul britanic.
Decizia juriului a zgaltait toate previziunile care inaintea ceremoniei erau impartite intre "Babel" si "Volver", cu mici sanse si pentru "Marie Antoinette" de Sofia Coppola. Marele Premiu al Juriului a revenit unui film francez, "Flandres", de Bruno Dumont. Acesta a spus pe scena ca prin el este premiata de fapt intreaga cinematografie franceza. Premiul pentru regie i-a fost acordat lui Alejandro Gonzalez Inarritu, autorul lui "Babel". Acesta si-a dedicat premiul copiilor sai, cu care se simte acasa in orice tara, si a spus ca la fel cum lui ii e greu sa creada ca e premiat, asa si copiilor le va fi greu sa creada ca a primit premiul chiar din mainile lui Tim Burton. Premiul pentru cel mai bun scenariu l-a primit Pedro Almodovar pentru "Volver".
Almodovar si-a amintit in primul rand de surorile lui, care l-au ajutat sa-si rememoreze copilaria, dar care au si gatit mancarea din film. Premiul de interpretare feminina le-a rasplatit pe cele sase actrite din filmul aceluiasi Almodovar, "Volver", Penelope Cruz, Carmen Maura, Lola Duenas, Blanca Portillo, Yohana Cobo si Chus Lampreave. Printr-o coincidenta - nu din simetrie, a spus Wong Kar-wai - Premiul de interpretare masculina i-a rasplatit pe interpretii coproductiei majoritar franceze "Indigenes" de Rachid Bouchareb: Jamel Debbouze, Samy Naceri, Roschdy Zem, Sami Bouajila, Bernard Blancan. Actorii, cei care au mai ramas in Cannes, au cantat pe scena si au fost ovationati de o sala in picioare. Premiul Juriului a fost inmanat de Gael Garcia Berlan si Emmanuelle Seigner filmului scotian "Red Road", film de debut si el ca si filmul lui Corneliu Porumboiu. Autoarea lui, Andrea Arnold, a fost intoarsa din drumul spre aeroport si n-a mai avut timp sa-si caute o tinuta de gala.
Premiul FIPRESCI a fost acordat filmului turc "Iklimler" ("Climate") de Nuri Bilge Ceylan, iar Premiul Juriului Ecumenic filmului "Babel" de Alejandro Gonzalez Innaritu. "Transylvania", ultima proiectie a galei Penelope Cruz si Pedro Almodovar, starul si autorul filmului "Volver", au pasit pe covorul rosu pe acordurile "Ciocarliei". Ceremonia de premiere s-a incheiat cu proiectia celui mai recent film al lui Tony Gatliff, "Transylvania", povestea unei tinere femei care vine in inima Romaniei pentru a-si cauta iubitul si care descopera un alt barbat, tigan, mult mai interesant. Despre acest film voi vorbi la intoarcere, vreau numai sa spun ca filmul lui Tony Gatlif m-a convins de faptul ca pentru Romania, "practic", editia recent incheiata a Cannes-ului a fost una semnificativa.Un articol de Iulia Blaga