A rezistat in casa sa, in timp ce bandele de jefuitori profitau pentru
a lua tot ce mai ramasese, inconjurat de focuri de arma si teama, pana cand a fost evacuat cu un elicopter al armatei. Cook este unul dintre cei care au cunoscut, inteles si redat cel mai bine dezastrul produs de uraganul Katrina. Dar el este doar un reprezentant al micii comunitati de artisti din New Orleans, acum raspandita in intreaga tara, majoritatea
locuind la prieteni sau prin hoteluri. Membrii acestui grup mic, dar foarte unit, pastreaza legatura pe cat posibil, mai ales prin e-mail si telefon.
Desi inca nu se pot intoarce in New Orleans, cei mai multi nu stiu nici acum daca a mai ramas ceva din locuintele, atelierele si mai ales din creatiile lor. Totul este ca atat creatorul cat si opera sa supravietuiasca. Dar cei mai multi dintre artistii din New Orleans nu sunt foarte optimisti, pentru ca sansele ca uraganul sa mai fi lasat ceva intreg in urma sa sunt destul de mici.
John T. Scott, un sculptor local, refugiat in Houston, se asteapta la ce e mai rau, fiind convins ca apa a distrus complet atelierul sau.
Cu putin timp inainte de dezastru, Scott avusese o expozitie retrospectiva la Muzeul de Arta din New Orleans, iar cel putin o treime din cele 199 de lucrari expuse cu aceasta ocazie se gaseau in atelier cand Katrina a lovit. Printr-un noroc nesperat, restul erau inca in galerie, unde au fost ferite de distrugere. Nici cele opt monumente din oras nu au avut de suferit spre mandria si usurarea artistului.
Majoritatea artistilor din New Orleans sunt ingrijorati pentru soarta ArtEgg Studios, o cladire situata pe South Broad Street unde se gaseau majoritatea atelierelor. Unul dintre ultimii proprietari, Ester R. Dyer, a aflat de curand ca o portiune din acoperisul cladirii a fost pur si simplu spulberata, iar apa a ajuns in interior. Cat de afectate au fost lucrarile, cate din ele se mai gasesc acolo si in ce stare, este greu de spus. In afara distrugerilor aduse de Katrina, o mare problema o reprezinta pentru artisti jafurile care par sa nu mai poata fi stapanite. Dupa unele informatii razlete, multe lucrari au disparut deja, s-au deteriorat in urma jafurilor, daca nu au fost distruse de apa.
Respectul fata de arta nu mai conteaza intr-un oras-fantoma, in care furturile si violenta sunt la ordinea zilei.
Pentru artistii acestui oras metoda de abordare se va schimba cu siguranta. In locul formei, creatorii devin tot mai preocupati de istorie, de reflectarea unor evenimente tragice care au schimbat pentru totdeauna chipul Americii.
Ron Bechet, un pictor care a reusit sa plece din oras chiar inainte de uragan, luand cu el doar cateva caiete de schite, culori si pensule, a inteles printre primii ca pentru comunitatea artistica din New Orleans timpul se imparte in inainte si dupa Katrina.
Viata artistica era foarte intensa pentru un oras atat de mic, dar va mai dura foarte mult timp pana cand totul sa fie luat de la zero. Deocamdata, pentru cei care au scapat de furia uraganului, este foarte greu sa accepte distrugerile si sa inceapa din nou sa lucreze, avand in memorie imaginile unei comunitati rase de pe fata pamantului, a operelor realizate cu pasiune, acum disparute sau distruse, a unei tari ce nu mai seamana cu cea dinainte de Katrina.
15-09-2005
Foto : John T. Scott