Si in aceasta trilogie sursa de inspiratie este inainte de toate una fantastica, o joaca prin temele, creatiile si imaginarul literaturii de anticipatie nationale si nu numai, tribut adus imaginarului si fanteziei, cu acele tuse ludice, absurde si mitice atat de greu de incorporat intr-un text, pastrandu-i in acelasi timp coerenta si forta narativa. Doua lumi se intalnesc, se suprapun si se completeaza. In cea reala oamenii si animalele isi duc viata cotidiana, echilibrata, adesea banala, mai mereu aproape plictisitoare, pana in clipa in care bariera care o separa de spatiul fanteziei se rupe, iar intamplarile, creaturile si fiintele venite de cealalta parte isi fac simtita prezenta si schimba nu doar regulile jocul, dar jocul insusi. Ce ai face daca te-ai intalni cu omul-cartita? Sau daca esti singura care isi mai poate vedea fratele care a trebuit sa dispara, aparent pentru totdeauna, dintr-o familie ce nu poate avea niciodata mai mult de cinci membri? Daca atunci cand deschizi ochii dimineata ce trebuia sa fie linistita si banala a devenit o alta lume, nebuneasca, acaparatoare, cat se poate de reala si inca o data pe atat de vie?
O lectie de fantezie, imaginatie si scriitura, bazata in buna masura pe folclorul japonez tratat cu metode stilistice postmoderne, o usa deschisa spre un spatiu in care libertatea de a visa si riscul de a intalni un cosmar nu sunt concepte, ci realitati.
Hiromi Kawakami, Jurnalul unei nopti nedesavarsite, editura Polirom, 2021