Ministerul Culturii si Cultelor (MCC) a anuntat in luna octombrie ca va cumpara lucrari de arta plastica romaneasca, in valoare totala de 500.000 de euro, pentru colectiile Muzeului National de Arta Contemporana (MNAC). Comisia care a evaluat lucrarile a fost compusa din Ruxandra Demetrescu - presedinte, Mihai Oroveanu, Gheorghe Vida, Oana Tanase, Radu Solovastru, Ioana Vlasiu, Dan Palade, Dan Covataru si Joanna Grevers. Au fost selectate pentru achizitionare 197 de lucrari de la 141 de artisti, fotografi, sculptori si regizori romani contemporani, printre care Sorin Ilfoveanu, Roman Tolici, Gili Mocanu, Peter Jacobi, Mircea Corneliu Spataru, Florin Mocanu, Raluca Demetrescu, Suzana Fantanariu si Thomas Ciulei. Comisia s-a intrunit pe 10 noiembrie, in spatiile MNAC din Teatrul National Bucuresti.
In ceea ce priveste membrii comisiei, numele lui Dan Palade (Seful Biroului Restaurare - Muzeul de Arta din Timisoara), Radu Solovastru (decanul Universitatii de Arta din Cluj) si cel al lui Dan Covataru (sef catedra pictura, Facultatea de Arte Plastice, Decorative si Design, Iasi) se regasesc pe lista artistilor ale caror lucrari vor fi achizitionate. De la Dan Palade, MNAC va capata sapte lucrari (sase tehnici mixte si un ulei pe pinza, potrivit listei de pe site-ul Ministerului Culturii, sau un ulei pe pinza si citeva desene, potrivit declaratiilor lui Mihai Oroveanu), de la Covataru, un bronz, si de la Solovastru, doua lucrari in ulei pe pinza, potrivit MCC.
Secretarul de stat din MCC Virgil Nitulescu a explicat ca el nu stie nimic despre aceasta coincidenta si ne-a recomandat sa il contactam pe directorul general al MNAC, Mihai Oroveanu. Acesta a declarat ca s-a procedat astfel: la evaluarea ofertelor, membrul din comisie care depusese dosar pentru achizitionarea lucrarilor sale parasea sala in care deliberau colegii lui. Oroveanu a mai facut o precizare, ieri, in cadrul unei conferinte de presa: lista cu lucrarile selectionate de comisie, aparuta pe site-ul Ministerului Culturii, contine anumite erori. In cazul unor artisti, nu au fost publicate doar titlurile selectate, ci si anumite lucrari din oferta prezentata de acestia.
Initial, comisia mai numara inca doi membri: criticul de arta si profesorul Adrian Guta si proprietarul galeriei HArt, Dan Popescu. Primul a declarat pentru Cotidianul ca a fost contactat telefonic si a acceptat sa fie membru, dar, din cauza unei schimbari in program, nu a putut fi prezent cind comisia s-a intrunit si nu stie ce achizitii se vor face. In schimb, Dan Popescu a afirmat ca a fost contactat telefonic si ca a refuzat sa fie membru al comisiei. Cu toate acestea, in comunicatul de presa, Popescu figureaza in aceasta calitate.
Cit despre pretul pe care MCC l-a platit pentru fiecare lucrare, Virgil Nitulescu a declarat ca acesta nu va fi facut public, pentru ca vrem ca, prin aceasta masura, sa ii protejam pe artisti. Secretarul de stat a afirmat ca printre acestia exista unii consacrati, cu o cota mare de piata, care si-au dorit ca lucrarile lor sa devina parte a patrimoniului MNAC si au acceptat sa le vinda statului la un pret mai mic. In plus, a completat Nitulescu, nu am vrut sa incurajam reactiile de invidie intre artisti.
Fiecare dosar dintre cele 552 de oferte, insumind un numar total de 3.578 de lucrari, continea si un pret sugerat de artist. Cu unii, MCC a purtat negocieri telefonice - de exemplu, cu Iosif Kiraly, caruia i s-au achizitionat doua printuri -, cu altii nu, considerindu-se ca pretul cerut de ei era adecvat. De exemplu, artistul Roman Tolici nu stia, cind a fost contactat de Cotidianul, ca i se vor achizitiona doua lucrari, ambele intitulate Mars. Lui Sorin Ilfoveanu, fost rector al Universitatii Nationale de Arta din Bucuresti, i-a fost achizitionata, conform rezultatelor publicate pe site-ul Ministerului Culturii, lucrarea Bacante, insa nici acesta nu stia ca se afla deja pe lista celor selectati. Ilfoveanu a declarat pentru Cotidianul ca, dupa depunerea ofertei, n-a fost contactat de nimeni pentru eventuale negocieri: Eu am depus dosarul la momentul respectiv, dupa care n-am mai aflat nimic si nici n-am fost sunat de nimeni ca sa renegociem vreun pret. In opinia artistului, care a preferat sa nu-si faca publica oferta, lipsa de transparenta din comunicarea rezultatelor de catre MCC poate fi rezolvata printr-o expozitie: Lucrul cel mai important care trebuie sa se intimple dupa aceste achizitii facute de Ministerul Culturii, printr-o comisie speciala, din cite am inteles, este ca toate lucrarile cumparate sa fie prezentate intr-o expozitie, cu un catalog, sa se vada rezultatul acestor achizitii.
Artistei Raluca Demetrescu i-au fost cumparate patru printuri digitale (Gia, Coco, Farinelli si Danielle viseaza la cine stie ce), insa avea o oarecare idee ca lucrarile s-ar afla pe lista celor alese de comisia MCC pentru ca a fost sunata in vederea unor negocieri. Aflata pentru moment la Paris, artista a declarat, pentru Cotidianul, ca a fost sunata de Mihai Oroveanu, simbata trecuta, si am negociat putin, stiu ca s-a negociat cu anumiti artisti, pe cind cu altii, nu. Cu toate acestea, Raluca Demetrescu a preferat sa nu faca publica suma pe care a negociat-o cu directorul MNAC, care a fost si membru al comisiei numite de MCC. Artista s-a aratat insa contrariata de componenta acestei comisii, in care erau niste oameni capabili, dar cei din provincie sint bizari: Dan Palade, Covataru sint trei artisti de mina a treia, nu cred ca au criterii suficiente sa judece arta contemporana si, in plus, au achizitionat propriile lucrari.
Selectie cu cintec
La sfirsitul lunii octombrie, aproximativ 40 de artisti contemporani, curatori si galeristi, printre care Daniel Gontz, Dan Popescu, Matei Caltia, Dumitru Gorzo, Vlad Nanca si Mihnea Mircan, au lansat un protest fata de metodologia MCC de a achizitiona lucrari de arta contemporana romaneasca in valoare totala de 500.000 de euro. In protestul lor au afirmat ca doresc sa puna in evidenta faptul ca sistemul prin care sint facute achizitiile e unul prost gindit, ineficient, discriminatoriu si contrar oricaror cutume europene. Din punctul de vedere al protestatarilor, selectia lucrarilor ar fi trebuit facuta de catre o comisie a Muzeului National de Arta Contemporana (MNAC), si nu de MCC. In schimbul procedurii de achizitii desfasurate o data la sase ani de MCC, protestatarii considerau mai oportun ca muzeelor sa li se dea un buget anual de achizitii pe care sa-l poata folosi in functie de criteriile specifice fiecarei institutii.