Norocos, ingenios, cu siguranta talentat si bine pregatit, un talent nativ care a fost cultivat cu grija sub indrumarea tatalui sau, la randul sau artist plastic, urmand studii la Viena si Paris. Daca Ducreux ar fi putut ramane in istorie ca autorul celui din urma portret al regelui, cu putina vreme inainte de executia acestuia, in fapt si-a cucerit un loc bine meritat mai mult prin galeria de autoportrete comice, adesea in posturi exagerate, demonstrative, chiar si putin ridicole, diferite de portretele sobre ale epocii. Serie din care face parte si tabloul Le Discret, surprinzandu-l pe artist cu degetul pe buze si un chip ce pare ca ascunde un secret, pictura realizata cel mai probabil in jurul anului 1791 si aflata astazi la Spencer Museum of Art.
Ne putem doar imagina cat de mare a fost schimbarea adusa de Revolutie in viata celui care fusese numit inca din 1774 pictorul portretist oficial al Curtii, titlu onorific la care majoritatea colegilor de gen si generatie nu puteau decat sa spere, fara ca vreunul sa banuiasca insa ca nu peste multa vreme totul se va schimba radical. Interesant este ca Joseph Ducreux nu a fost una dintre victimele perioadei de schimbari, judecate rapid si executate, nu a platit cu viata sau libertatea vechiul sau prestigiu, si a reusit sa se reinventeze si sa ramana un artist important, cautat si popular intr-o noua epoca.
Acest autoportret (ce purta si titlul alternativ de Tacerea) a fost expus la Salonul din 1791 si se pare ca a fost un succes. Ducreux s-a transpus cu degetul pe buze, parand ca il indeamna pe privitor sa fie tacut, discret, sa pastreze secretul, si la fel ca in alte compozitii similare ce ii purtau semnatura atitudinea era putin exagerata, didactica.
Fascinatia lui pentru fizionomii si pentru transpunerea mesajului printr-o expresie teatrala il vor face sa se picteze razand, cascand, plangand, intr-o maniera total neobisnuita pentru acea epoca. Un pictor diferit si o lucrare ce s-ar putea transforma astazi intr-un afis publicitar sau in imaginea unei campanii pe internet. Ceea ce s-a si intamplat cu o alta lucrare de Joseph Ducreux, Portrait de l'artiste sous les traits d'un moqueur, devenita un meme de succes. Cu siguranta ca Ducreux, care nu ducea deloc lipsa de umor, ar fi apreciat ideea.
Foto: wikipedia.org