Povestea marcii incepe in 1922, cand William Lyons si William Walmsley, vecini si prieteni, puneau bazele unei companii micute, Swallow Sidecar, care producea atase de motocicleta. Si spre deosebire de alti producatori au reusit de la bun inceput sa atraga atentia prin modelele inspirate si elegante, cu totul diferite de cele ale competitiei, desi nimeni nu si-ar fi imaginat atunci ca cei doi vor ajunge sa proiecteze si sa construiasca automobile de lux.
Firma ce folosea pe atunci initialele SS avea treptat sa renunte la primele proiecte si, datorita lui Lyons, a inceput sa fabrice caroserii pentru modele de top ale vremii, precum Austin Seven, Morris, Fiat, Swift sau Cowley, primii pasi intr-o noua directie care avea sa devina o legenda. Cum succesul si mai ales vanzarile ii depaseau deja cele mai optimiste asteptari, inspiratul Lyons decide ca este momentul ca Swallow Sidecar sa produca primul automobil propriu, un model original si la un pret accesibil.
Dupa ce compania se mutase la Coventry, pasionatii descopera la Salonul Auto londonez din 1931 primul model SS class, si pana in 1936 automobilistii pasionati puteau achizitiona primele creatii purtand semnatura lui Lyons, SS Model I si SS Model II. Caroseriile si motoarele pentru modelele SS erau produse de Standard Motor Company si adaptate pentru designul indraznet produs de tanara companie, desi erau destule voci care reprosau noilor masini ca sunt mai curand elegante decat fiabile.
Intre timp Walmsley alesese sa se retraga din companie (categoric astazi apare ca una dintre cele mai neinspirate idei din istoria producatorilor de masini) asa ca Lyons schimba denumirea in SS Jaguar si isi continua ascensiunea. Pana in 1940 sunt produse noi modele, pornind de la pionieratul marcat prin SS 1, iar producatorul va reusi nu doar sa supravietuiasca penuriei de materii prime din urmatorul deceniu, dar va schimba radical stilul de productie, modelele si chiar directia companiei.
Adoptand in 1945 numele de Jaguar Cars, Lyons pregatea noi surprize. Primul model de mare succes avea sa fie XK120, cea mai rapida masina sport de atunci, cu un motor de 3.4 litri ce putea atinge 180 de cai putere, o viteza maxima de peste 125 mile pe ora, putand ajunge de la 0 la 60 de kilometri in mai putin de 60 de secunde. Eleganta, surprinzator de fiabila si – marea surpriza – accesibila ca pret, masina iesita de pe banda de productie in 1948 avea sa fie produsa pana in 1954 si sa impuna marca Jaguar ca un renume. Au fost facute peste 10.000 de exemplare si a devenit primul model de export, linia fiind continuata cu modelele XK 140 si XK 150, remarcabile si surprinzator de populare in anii '50, MkVII (care marca o noua schimbare estetica si tehnica), Jaguar Mark 2, pentru ca anii 60-70 sa stea sub semnul unui nou proiect, Jaguar E-Type. Lansat la Salonul Auto de la Geneva, in martie 1961, era un model sport, de o surprinzatoare eleganta, cu o viteza maxima de 150 de mile pe ora, era un automobil bazat pe Jaguar Type D, masina de curse ce castigase in 1955-1957 cea mai prestigioasa cursa. A fost un succes atat de mare si durabil in timp incat in 2008, intr-un sondaj publicat in The Daily Telegraph, E-Type ocupa prima pozitie in topul celor mai frumoase masini din toate timpurile.
O masina legendara si reprezentativa pentru Jaguar, cu peste 70.000 de unitati produse pana in 1975, cand este inlocuit de modelul XJS, spre surprinderea multora un succes modest. Ultimul model produs sub conducerea lui Lyons fusese Jaguar XJ (1968). Poate ca retragerea lui William Lyons, in 1972, a facut ca cerintele si idealurile fondatorului sa nu mai fie respectate, compania istorica nu parea sa se adapteze suficient de repede schimbarilor in domeniu, poate ca era nevoie de o noua inspiratie. Jaguar Cars avea sa reziste, pentru ca din 1989 sa devina alaturi de British Land Rover parte a Ford Motor Company, fiind vandute in 2008 grupului indian Tata Motord. Au fost decenii in care Jaguar a revenit cu noi modele sport – XJ220 (model sport de lux cu doua locuri, unul dintre cele mai rapide din istoria companiei), mai vechiul Jaguar XJ (care isi facea o revenire spectaculoasa, cu o noua infatisare si noi caracteristici tehnice), Jaguar XK.
In prezent compania continua sa produca modelele Jaguar XE, F-Type, Jaguar XK.