Un desenator original, prolific si greu de egalat, Levine va fi si elevul lui Denman Ross, principala influenta si mentorul inceputurilor sale artistice. Ross a fost cel care l-a incurajat, l-a sprijinit financiar si nu numai - oferindu-i spatiul necesar pentru a lucra in atelier - si cel care a organizat prima expozitie Jack Levine pe cand artistul era inca elev de liceu. Insa chiar si atunci probabil ca cei mai multi dintre vizitatorii expozitiei gazduite de Fogg Museum nu puteau intui cat de puternica va fi influenta acestui tanar desenator, inca de atunci remarcabil nu doar prin stil, dar si prin ironia sa.
The Feast of Pure Reason
De la jumatatea anilor '30 Levine incepe o ascensiune admirabila, invidiata adesea de colegii de generatie. Lucreaza mult, foarte mult, este interesat inca din primele faze ale carierei de satira politica si sociala, desi mai tarziu va realiza si o serie de lucrari bizare de inspiratie biblica.
Expune cu succes la New York si nu numai pana la inceputul celui de al Doilea Razboi Mondial, si compozitii ca The Feast of Pure Reason sau String Quartet, inteligente si puternice ironii la adresa clasei politice a vremii, ii aduc nu doar elogii, dar si destule adversitati din partea oficialitatilor. In definitiv o opera precum The Feast of Pure Reason, cu un ofiter de politie, un om de afaceri si un politician punand ceva la cale impreuna, asezati la o masa, nu era tocmai o declaratie de sustinere a unei clase politice pe care Levine adora sa o atace.
Influentele, dupa cum Levine recunostea atunci, erau diverse si veneau din arta vechilor maestri europeni, culorile erau sumbre, puternice, linia eleganta si sigura, iar intregul imbina caricatura in sarje puternice cu eleganta aproape clasica a intregului, si nu va dura mult pana cand lucrarile sale sunt cumparate de muzee prestigioase, asa cum se intampla de exemplu in 1942, cand String Quartet se alatura colectiilor Metropolitan Museum of Art.
String Quartet
Dupa stagiul militar, Levine revenea in viata artistica in aceeasi maniera deja consacrata cu Welcome Home, usturator atac la adresa puterii militare a vremii, care ii va aduce mai tarziu, dupa cum era de asteptat, acuzatia ca era un simpatizant comunist, o idee nu tocmai comoda in plin Razboi Rece.
Calatoreste in Europa in 1951 cu o bursa Fulbright, revine mai entuziasmat ca oricand de marii maestrii, si intr-o perioada in care peisajul artistic american era dominat de arta abstracta, maniera sa ramane surprinzator de populara. Viata politica, problemele sociale, forta armatei, coruptia la nivel inalt sunt subiectele sale preferate, si Levine nu este catusi de putin un artist distant si inchis intr-un turn de fildes, ci unul atent si in permanenta conectat cu ce se intampla in jurul sau.
Vazandu-si opera ca pe o continua critica sociala, niciodata lipsita de umor, desi adesea unul amar si mai mereu intunecat, Jack Levine avea sa continue sa picteze. Un artist incomod, dar ale carui lucrari isi gaseau adesea locul in colectiile marilor muzee si pinacoteci.
Welcome Home