Daca pentru admiratorii pictorului Geertje Dircx este o prezenta mai curand malefica si un nume detestat, romanul publicat de Simone van der Vlugt (si bazat pe o minutioasa si exhaustiva documentare) incearca sa prezinte personajul in cu totul alta lumina, cu umbre si lumini pe masura panzelor lui Rembrandt. Nu era doar o profitoare, o femeie gata sa il santajeze pe unul dintre maestrii in viata, mai curand o fiinta cu un destin tragic, care s-a simtit chiar inselata si mintita, iar in felul ei simplu l-a iubit si respectat pe Rembrandt. I-ar fi servit si ca model, spun unii critici. Folosind in egala masura surse de epoca si fictiune, reconstruind cu migala, pasiune si acea cunoastere sigura a epocii atmosfera din acei ani, autoarea incearca (si cel putin la nivel estetic reuseste din plin) sa reevalueze si chiar sa reabiliteze un personaj cu o imagine profund negativa.
Cine a fost de fapt Geertje Dircx? A fost oare modelul pentru anumite lucrari? L-a iubit pe Rembrandt cu adevarat sau era interesata doar sa puna mana pe averea lui? A fost oare condamnata pe drept sau prestigiul pictorului a cantarit mult mai greu decat dovezile aduse in fata judecatorilor? Fresca istorica vasta, roman plin de viata si savoare, un capitol prea putin cunoscut din biografia unui maestru al artei (cu elementele fictionale firesti), este o calatorie si o lectie de istorie a picturii din Amsterdamul de odinioara.
Simone van der Vlugt, Iubita pictorului, editura Polirom, 2021