Prêt-à-porter sau Ready-to-wear sunt termeni pe care ii auzim deseori atunci cand este vorba de prezentarile de moda si colectiile creatorilor. Vestimentatia croita pentru a fi purtata in fiecare zi poate fi gasita pe mai multe marimi si defineste un concept total opus fata de haute couture.
Colectiile prêt-à-porter sunt create in scop comercial si nu sunt ridicate la rang de arta asa cum este in cazul celor unicat, exclusiviste si foarte scumpe. Caracterul acestor haine este unul relativ tineresc si avangardist.
Acest stil s-a dezvoltat in in jurul anilor ’30, iar dupa cel de-al II-lea Razboi Mondial existau deja creatori italieni care realizau in micile lor ateliere, cu pricepere, mult talent si un simt foarte fin pentru stil piese vestimentare lucrate manual, iar ulterior in masa, industrial.
In principiu, se poate afirma ca acest concept prêt-à-porter a aparut odata cu industria modei. Cei care au transformat acest domeniu intr-un mare avantaj al econonomiei tarii din care faceau parte au fost intai de toate italienii si francezii, creatori geniali ai acestei industrii. Acest lucru se intampla in jurul anilor ’60 – ’70. Ulterior aceasta dezvoltare rapida a cuprins in anii ’80 si Japonia, iar datorita designerilor Rei Kawakubo (colectia “Comme de Garcons”) Yohji Yamamoto si Issey Miyake moda din tara Soarelui Rasare a putut concura cu succes pe marile podiumuri ale lumii, alaturi de cea frantuzeasca sau de cea italieneasca.
Donna Karan, Burberry, Prada, Gucci, Moschino, Miu Miu, Jil Sander, Christian Dior, Givenchy, Chanel, Calvin Klein, Ralph Lauren, John Galliano, Alexander McQueen sunt doar cativa dintre creatorii binecunoscuti in toata lumea, care creaza si colectii prêt-à-porter.
Acestea din urma sunt prezentate de regula la inceputul fiecarui sezon in cadrul celebrelor evenimente Fashion Week. In capitalele modei – New York, Londra, Milano si Paris – aceste prezentari au loc de doua ori pe an.
Sursa foto:chanel.com
A.V.
editor artline.ro