Harta biografica a Lianei Ceterchi este complexa, dificil de surprins intr-o exprimare concisa. Extragem cateva repere: orasul Lugoj, Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica I. L. Caragiale (sectia actorie, clasa profesor Petrica Vasilescu, promotia 1978, sectia regie de teatru, clasa profesor Catalina Buzoianu, promotia 1998), Asociatia Femeilor din Teatru IF/DACA ... pentru femei.
- Ce inseamna orasul Lugoj pentru Liana Ceterchi?
Liana Ceterchi: Lugoj este orasul in care s-a refugiat tatal meu, liceean fiind. Dupa Dictatul de la Viena nordul Transilvaniei a fost smuls Romaniei, tatal meu, impreuna cu varul lui si alti doi adolescenti parasesc Maramuresul, Ferneziu-ul (azi un cartier din Baia Mare ) mergand zile intregi pe jos, trecand ilegal granita proaspat stabilita pe dealul Feleacului; asadar riscandu-si viata, pentru a trece in Romania sa faca liceul la Lugoj, unde a petrecut cei 4 ani de refugiu…
- Cum ati luat decizia de a da admitere la IATC, a venit aceasta alegere in mod firesc?
L. C.: De la 3-5 ani am vrut sa ma fac cosmonauta, iar de la 5 ani am stiut sigur ca vreau sa ma faca actrita, iar dupa 20 de ani de scena, am hotarat sa urmez cursurile de regie de teatru ale Academiei de teatru si film din Bucuresti si am devenit regizoare, absolvind Academia de teatru si film, ca sefa de promotie, am terminat la clasa dnei Catalina Buzoianu. Ulterior dupa alti 18 ani, am revenit pe scena in propria mea regie cu personajul Camille Claudel in spectacolul “Fugato labile pour Camille Claudel de Georgette Garbes Putzel.
- Ati infiintat Asociatia Femeilor din Teatru iF/DACA .. pentru femei, un demers inedit. De ce?
L.C.: De-a lungul carierei mele in teatru si pe scena ca actrita, dar si in sala, ca regizor, mi-am dat seama ca potentialul artistic al femeilor din teatru este prea putin exploatat, rolurile feminine sunt mai rare, distributiile in teatre acopera mai mult barbatii decat femeile, si atunci am hotarat impreuna cu un grup de actrite importante sa infiintam Asociatia femeilor din teatru IF…/DACA…PENTRU FEMEI, care are ca scop sa realizeze spectacole (cum am spus noi in Statut) “CU, DESPRE si PENTRU femei. Asociatia astfel infiintata ne-a creat posibilitatea de a avea o anume independenta, ceea ce este bine, dar creeaza si obstacolele inerente oricarei intreprinderi independente…Asa ca am ajuns sa facem si alte lucruri, cum ar fi “sa alergam dupa sponsori, dupa finantari…si asa a inceput lupta pentru mentinerea ‘independentei’.
- Ati regizat spectacole in care surprindeti destinele unor femei celebre: Mata Hari, Zelda Fitzgerald, Camille Claudel, destine frante insa. De ce?
L.C.: Destine dramatice, le-as numi eu, in loc de frante. Femeile pe care le-ati enumerat si lista ar mai putea continua cu Anne Frank, Charlotte Salmon, Rose, Ileana Principesa de Romania, sunt niste invingatoare, niste luptatoare care s-au confruntat pe parcursul vietilor lor cu momente cumplite, incercari care depasesc limita de suportabilitate normala…care ar fi putut sa le franga, dar care le-au intarit, propulsandu-le pe o scara a valorilor unanim recunoscute, iar noi, iata vorbim inca de ele…e ca in poezia lui Eminescu “La Steaua”, ‘Poate de mult s-a stins in drum. In departari albastre, Iar raza ei abia acum. Luci vederii noastre.’
- Fondatoarea unei asociatii cu si despre femei poate sa spuna care ar fi cea mai mare putere a unei femei, sau cea mai mare slabiciune?
L.C.:Toate figurile feminine pe care le-am adus pe scena prin spectacolele facute de mine, au o trasatura comuna, perseverenta, incapatanarea de a merge mai departe, celebra Scarlett spunea: ”Si maine e o zi”. Actorul Minetti, in piesa lui Thomas Bernhard, spunea: “Sa nu cedezi!”, asta era reteta succesului. Evident ca cea mai mare slabiciune este reversul…sa te crezi infrant si sa ‘cedezi’.
Cineva, de fapt mai multi oameni realizati, care dau formule ale succesului, afirma ca nu exista “greseala”, practic nu poti gresi…in fond cine arbitreaza jocul tau, tu esti propriul tau arbitru…Performanta ta este in raport cu tine.
- Unde ar trebui sa ajungem acum pentru a vedea spectacole puse in scena de Liana Ceterchi?
L.C. Asta e o intrebare la care as vrea sa stiu raspunsul…un raspuns am pentru spectacolul “Vivien Leigh- Ultima conferinta de presa” cu Lamia Beligan, am gasit o casa la TNB, Sala Atelier, pentru “Zelda – The Last Flapper”, cu Ioana Pavelescu, nu prea am avut unde sa-l jucam, dupa ce s-a inchis Teatrul Foarte Mic, am jucat la MNLR in Mansarda. Acolo am jucat si “Ileana Principesa de Romania”, pe care il voi juca pe 27 martie si la Teatrul Dramaturgilor Romani. Tot la MNLR, in Mansarda, pe 07.03 2018, voi juca Camille Claudel in “Fugato labile pour Camille Claudel”, alaturi de doua tinere si foarte talentate actrite, in plina ascensiune artistica Cezara Munteanu si Teodora Toader. Cu spectacolul “Ileana Principesa de Romania”, vom face un itinerariu al liceelor capitalei, pentru ca tinerii nostrii sa cunoasca adevarata noastra isorie recenta, istorie, mistificata si omisa cu buna stiinta, istorie pe care noi generatia noastra, si nici cei de dupa noi nu au cunoscut-o. Este important sa ne cunoastem trecutul pentru a ne putea fauri viitorul. Si acesti tineri sunt viitorul nostru si trebuie sa avem grija ca ei SA STIE.
- Ca actrita, unde va putem vedea?
L.C.: In spectacolele mele, in “Fugato labile pour Camille Claudel” pe 07.03. in Manasarda la MNLR, si in “Ileana Principesa de Romania”, in 27 martie la TDR, pe 10 mai la Muzeul Taranului Roman, sala Horia Bernea, si in spectacolul lui Mihai Lucacs “Cine a omorat-o pe Szomna Grancsa?” pe care il vom juca pe 09.03. la TDR, in Calea Grivitei 64-66, unde joc alaturi de fosta mea studenta acum devenita deja celebra, talentata Mihaela Dragan si de binecunoscuta si mult iubita si de asemenea extrem de talentata Zita Moldovan . Va astept cu mult drag. Dar pana atunci puteti vizita paginile noastre de FB, “Fugato labile Camille Claudel” si “Ileana Principesa de Romania” Theatrical play.
interviu consemnat
de Gabriela Paun
Februarie 2018
credit foto: Teatrul Mic