În lunile iunie şi iulie s-a derulat workshop-ul "Investigarea publicului muzeelor", organizat de Reţeaua Naţională a Muzeelor din România, în cadrul proiectului Muzeu Focus. Proiectul, finanţat prin Administraţia Fondului Cultural Naţional, urmăreşte să ofere muzeelor membre ale Reţelei cunoştinţele şi instrumentele necesare pentru derularea de studii privind vizitatorii şi participanţii la programele publice ale respectivelor muzee. Proiectul este de interes pentru orice tip de muzeu, indiferent de dimensiunea şi specificul său, de numărul de angajaţi sau de fluxul de vizitatori. Obiectivul general al proiectului este creşterea capacităţii muzeelor de a derula studii de marketing.
Workshop-ul "Investigarea publicului muzeelor" a avut 3 sesiuni: la Bucureşti, la Celic Dere şi la Sibiu. În timpul acestora muzeografii participanţi au căpătat cunoştinţele şi abilităţile necesare cunoaşterii publicului muzeelor, a caracteristicilor, comportamentului şi motivaţiilor acestuia. S-a pus accentul pe derularea de anchete pe bază de chestionar, pe focus-grup şi pe observaţia sistematică. Acest program de formare profesională este primul program dedicat cercetării de marketing în muzeele româneşti. Studiul vizitatorilor este o activitate cheie pentru dezvoltarea unei oferte muzeale atractive şi eficiente, atât în funcţie de specificul şi misiunea muzeului, cât şi în funcţie de nevoile şi particularităţile vizitatorilor săi.
La cele trei workshop-uri au participat aproximativ 50 de persoane, atât din muzee membre ale Reţelei Naţionale a Muzeelor din România, cât şi din muzee nemembre ale asociaţiei. Pentru finalizarea workshop-urilor se solicită participanţilor să realizeze investigaţii privind modul în care publicul român evaluează expoziţiile permanente ale muzeelor şi privind felul în care publicul ar dori să arate o expoziţie muzeală. Astfel se va putea construi o imagine mai clară privind gradul de atractivitate a muzeelor româneşti şi se vor putea găsi căi de îmbunătăţire a expunerii colecţiilor acestora.
Workshop Bucuresti
Parteneri:
Institutul de Cercetări Eco-Muzeale Tulcea
Logframe
RomsymData
Editura Colias
Iulie 2008