Sorina Vasilescu (Sorina Vazelina) a acordat un interviu pentru artLine.ro. Artista va expune timp de aproape doua luni ( 7 februarie - 23 martie 2012 ) in galeria Maerz (Linz) si in cadrul Festivalului NEXTComic 2012 (Linz). Expozitia se integreaza in sectiunea comicKUNST 4, dedicata dialogului dintre arta plastica si benzile desenate si include 3 pozitii artistice: colectivul artistic Atzgerei (Viena), Simon H (Austria), Sorina Vasilescu (Romania).
Sorina deseneaza de pe la 4 ani, invatata de bunicul ei. De atunci nu s-a mai dezlipit de hirtie, creioane si mizgalit. Absolventa a Facultatii de Arte Plastice din Timisoara, sectia design grafic, a lucrat pina in prezent la doua studio-uri independente de design din tara: Synopsis Media si It’s Everyday Media. Ilustratiile i-au fost publicate in Tataia, Esquire, Regard, Igloo, Playboy, Aooleu si Hardcomics.
Cum ai descrie creatiile tale?
Dubioase, aglomerate, detaliate, uneori amuzante.
Cind ai inceput sa iubesti bd-urile?
Am ajuns la banda desenata organic, trecand prin design grafic si ilustratie. La facultate am facut design, iar in timpul liber mizgaleam prin caiete. Am inceput sa bag bd nu fiindca vroiam sa scot ceva ca Watchmen sau Like a Velvet Glove Cast in Iron, ci fiindca imbin involuntar, aproape inconstient, limbajul scris cu cel vizual.
Ai copilarit cu Pif-uri, Rahan-uri si alte reviste de bd?
Nu am prea citit benzi desenate cand eram mica, in afara de cele traduse la editura Egmond, cu Mickey, Donald si Minnie. De Pif si Rahan am aflat recent. Am mai dat peste ceva banda SF preistoric din anii 80 pe la taica-miu printre lucruri, parca, cand aveam vreo 7 ani si mi-a ramas intiparita-n retina cerebrala...
Ce parere ai despre bd-ul romanesc contemporan?
Am o parere din ce in ce mai buna. Sunt oameni ca surorile Surducan (Ilieana si Maria din Cluj) care fac o treaba incredibil de minutioasa si sunt dedicate benzilor desenate, colaborand cu edituri de afara. Tot ele se ocupa de publicarea Glorioasei Fanzine. Apoi mai sunt indivizi cum ar fi Cristian Prandea (kraimann) si Mircea Pop care experimenteaza atat in desen cat si in comics. Cristi deseneaza bd de cand era mic iar Mircea e olimpic pe tara la desen... Mai sunt domnisoarele Xiu (Xenia Pamfil) si Veronica Solomon care realizeaza bd constant si muncesc regulat la dezvoltarea unui stil propriu, cu influente de la manga la bd francez.
Hardcomics a impins destul de mult comics-ul romanesc intr-o arie in care putini ar fi indraznit cu proiecte ca ziarul Aooleu sau compendiumul The Book of George (si Cartea lui George), publicatie care a fost promovata anul trecut in cadrul Festivalului de la Angouleme. Din 2003, de la Aaaargh! al lui Roman Tolici, Hardcomics a publicat vreo 13 volume de bd experimental.
Editurii Hardcomics i se alatura Jumatatea Plina, reprezentata de Octav Avramescu si Anamaria Pravicencu, care vine cu un bagaj consistent de romane grafice, traduceri, reviste si carti bd din toate colturile lumii. Luna asta Anamaria a fost pentru al 4-lea an consecutiv, la festivalul de comics de la Angouleme pentru a reimprospata baza de bd a librariei Jumatatea Plina. Tot ea s-a ocupat de organizarea a numeroase workshop-uri si intalniri cu artisti importanti din lumea bd, ca: Edmund Baudoin, Dominique Goblet, Marjane Satrapi (care va veni sambata viitoare la Bucuresti), Ilan Manouach, Lorenzo Mattotti, Laurent Maffre sau Xavier Lovental.
Ce ai vrea sa faci si crezi ca nu ai timp, resurse, etc.?
Un roman grafic si as vrea sa am timp si parai sa experimentez mai mult in colaj, gravura, serigrafie, transfer...
Iubitorii de arta unde te pot (re)vedea?
Cred ca la libraria Jumatatea Plina si la Anthony Frost (English Bookstore) cu ziarul While we wait, publicat de Hardcomics in 2010. Am o poveste si in The book of George (George loses something). Iar daca au drum prin Austria pana pe la mijlocul lunii martie, la Linz, ma pot intrevedea la festivalul Next Comic in cadrul caruia am o expozitie la Galerie Maertz alaturi de Simon H. si Atzgerei Vienna, la invitatia lui Gottfried Gusenbauer si a Institutului Cultural Roman de la Viena.
Daniel Todoran-Rares
artline.ro
6 februarie 2012