Filmul Izvorul femeilor/ La source des femmes este un imn dedicat femeilor in general, a declarat regizorul Radu Mihaileanu, in deschiderea celei de-a VIII-a editii a Festivalului International de Film Bucuresti, la cinema Studio. "Filmul l-am scris intuind un pic ca ceva se va misca in tarile arabe. Totusi acest film nu vorbeste numai despre tarile arabe. Acesta este un imn dedicat atat femeilor arabe, cat si femeilor in general, si este poate ideea ca revolutia, daca vrem cu adevarat s-o facem, trebuie intai s-o facem acasa, acasa la noi, in intimitate si dupa aceea putem, cu nadejde, sa iesim pe strada", a precizat Radu Mihaileanu.
Inspirat de un fapt real petrecut in Turcia in 2001, filmul relateaza o intamplare dintr-un sat din Maroc in care traditia locului spune ca femeile trebuie sa aduca apa in fiecare zi dintr-un izvor sapat in munte.
Revoltate de accidentele repetate de-a lungul timpului, femeile musulmane, conduse de Leila (Leila Bekhti), o tinara mireasa non-conformista, intra intr-o greva a iubirii si a sexului pentru a-i determina pe barbati sa preia responsabilitatea aducerii apei in sat.
Mihaileanu a declarat ca, dupa premiera internationala a filmului din Maroc, s-a intalnit pe strada cu femei care l-au recunoscut si care i-au marturisit ca au văzut filmul de patru ori. "Prima data se dusesera sa il vada singure, pe ascuns, a doua oara impreuna cu sotii, a treia oara cu socrii, apoi impreuna cu parintii si copiii". La premiera din Paris, filmul a fost transmis prin satelit in patru tari arabe si apoi si in Arabia Saudita, fara a fi cenzurat. "Dar visul meu este ca filmul acesta sa fie furat de pe Internet de fiecare femeie araba", a adaugat cu umor Mihaileanu.
Izvorul femeilor a fost numit de publicatia americana de specialitate The Hollywood Reporter - "o mostra semnificativa de cinema mondial cu priza la public, o fabula moderna a zilelor noastre, ce exploreaza emanciparea femeilor in lumea araba".
"Pelicula, ce are o imagine luxurianta si plina de culoare si amesteca melodrama, comedia de public larg, un mesaj puternic si exotismul Orientului Mijlociu, va seduce publicul non-discriminatoriu si va creste popularitatea interesului actual pentru revolutiile nord-africane", noteaza publicatia americana Variety.
In imagine regizorul Radu Mihaileanu
Sursa foto: DT, artLine.ro
artLine: Cum reusiti sa faceti filme in aceasta perioada de criza?
Radu Mihaileanu: Criza a hranit intotdeauna artistii din punct de vedere intelectual. De cite ori omenirea a avut probleme grave, arta a avut parte de multe subiecte. In momente de criza, cinema-ul se comporta foarte bine. Este placerea oamenilor. Este mult mai ieftin in comparatie cu o masa la restaurant, o vacanta...
artLine: Cum va alegeti subiectele pentru filme?
Radu Mihaileanu: Glumeam citeodata, dar e o parte din adevar, unde spuneam ca subiectele m-au ales pe mine. Depinde, citesc ziare, citesc carti, ma intilnesc cu oamenii, imi place sa ascult povesti. Depinde de film. La Trahir trebuia sa vorbesc despre Romania lui Ceausescu, despre ce am trait acolo. La Trenul vietii, m-am inspirat dintr-o poveste auzita la un dineu. Era o poveste neadevarata despre niste evrei care au evadat cu un tren.
artLine: De ce ati ales sa faceti Izvorul femeilor acum? Are legatura cu revolutiile din nordul Africii?
Radu Mihaileanu: Are si nu are. Eu am inceput sa scriu subiectul in 2006, deci cu 4 ani inainte de revolutii. Imi dadeam seama pe timpul acela ca ceva se va misca. Am vrut sa scriu acest subiect pentru doua lucruri: 1. sa spun intr-o perioda in care Occidentul si America in general faceau confuzii foarte mari - se spuneau timpenii foarte mari despre arabi si musulmani, confundindu-se cu teroristii, cu extremistii.
Pe de alta parte vroiam sa denunt extremistii religiosi. Ma ingrijoreaza extrem de mult. Citeam ieri ca in Tunisia niste extremisti au batut niste oameni, actori de teatru, interzicandu-le sa joace in teatrul lor.
Extremismul ma ingrijoreaza.
artLine: Aveti obiceiul sa urmariti stirile internationale? Sunteti un "consumator" de povesti inedite din zone mai putin cunoscute?
Radu Mihaileanu: Sunt consumator de stiri si de povesti in general. Citesc in fiecare zi ziarul, ascult radioul si cind am timp ma uit la televizor.
artLine: Care a fost primul pas in documentarea pentru filmul Izvorul femeilor?
Radu Mihaileanu: De 25 de ani calatoresc in tarile arabe. De asemenea, de 25 de ani merg in satucuri din Maroc. Uneori de sapte ori pe zi ma intilneam cu familii intregi din satucuri.
In 2006 am citit multe carti de filosofie, sociologie, romane, am citit pe Internet, am vazut filme documentare. Am stat trei saptamini cu scenaristul meu intr-un sat din virful muntelui din Maroc, dupa care au urmat mai multe drumuri pentru a intervieva multe femei. Am stat de vorba si cu femei care au scris carti de sociologie, de filosofie si de teologie.
artLine: Ati facut o munca de sociolog in perioada de documentare.
Radu Mihaileanu: O fac tot timpul inaintea realizarii unui film. Si la Concertul am petrecut 3 - 4 saptamini la Moscova. Pentru mine este o placere.
Sursa foto: Oï Oï Oï Productions & Les Productions du Tresor/ Guy Ferrandi
artLine: Care este mesajul filmului?
Radu Mihaileanu: Eu nu fac filme care dau mesaje. Mi-ar place ca oamenii sa inteleaga ca trebuie sa ne exprimam neaparat si sa exprimam diversitatea noastra, daca nu vom face asa ne vor inghiti unii dictatori, chiar daca se prefac ca nu sunt dictatori. Daca devenim oi si spunem da la totul fara a avea opinii personale si daca nu ne vom exprima ca Leila - "acum trebuie sa facem greva", vom muri.
artLine: In film ati introdus un element de globalizare, un element care poate fi regasit in orice tara, chiar si in Romania. Ma refer la "sindromul" telenovelelor. Imaginile cu femeile din satuc urmarind telenovelele mexicane sunt fascinante. Cum v-a venit aceasta idee?
Radu Mihaileanu: In satucuri am vazut femei urmarind telenovele mexicane si egiptene la televizor. Se indentificau foarte mult cu femeile mexicane si chiar plingeau, spunind "saracele de ele, uite acum a parasit-o iubitul, acum i s-a stricat masina... ".
Daca ar fi sa faca filme in Romania, Radu Mihaileanu a spus ca exista doua subiecte de care este foarte atras - plecarea lui din tara, pe care a descris-o drept "o tragicomedie absurda, tipic romaneasca", iar cel de-al doilea subiect ar fi lipsa caldurii din toate casele in anii '80, lipsa de care se loveau si actorii pe scena.
El a povestit ca de multe ori actorii, desi jucau in costume de epoca, uneori, cand urcau pe scena, purtau si paltoane. "Noi nu vedeam paltoanele, vedeam costumele lor de epoca. Imaginea asta ma obsedeaza si as putea pleca de la ea să fac ceva", a afirmat Radu Mihaileanu. Vorbind despre ce si-ar dori sa faca in continuare, regizorul a spus ca se simte "un calator" si ca dupa ce a vizitat "o cultura, o identitate, este insetat sa cunoasca alta".
Regizorul a dezvaluit ca urmatorul lui film va fi despre Masai, popor din Africa ce se ocupa cu pastoritul, pelicula urmand sa fie in limbile maa (limba masailor), swahili si engleza.
Radu Mihaileanu a absolvit Institutul de cinematografie IDHEC din Paris si a debutat in 1993 cu lungmetrajul Trahir.
Filmele sale au cistigat numeroase premii la festivaluri internationale de clasa A. Train de Vie (1998) primea premiul FIPRESCI la editia din 1998 a Festivalului de Film de la Venetia. Va, Vis et Deviens (2005) a luat Cesar-ul pentru cel mai bun scenariu, acelasi film aducandu-i in 2005 inca trei premii la Festivalul de Film de la Berlin: Premiul juriului ecumenic, Label Europa Cinemas si Panorama Audience Award. In 2011, Le Concert era nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film strain, dupa ce in 2010 primise Cesar-ul pentru cea mai buna coloana sonora.
Sursa foto: Oï Oï Oï Productions & Les Productions du Tresor/ Guy Ferrandi
Filmul Izvorul femeilor/ La source des femmes ruleaza in salile de cinema din Romania.
Sursa video (trailerul filmului subtitrat in limba romana): Independenta Film, distribuitorul peliculei cinematografice
Daniel Todoran-Rares
editor artline.ro