Cei care il vizitau pe Pablo Picasso in atelierul sau erau surprinsi sa nu vada pe peretii modestei locuinte din sudul Frantei nicio panza a artistului. Ce se intampla, Pablo, nu iti plac nici macar lucrarile tale? il intrebau cei mai glumeti. Calm, fara ca macar sa zambeasca, Picasso raspundea: dimpotriva, imi plac foarte mult, doar ca nu imi permit sa le cumpar.
Cand Papa Bonifaciu al VIII-lea a trimis un sol la Giotto, cerinta inaltului prelat era simpla: dovedeste-mi ca esti un pictor bun, trimite-mi una din lucrarile tale. Giotto a ascultat rabdator rugamintea papei, apoi a trasat cu pensula muiata in rosu un cerc perfect, dintr-o singura miscare. Uluit, solul s-a uitat la artist si apoi in jur, la alte picturi din atelier. Insa artistul l-a incurajat sa ii duca papei acel cerc simplu, spunandu-i ca va fi de ajuns. Asa a si fost, iar Papa Bonifaciu al VIII-lea ar fi spus ca acest Giotto este cu mult, cu foarte mult peste alti pictori ai vremii sale.
Pierre Bonnard, Minneapolis Institute of Arts
Se spune despre pictorul Pierre Bonnard ca era un perfectionist, vesnic nemultumit de lucrarile sale. Numai ca ducea lucrurile atat de departe, incat nu arareori incerca si chiar reusea sa-si retuseze creatiile expuse in muzee, spre disperarea paznicilor.
Rebelul Caravaggio incerca mereu sa lucreze altfel decat contemporanii sai, iar pentru cei care nu faceau decat sa imite stilul si temele vechilor maestri nu avea decat dispret. Se povesteste ca atunci cand i s-a cerut sa picteze avand ca model o veche statuie greceasca, asa cum se proceda in epoca, Caravaggio a privit indelung sculptura, apoi, cu un gest larg, a aratat spre un grup de trecatori din apropiere. Ce rost are sa folosesc arta celorlalti cand viata este langa noi, ar fi spus pictorul.
Jean-Baptiste Camille Corot nu era doar un pictor foarte talentat, ci si un spirit generos si usor de influentat. Adesea accepta sa semneze tablouri care nu doar ca nu erau pictate de el, dar erau imitatii stangace sau nici macar nu semanau cu maniera lui de lucru. Motivul era simplu. Stia ca astfel posesorul putea sa vanda tabloul ceva mai scump. Si cum semnatura sa era destul de usor de imitat nu e de mirare ca exista astazi atat de multe falsuri Corot.
Michelangelo era un sculptor atat de talentat inca din perioada de ucenicie incat se spune ca ar fi realizat o copie dupa o sculptura romana, mai mult ca exercitiu, fara sa isi imagineze ca o va vinde. Numai ca rezultatul a fost atat de impresionant ca frumusete si proportii incat rivaliza usor cu atat de apreciata arta a vechii Rome. Mai mult decat atat, legenda este ca Michelangelo a ciobit un pic sculptura, a manjit-o cu noroi, si a reusit sa o vanda drept o opera din anchitatea romana. Originala. La un pret special.
Willem de Kooning, intrebat de un vizitator la ce lucreaza, a raspuns dupa ce a privit indelung panza de pe sevalet: Cred ca lucrez la o scena cu doua femei, tinere si frumoase. Desi s-ar putea foarte bine sa-mi iasa un peisaj.