Toate lucrarile artistilor care au participat la acest proiect investigheaza episoade din istoria mai mult sau mai putin recenta, tocmai pentru a putea trata viitorul cu mai multa precautie. Lucrarile pe care tinerii artisti le-au adus la Galeria Noua timp de trei zile, cit dureaza expozitia, sint, majoritatea, expuse in premiera. Anca Benera, Daniel Gontz, Mircea Nicolae, Cezar Lazarescu, Dragos Platon, Vlad Nanca, Tudor Prisacariu si duoul Sonokolor si-au ales cite o felie din trecutul Romaniei, pe care o trec apoi prin filtrele personale. Anca Benera porneste, de exemplu, de la ceea ce inseamna reciclarea unor valori o data cu schimbarea regimurilor politice, inteleasa inclusiv la nivel concret, prin remodelarea statuilor.
Sculptura The Red Rider pleaca de la una dintre statuile lui Lenin, despre care se spune ca a fost realizata din silueta topita a regelui Carol, punind in discutie aceasta ambiguitate care invaluie statuia lui Lenin. Pe de o parte, acest transfer simbolic, de a fi realizata din bronzul topit al statuii ecvestre a lui Carol I, si, pe de alta parte, ipoteza, care circula astazi, a posibilei refaceri a statuii regelui Carol din metalul topit al statuii lui Lenin, spune Anca Benera. Daniel Gontz, in schimb, si-a focalizat proiectul asupra felului in care comunismul a schimbat citeva dintre regulile jocului arhitectural.
Animatia pe care a realizat-o reface, ca un puzzle, o parte din ceea ce a adus dupa sine triumful blocurilor comuniste. Mircea Nicolae are acelasi punct de pornire, el fiind cel care a propus un fel de muzeificare a acestui tip de arhitectura, incluzind un bloc din perioada comunista in traseul cladirilor istorice din Sibiu. Pe linga seria de evenimente culturale care i-au ocupat spatiul, centrul istoric al Sibiului a fost sufocat la nivel vizual de semnele care proclama vechimea venerabila a fiecarui imobil. Violenta mindriei cu care e fixat un trecut prestigios recuperat prin lucrarile de restaurare m-a facut sa ma gindesc la virulenta imaginilor publicitare, subliniind de altfel o anxietate conform careia, in lipsa semnalizarii, trecutul exista mai putin sau deloc, afirma artistul. Aportul lui Cezar Lazarescu la expozitie consta intr-un colaj de fotografii realizate in timpul unei calatorii, a carui miza este sa ilustreze mai multe versiuni ale iesirii de urgenta din habitatul comunist al blocului.
Fotografiile alb-negru ale lui Vlad Nanca pun, fata in fata, doua tipuri de angoasa: pe de o parte, cea a crizelor din perioada comunista care ii adunau pe oameni la cozi in fata magazinelor, iar pe de alta, cea pe care a adus-o cu el consumerismul, responsabil, la rindul sau, de cozi interminabile la supermarketuri. Dragos Platon, nu schimba numai mijloacele, dar si directia: printr-o serie de acuarele, el recreeaza o lume fictiva, in culori senine, in care personaje precum Hitler si Ceausescu stau alaturi de nume precum Bruce Lee si Elvis, lucrarile sale dezbatind faptul ca, fie ca vrem, fie ca nu vrem, ne lasam sedusi de mituri. Tudor Prisacariu este prezent la aceasta expozitie printr-un slideshow de fotografii realizate anul acesta in treizeci de orase din Romania. Cei mai tineri artisti din acest proiect, Ciprian Dicu si Sergiu Doroftei, care impreuna alcatuiesc Sonokolor, propun un mesaj destul de cinic: M-am plictisit, slogan imprimat pe un tricou si totodata invitatie la dezbaterea uneia dintre atitudinile cele mai populare: blazarea. Vedeti ce lucrari sint nominalizate la Premiul Turner pe www.cotidianul.ro/select