Pentru cei care nu stiu, termenul de “impresionism” a aparut pentru prima data in pictura. in decembrie 1873, se deschidea la Paris o expozitie independenta a pictorilor refuzati de Academia Franceza de Arte Frumoase in expozitiile oficiale. Unul dintre tablourile expuse fusese realizat in 1872 de Claude Monet; se intitula “Impression – Soleil levant”. Numele acestui tablou astazi celebru a fost preluat pentru a defini un intreg stil, caracterizat prin tusele mai putin clare, care lasa loc sugestiei, si jocurile de lumini.
Daca ati avut ocazia sa vedeti un tablou de Claude Monet, Pierre Auguste Renoir sau Edouard Manet, si ascultati muzica lui Claude Debussy, veti sesiza cat de inrudite ideatic sunt. Claude Debussy renunta si el la canoanele clasice, la discursul exclusiv tonal, propunand noi scari muzicale, de origine modala, fiind inspirat de muzicile extra-europene pe care le auzise la una dintre expozitiile mondiale de la Paris. Muzica lui Debussy lasa mult spatiu sugestiei celui care asculta, se foloseste de culori sonore eterate si pline de rafinament.
Claude Debussy a scris multa muzica pentru pian; de aceea, este de inteles de ce mai multi pianisti de renume au ales sa inregistreze discuri cu muzica de Debussy, lansate recent, special pentru comemorarea compozitorului. Numele acestor pianisti: Daniel Barenboim, Seong Jin Cho, Maurizio Pollini, Menahem Pressler.
Daniel Barenboim
In 19 ianuarie, casa Deutsche Grammophon a lansat la nivel international cel mai nou disc al pianistului Daniel Barenboim. Regasim aici Suita Stampe, “Clair de lune” din Suita bergamasca, Valsul mai mult decat lent, o Elegie si setul celor 12 preludii din caietul I de Claude Debussy. Daniel Barenboim isi impune propria personalitate asupra lucrarilor interpretate: robusta, incisiva, extrovertita.
Maurizio Pollini
O continuare ideatica a albumului lui Barenboim intalnim pe discul lansat de pianistul Maurizio Pollini in 16 februarie, tot la Deutsche Grammophon: intalnim aici al doilea set de preludii pentru pian, intr-un limbaj cu accente moderniste mai accentuate decat in primul caiet de preludii. Tot pe acest disc, Maurizio Pollini interpreteaza alaturi de fiul sau, Daniele Pollini, Suita “in alb si negru” pentru doua piane. Asa cum remarca si un critic londonez, accentul cade in aceste inregistrari pe precizie si culoare; Pollini, astazi ajuns la 76 ani (ca si Barenboim, de altfel, care va implini 76 ani in noiembrie), se dovedeste si in interpretarea muzicii lui Debussy unul dintre marii pianisti ai momentului.
Menahem Pressler
In 9 martie, aparea un alt nou disc al unui pianist care astazi are 94 ani! Este vorba despre Menahem Pressler, pianistul care a fondat Trio Beaux Arts, un ansamblu legendar cu care a activat timp de sase decenii, dar si pianistul care s-a lansat in anul 1946 gratie premiului I obtinut la concursul Debussy de la San Francisco. Este primul disc pe care Menahem Pressler il inregistreaza pentru Deutsche Grammophon (se vede ca niciodata nu e prea tarziu pentru un debut); albumul se intituleaza “Clair de lune”, preluand titlul celebrei piese care face parte din Suita Bergamasca de Claude Debussy. Avem lucrari de Claude Debussy – evident, Clair de lune, dar si o Arabesca, valsul La plus que lente, o piesa din suita Coltul copiilor, 5 preludii din caietul I. Avem insa si alte lucrari din spatiul francez: doua lucrari de Maurice Ravel – Pavana pentru o infanta defuncta si Pasari triste din Suita Oglinzi, dar si de Gabriel Fauré – Barcarola nr.6. Sigur, abilitatile strict tehnice ale unui pianist de 94 ani nu le mai pot concura pe cele ale unui muzician mai tanar si acest lucru se simte in inregistrare; dar Menahem Pressler este fara indoiala un excelent muzician, iar sensul interpretarii sale este foarte aproape de ceea ce, probabil, insusi Claude Debussy si-ar fi dorit.
Seong Jin Cho
Insa pentru mine, marea revelatie a fost albumul Debussy semnat de pianistul sud-coreean Seong Jin Cho, aparut tot la casa Deutsche Grammophon pe 17 noiembrie 2017. Seong Jin Cho este castigatorul concursului Chopin de la Varsovia din 2015 (concursul se organizeaza odata la 5 ani), implineste 24 ani in luna mai si a cantat deja pe cele mai importante scene ale lumii – in aceasta perioada il inlocuieste, de pilda, pe Lang Lang la Filarmonica din Berlin.
Evident, un castigator al concursului Chopin de la Varsovia canta foarte bine muzica lui Chopin; tocmai de aceea, un album Debussy putea fi o imensa provocare, Debussy solicitand alte abilitati artistice, muzicale si tehnice decat Chopin. insa Seong Jin Cho a studiat la Paris cu Michel Beroff, si acest lucru a pus o amprenta definitorie asupra modului in care sud-coreeanul stie sa abordeze muzica lui Debussy. Culori incredibile, nuante de piano eterate, planuri sonore minunat definite, un sens muzical perfect adaptat partiturilor interpretate si multa poezie, chiar si in paginile care solicita vigoare – Seong Jin Cho se dovedeste un redutabil interpret al muzicii lui Debussy, un ambasador extraordinar al lui Debussy intr-un secol XXI atat de complicat.
Pe disc regasim cele doua Suite Imagini, suita Coltul copiilor, Suita bergamasca si piesa Insula vesela – o foarte buna selectie repertoriala pentru a-l descoperi pe Debussy, contemporanul nostru.
Toate albumele au fost difuzate la Radio Romania Muzical si pot fi reascultate oricand pe site-ul proiectului Discurile anului 2018.
Albumele sunt disponibile in Romania in magazinele de specialitate si pot fi comandate pe www.emag.ro.
Cristina Comandasu