In ultimii ani, magazinele care vand haine si accesorii vintage au inceput sa fie tot mai populare, in reviste apar tot mai multe articole despre aceste tendinte, iar vanzarile au crescut surprinzator de repede. Doar ca pentru multi cumparatori este neclara diferenta dintre hainele vintage si cele care sunt pur si simplu vechi.
Ca regula de baza, hainele realizate inainte de 1920 sunt doar pentru colectionari sau muzee si este de preferat sa nu fie purtate, pentru a le pastra cat mai mult. Cele produse intre 1920 - sfarsitul anilor '70 sunt vintage si pot fi gasite in magazinele specializate la preturi totusi accesibile. Unele magazine pun in vanzare, in categoria vintage, si haine de pana la jumatatea anilor '80, care nu duc lipsa de cumparatori, desi traditionalistii spun ca astfel ideea de vintage nu este tocmai respectata. Unele magazine si unii colectionari folosesc si termenul de retro, insa cei cu adevarat pasionati de hainele si accesoriile vintage spun ca in categoria retro intra doar produsele din anii '60-'70, nimic mai mult. Hainele si accesoriile realizate dupa 1985 mai au de asteptat pana sa fie incluse in categoria vintage, dar pretul lor mult mai accesibil le face sa isi gaseasca usor cumparatori, majoritatea nostalgici dupa stralucirea si agitatia acelui deceniu.
Si aici exista exceptii, cea mai importanta fiind cea a rochiilor de lux, realizate de designeri de prima mana, creatii ce pot ajunge la statutul de vintage dupa doar doi-trei ani. Nu este vorba de o devalorizare sau invechire, ci dimpotriva. In lumea creatorilor de moda, o creatie declarata vintage este o creatie reusita, o creatie cu stil si eleganta, ce isi pastreaza atractia comerciala in ciuda varstei. Pentru un designer, o creatie care este considerata vintage este o reusita.
De cele mai multe ori, asa cum stiu prea bine cei pasionati, hainele vintage sunt cel putin la fel de scumpe ca cele noi, contemporane, sau chiar mult mai costisitoare. O pereche de jeans de la inceputul anilor '70, in stare buna spre foarte buna ar putea costa de pana la doua ori mai mult decat o pereche noua, Levi's, la moda. Uneori costurile sunt deja o problema secundara, iar magazinele de haine vintage nu duc lipsa de clienti. Poate si pentru ca hainele de aici sunt de cea mai buna calitate, foarte bine pastrate si, mai ales, originale. Nimeni nu ar accepta drept vintage o copie, oricat de bine realizata. La fel ca in lumea artei, ce nu este original poate fi oricat de bine realizat dar nu va avea niciodata aceeasi valoare. Sau succes. In cercurile colectionarilor, achizitia unei bluze vintage din anii '40 sau sau a unei perechi de jeans evazati din anii '70 reprezinta o investitie, nu doar pasiune pentru moda. In cativa ani, aceleasi haine ar putea valora sensibil mai mult.
In cercurile pasionatilor se discuta adesea despre viitorul hainelor si accesoriilor vintage. Ce va deveni vintage, ce nu va mai fi cautat, ce va valora mai mult ? Unii cred ca o jacheta din anii '80, astazi prea putin interesanta, va deveni nu peste mult timp un autentic articol de imbracaminte vintage. Dar altii considera ca nu doar vechimea este importanta, iar pentru mult ravnitul statut de vintage hainele au nevoie de stil, eleganta si valoare.
Ianuarie 2008