dramatizare dupa romanul autobiografic ,,Traiesc din nou” de Edith Negulici
Un spectacol de si cu LIANA CETERCHI
Video si sunet: Luca Achim, Teodora Toader
In apropierea Centenarului Marii Uniri, Asociatia Femeilor din Teatru IF…/…DACA PENTRU FEMEI, in parteneriat cu UNITER, Muzeul National al Literaturii Romane, Arhivele Nationale ale Statului, Asociatia Romania Culturala si Manastirea "Schimbarea la Fata” din Ellwood City, Pennsylvania, USA, isi propune sa creeze un spectacol care sa omagieze memoria celei care a fost Principesa Ileana a Romaniei, Arhiducesa de Austria, un destin care s-a desfasurat intre palat si manastire, pe fundalul celor doua razboaie mondiale, intr-o perioada de mari framantari din istoria Europei. Spectacolul Ileana, Principesa de Romania aduce la lumina o parte esentiala din istoria Bucurestiului si a Romaniei.
Spectacolul despre viata principesei Ileana este o evocare plina de farmec si dramatism a principalelor momente din viata autoarei si a istoriei traite.
,,Da, sa traiesc din nou, pentru ca dupa ce am plecat de acasa, care pentru mine a fost intotdeauna Romania, am fost ca si moarta. Nu imprejurarile au fost greu de suportat, ci insasi nevoia de a trai. Nu m-am indoit nicio clipa de necesitatea fizica a prezentei mele pentru cei sase copii ai mei…Dar in interior, „eul” care exista independent de mama, sotia, prietena care eram – „eul” esential, pe care tot restul era construit – a suferit un soc mortal cand am fost indepartata de poporul meu.” (Principesa Ileana).
Privit prin prisma celor 100 de ani de la nasterea sa, destinul Principesei Ileana se distinge ca fiind emblematic pentru cursul istoriei contemporane. El sta sub zodia refugiului, incepand cu frageda copilarie, ce i-a fost marcata de refugiului la Iasi, in timpul Primului Razboi Mondial, apoi refugiata intr-un exil impus de fratele ei Carol II, care nu i-a permis sa se reintoarca in Romania, nici macar pentru a-si ingriji mama, nu ca fiica iubitoare, ci ca infirmiera de meserie. Urmeaza refugiul impus de nou instauratul regim prosovietic, si deci anti-german, ceea ce o afecteaza fiind casatorita cu Arhiducele Anton de Habsburg, considerat inamic. Odata cu abdicarea Regelui Mihai, urmeaza refugiul impus tuturor membrilor Casei Regale, mai apoi, neacordarea azilului in Elvetia, Argentina, deloc prietenoasa sub Peron si in final Statele Unite ale Americii, care o primesc. Iar la 52 de ani, autorefugiul sau la manastire, pe calea deschisa ei de Domnul, cum singura marturiseste: ,,Aceasta este unica si singura cale deschisa pentru mine…raspunsul la orice fel de indoiala sta in chiar cuvintele Domnului Nostru Isus Christos:,,Ce-i aceasta pentru tine? Urmeaza-ma!” Asa voi face! Asa sa ma ajute Dumnezeu! Faca-se voia Ta!”
Dar tot acest parcurs a fost unul exemplar, a fost traiectoria unei luptatoarea, Principesa Ileana s-a luptat pentru altii, a fost in slujba poporului ei, in slujba celor in nevoie… A realizat spitale, cantine, scoli de infirmiere, tot felul de modalitati de a strange fonduri pentru raniti, orfani, bolnavi, saraci, cei mai putin norocosi decat ea, care era fiica unui Rege important, Ferdinand Integratorul si a unei Regine de exceptie, Regina Maria a Romaniei.
Viata Principesei Ileana, devenita Maica Alexandra, o impune ca model demn de urmat si o legitimeaza in fata posteritatii.
Marti 30 ianuarie, ora 19, la Teatrul Dramaturgilor Romani
Adresa: Calea Grivitei nr.64-66, sector 1, Bucuresti
Intrarea este libera in limita locurilor disponibile