"A vrut sa prezentam un singur drum, pentru noi, insa, foarte important: cel care porneste din Kiev, strabatand Ucraina si ajungand in Polonia. Pentru noi, mostenitorii ortodoxiei pe pamantul fostei Republici - teritoriu unde s-au intalnit culturile crestine rasariteana si apuseana - e un drum foarte important. Pe acest drum s-a nascut si creatia lui Jerzy Nowosielski. In povestea noastra omitem cu buna stiinta icoanele rusesti, bulgaresti, sarbesti sau gruzine, precum si icoanele din multe alte centre, fara sa negam insa frumusetea lor. In expozitie prezentam mozaicuri si fresce de la Kiev, icoane ale scolii din Volniia, cu influente grecesti foarte puternice, icoane din atelierele galitiene si icoane rutene. Prezentam, de asemenea, icoane din secolul al XIX-lea, create sub influenta picturii apusene si care, de fapt, nu ar merita denumirea de icoane. Un lucru inedit in expozitie il constituie o icoana apartinand staroverilor, care face trimitere la cele mai bune modele rusesti, dar ea apartine teritoriilor poloneze unde staroverii s-au adapostit in fata prigonirilor bisericii oficiale. Prezentarea este incheiata de icoanele prof. Jerzy Nowosielski. In memoriile sale, profesorul descrie ce impresie puternica a facut asupra lui intalnirea cu icoanele din colectia Muzeului National din Lvov, pe care le-a vizitat ca novice al manastirii studitilor din Uniow", precizeaza Michal Bogucki in albumul care insoteste expozitia.
Expozitia de la Cotroceni ilustreaza evolutia a 12 tipuri iconografice, alese pe baza celor mai de pret icoane vechi (scoala din Volinia cu influente grecesti foarte puternice, atelierele din Galitia, precum si icoane din regiunea rutenilor), aflate in colectiile mai multor muzee din Polonia si Ucraina. Sunt de asemenea, prezentate mozaicuri de la Biserica "Sf. Sofia" din Kiev, precum si fresce originale de la Lavra Pecerska (Kiev); in total, aproximativ 120 de lucrari, dintre care 32-35 ale lui Nowosielski.
Pictor, profesor la Academia de Arte Frumoase din Cracovia, numele lui Nowosielski se leaga de grupul tinerilor plasticieni format candva in jurul lui Tadeusz Kantor. Opera sa, sustin unii, oscileaza intre pictura religioasa si cea traditional avangardista, intre figurativ si abstract. (L.D.)