Principala ponedere in bijuteriile comercializate au detinut-o inelele (60%), urmate de pandantive, lantisoare si cercei (20%), bratari (10%) ; restul de 10% erau detinute de bijuteriile destinate barbatilor.
In ceea ce priveste consumul pe piata din Romania, ne aflam printre ultimele pozitii cu 1,4 grame pe cap de locuitor, mult in urma Turciei (15,43 grame) sau Emiratele Arabe Unite (33,68 grame).
80% din piata bijuteriilor in Romania este dominata de comertul la negru, principala cauza fiind fiscalitatea absurda din domeniu (accize 15 % plus 19% TVA, ceea ce reprezinta 40% din pretul lor de vanzare). Astfel, preturile bijuteriilor comercializate in Romania au crescut cu 50% comparativ cu septembrie 2007 si s-au dublat fata de jumatatea anului 2006.
Ca pondere, cele mai multe bijuterii sunt comercializate pe piata noastra de catre turci (80%) care le confectioneaza tot modele italiene, (lideri de piata in domeniu, singura tara din lume care are o industrie de bijuterii, de circa 3.000 de fabrici, fiind cel mai mare producator de bijuterii de pe glob dar care realizeaza bijuteriile in Turcia pe masini italiene).
Pe fondul confruntarii pietei de bijuterii cu activitatile subterane ale asa-nuimitilor “comercianti de ocazie” (care castiga cu 33% pana la 50% mai mult decat operatorii legali), ANPC a aplicat anul acesta amenzi de 614.000 RON in urma verificarii a 594 operatori economici si a 794 kg de bijuterii. Dintre aceastea 44 kg prezentau abateri de la legislatia actuala, 1,8 kg bijuterii au fost confiscate iar 35,4 kg au fost orpite temporar de la comercializare, iar 13 operatori au primit propuneri de suspendare a activitatii. Principalele nelegitimiati observate erau: desfasurarea activitatii fara autorizatie, vanzarea bijuteriilor marcate gresit sau nemarcate, dotare tehnica necorespunzătoare sau lipsa informarii complete a consumatorilor.
Totusi aceste masuri nu elimina cele 300 kg de aur care circula ilegal intr-o luna (conform adirmatiilor PBR -Patronatul Bijutierilor din Romania), marfa de contrabanda ( adusa din Turcia sau Italia) , bijuteriile contrafacute sau comerciantii de “ocazie”.