Marea Britanie, centrul activitatilor comerciale cu diamante De Beers si centrul de influenta al bilanturilor internationale, determinand piata financiara si piata aurului, este, probabil, tara cu cele mai variate bijuterii dintre toate tarile lumii. Unii experti in productia de masa sustin ca Marea Britanie este cu doi ani in urma Elvetiei in ceea ce priveste stilul de alegere a ceasurilor. Pe de alta parte Marea Britanie produce unele dintre cele mai moderne bratari din lume, pe care le vinde in Elvetia si in oricare alta parte, de exemplu ale lui Reuben Shackman si Roy King. In Marea Britanie, mai mult decat in oricare alta parte, designeri proeminenti au reusit sa-si deschida propriile magazine.
Andrew Grima (http://www.grimajewellery.com/) a castigat unsprezece premii Diamonds International, mai mult decat a castigat cineva vreodata, in mod individual. Pentru a-si decora remarcabilul magazin din Jermyn Street el a folosit trei dintre cei mai buni sculptori moderni. Atunci cand l-a deschis, din anul 1966, magazinul sau era, probabil, singurul din clasa lui, iar Grima a refuzat sa comercializeze alte bijuterii sau cesuri in afara de cele proprii. Multi dintre comerciantii realizati au afirmat atunci ca nu va rezista decat daca se va orienta catre unul dintre brandurile mari, producatoare de ceasuri de lux. Grima nu numai ca a supravietuit, insa in anul 1970 rolurile chiar s-au schimbat: Omega a cumparat de la el si nu invers. Renumita companie a comisionat de la el o magnifica colectie de 85 de cesuri, denumite „About Time” (Despre timp). Acestea erau de fapt, bratari, inele si pandantive mari, fiecare dintre ele continand un ceas; piesele nu erau numerotate pe fata si in loc de sticla erau fabricate din bucati subtiri din pietre colorate semitransparente, precum turmalinele. Aceste minunate piese fanteziste nu au ajutat, insa, pe nimeni sa prinda vreun tren important; poate ca Omega a folosit aceasta achizitie pentru a furniza presei o stire socanta si pentru a-si face, in acest fel, publicitate. Cert este ca „About Time” a intoxicat presa nationala britanica, dupa prima sa prezentare in Goldsmith’ Hall si a dominat presa de specialitate din intrega lume mult timp dupa aceea. Aceasta inovatie in moda a produsese deja o neasteptata senzatie in vanzari.
Andrew Grima a zguduit lumea bijuteriilor britanice prin utilizarea indrazneata a pietrelor semi-pretioase. Stilul sau a reprezentat un amestec fenomenal de rafinament si opulenta, exprimat prin energia si generozitatea lui, prin dragostea pentru companie si prin admiratia pentru arte, mai cu seama pentru cea pe care a promovat-o - arta moderna a bijuteriilor. Dispretul sau pentru mediocritate i-a punctat fiecare aspect al vietii, incepand cu masinile stilate – detinea un Aston Martin si un Ferrari – si pana la casele si magazinele sale din Sonning, Londra, Lugano si Gstaad, unde se gaseau intotdeuna colectii exotice de arta, dar si stocuri de pietre pretioase.
S-a nascut in anul 1921 la Roma, dintr-un tata maltez care a condus o mare companie internationala ce se ocupa cu fabricarea dantelei si dintr-o mama italianca, urmasa a unei faimoase familii renascentiste – Farnese; unul dintre inaintasii lui Andrew a ajutat la construirea fantanei Trevi din Roma. Ajuns in Anglia, Andrew Grima a studiat ingineria mecanica la Universitatea Nottingham, ceea ce l-a ajutat sa se inscrie in REME – unul dintre cele mai galante regimente britanice, care a luptat in Burma in timpul celui de-al doilea razboi mondial, in ceea ce s-a numit “armata noastra uitata”.
Grima a fost mentionat in raporturi oficiale, aproape ucis de un tigru si acuzat de catre feldmaresalul Claude Auchinleck de a nu fi fost un tip manierat. Era uimit cum oamenii aflati in fruntea tarii pareau inconstienti de conditiile disperate din jungla. A ajutat la castigarea bataliei din Imphal impotriva japonezilor prin aplicarea unei geniale improvizatii ingineresti la un jeep rasturnat. Pentru ca nu exista niciun echipament tehnic necesar repartiilor in jungla, interventia lui a fost vitala. In plus, in acest fel si-a descoperit Grima fascinatia pentru mestesugit, care i-a devenit foarte util dupa revenirea in Londra, la sfarsitul razboiului.
In anul 1947 s-a casatorit cu Helène Haller, iar mai tarziu a mostenit afacerea cu bijuterii a tatalui sotiei sale, preluand compania H.J. Grima afirma ca a iubit arta din vremuri pe care nu si le poate aminti, astfel ca a participat cu mare entuziasm la expozitia de arta moderna in domeniul bijuteriilor, organizata pentru prima oara in lume in anul 1961, la Goldsmiths' Hall. De atunci a inceput sa castige magnifica serie de premii care ii vor schimba definitiv viata - Diamonds International Award (de cinci ori consecutiv), premiul acordat de Ducele de Edinburgh pentru Design elegant - Prize for Elegant Design (pentru prima oara acordat unui bijutier, ceea ce a reprezentat un mare impuls pentru magazinele de bijuterii). Acest eveniment a condus la inlesnirea relatiilor cu regalitatea. Astfel ca, in scurt timp, Andrew a primit un telefon de la palatul Buckingham prin care era chemat sa discute pe marginea ideilor legate de cadouri regale oferite cu ocazia vizitelor de peste hotare. Ducele de Edinburgh i-a oferit Reginei o bijuterie Grima, pe care aceasta a purtat-o de nenumarate ori, iar Printesa Margareta i-a comandat lui Andrew sa-i toarne in aur cativa licheni scotieni, pentru o brosa – una dintre multele piese inspirate din natura de la acea vreme (vezi site-ul). Dupa executarea acestor comenzi, Grima a primit definitiv garantia regalitatii.
Andrew Grima a calatorit frecvent de-a lungul si de-a latul Europei, alaturi de noul sau partener de afaceri, mesterul artizan Geoffrey Turk, dupa care s-a extins la nivel mondial, deschizandu-si magazine in New York, Sydney, Melbourne si la Seibo - cel mai mare magazin din Tokyo. A simtit, de asemenea, ca a venit timpul sa aiba si in Londra un magazin propriu, pentru a-si exprima liber ideile excentrice. A ales pentru aceasta strada Jermyn – o alegere stilata, tipica pentru un artist de talia lui. Magazinul s-a vrut a fi o lovitura de gratie data concurentei si asa a si fost, reprezentand o opera de arta in sine, creata de cei doi frati ai lui Andrew si de sculptorii Bryan Kneale si Geoffrey Clarke. Acestia au conceput o splendida fatada construita din dale mari de ardezie in stare bruta, neregulate ca forma, cu vitrine mici intercalate. Efectul a fost unul de contrast intens: bucati primitive, aproape barbare si goale de piatra, punctate cu precizie de ferestre delicate, luminoase. Magazinul este in parte fortificatie, cu uriase mansoane si bolti din otel si barne care sa le tina unite, in parte fantezie spatiala, ademenind observatorii in interior de la lumina la intuneric, prin crevase intunecate pana la crapaturi prin care patrude lumina.
Grima a organizat o serie de expozitii originale si provocatoare, variatiuni pe aceeasi tema, purtand diverse titulaturi: "Super Shells", "Rock Revival" sau "Leaves". Cea mai buna a fost insa "About Time", in urma careia a obtinut contractul cu Omega. Aceasta expozitie a fost deschisa de catre Printesa Marii Britanii.
In anul 1977 Andrew, divortat deja, se casatoreste cu Jojo, nepoata lui Sir Thomas Cullinan, personaj faimos datorita diamantelor. In anul 1986 cei doi decid sa mute afacerea la Lugano, pentru ca dupa inca sase ani sa o mute din nou, la Gstaas, unde si-au construit si o frumoasa locuinta. Aflata intr-o cabana generoasa, aceasta a fost decorata cu lazi antice spaniole, roti de care romane si cu picturi moderne americane de dimensiuni mari in culori stralucitoare, intr-un contrast placut. Elegantul magazin se afla sub locuinta celor doi.
Andrew Grima a fost un mare iubitor de viata si a dorit sa imparta aceasta bucurie de a trai si cu cei din jur – prin urmare organiza deseori petreceri somptuoase in restaurante elegante precum: Gavroche din London, Colombe d'Or din Vence sau Baur au Lac din Zurich. A decedat in locuinta sa din Gstaas, Elvetia, in data de 26 decembrie 2007. Din prima casatorie a avut un fiu si doua fiice, iar in urma mariajului cu Jojo s-a nascut o fetita.
John Donald, nascut in anul 1928 a practicat un stil mult mai asezat decat Andrew Grima, fiind poate mai putin stralucitor si mai putin obsedat de schimbare. Magazinul lui discret din Cheapside, Londra conferea o senzatie de securitate, transmitand parca mesajul ca miscarea moderna a bijuteriilor britanice este una sigura.