In general, targurile, prezentarile internationale de moda (cum este cel din Basel-Elvetia din anul acesta) si expozitiile (a 3-a editie a Luxury Show in Romania, decembrie anul curent) sunt cele care stabilesc noile tendinte si in domeniul bijuteriilor. Perioada 2008/2009 este cunoscuta in trend ca si perioada « no-gold »
Pentru anul 2008 sunt alese bijuteriile supradimensionate, XXL, unice, cu personalitate, inspirate din natura (flori, frunze, insecte sunt in topul bijutierilor care folosesc diferite pietre semipretioase pentru a crea orhidee, trandafiri, camelii sau fantezii florale ce captiveaza privitorul), cu influente africane, in culori calde, pastelate sau, la polul opus, in culori tari, electrice.
In tendinte sunt si bijuteriile infatisind fluturi, libelule, sopirle, pisici, porumbei si bufnite dar si fructele lucrate in metale si pietre pretioase. Designeri ca Marc Jacobs, Cavalli, Jeremy Scott sau Dries Van Notten au impodobit modelele cu adevarate bijuterii statement (bijuterii tipatoare prin marime sau forma) realizate din toate materialele si culorile posibile.
Colierele in diferite forme geometrice, oversized, vor fi reprezentate in special de diamante (in stilul clasic Art Deco) si marcasite. Se vor purta, de asemenea, colierele in mai multe straturi, ca cele din colectia Givenchy, Phillip Lim, Zac Posen sau Anna sui. Colierele pe gat, din pietre pretioase sau metal lat, cu multe lanturi diferite, unele cu pandantive, grafisme sau pietre pretioase. Exista o solutie si pentru cei cu buget limitat pentru a fi in trend: bijuteriile confectionate din plastic, cauciuc sau ceramica, cu conditia sa nu aiba un aspect ieftin, modest sau accesorile hand made tip artizanat.
Sunt preferate culori aprinse ca rosul (rubin), verde (smaraldul), mov (ametist).
Brosele primesc din nou atentia binemeritata, mai ales cand sunt purtate in grup "tematic". Doua, trei brose de acelasi tip se vor complimenta reciproc si vor pune in evidenta tinuta. Pentru a avea un look exotic se vor folosi brosele de inspiratie orientala sau cu elemente egiptene, pandantive care intruchipeaza animale si sunt incrustate cu diamante, in combinatii inedite de culori (turcoaz-albastru).
Bratarile vor fi de dimensiuni cat mai mari si cat mai colorate. Se poarta bratarile late tip manseta (cuffs) din argint (colectia creata de Marc Jacobs pentru Louis Vuitton) la tinute in tonuri de gri sau ca accesoriu la o jacheta cu maneci trei sferturi. Sunt in voga bratarile cu forme avangardiste, cu aplicatii de pietre mari, neslefuite, randuri de lanturi si pandantive si alte detalii inovative precum ceasuri incrustate. Bratarile metalice voluminoase, cu verigi mari, sunt folosite atat ca manere pentru genti dar si ca bijuterii ce impodobesc rochii delicate din matase.
Inelele vor fi dintre cele cu pietre mari, puternic colorate, exotice. O revenire spectaculoasa o cunosc inelele grupate, cu nunate de metal diferite care accentueaza efectul cromatic inedit.
Lemnul este foarte cerut in aceasta perioada in toata gama de bijuterii: cercei, bratari, coliere conferind look-ului o imagine exotica, trendy putand fi asortate cu bijuterii din metal sau alte materiale.
Din pacate cresterea pretului aurului si a platinei la cote record, 1000 $ uncia[1] (pe 17 martie 2008) si repspectiv pest 2000 $ uncia de platina, a determinat ca trendul sa se schimbe in favoarea bijuteriilor semipretioase sau a celor confectionate din materiale organice. Astfel se va opta pentru bijuterii subtiri, fine, doar suflate in aur sau goale pe dinauntru dar si pentru bijuterii confectionate din materiale neconventionale : colierele artizanale realizate dintr-un mix de pietre, brosele si inelele "mozaic" nu ar fi o noutate daca nu ar fi vorba de aspectul acestora: pietre uriase, cu forma neslefuita, metale cu patina (argint oxidat, bronz, aur rosu) sau "impletite", cu aspect de retea.
Printre locatiile in care romanii se pot informa cu privire la ultimele noutati din industria bijuteriilor se numara targul anual Luxury Show (prima editie s-a tinut in decembrie 2006) organizat in incinta Romexpo ( anul trecut au participat peste 200 firme cheltuieli de 500.000 euro, 7750 vizitatori si exponate in valoare de peste 20 mil. euro).
Gusturile iubitorilor de bijuterii se indreapta spre stilul casual-chic, in concordanta cu situatia economica si moda acuale.